A Magyar Telekom 2006. harmadik negyedévi eredményei
Az EBITDA kismértékben, 0,6%-kal 192,6 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 39% volt. A csoport EBITDA a vizsgálattal kapcsolatos költségek nélkül 195,8 milliárd forint volt, az EBITDA-ráta pedig 39,6%.
A tárgyi eszközök és immateriális javak beszerzésére fordított bruttó összeg 57,9 milliárd forint volt, melyből a vezetékes szegmensre 29,9 milliárd forint, a mobil szegmensre 28 milliárd forint jutott. A mobil szegmensre eső összegből 8,9 milliárd forintot fordítottunk UMTS-szel kapcsolatos beruházásokra.
A vezetékes szegmens külső bevételei (a Magyar Telekom Csoport más szegmenseitől származó bevételek kiszűrése után) 3,5%-kal 253,4 milliárd forintra nőttek. A szélessávú internet, valamint a rendszerintegrációs és informatikai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése ellensúlyozta a kimenő forgalmi bevételeknél tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 90,5 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 35,7% volt.
A mobil szegmens külső bevételei 12,3%-kal 241,2 milliárd forintra nőttek a hangalapú és az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek bővülése, valamint az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása következtében. Az EBITDA 102,1 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta magas, 42,4% volt.
A Társaság részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) 7,2%-kal, 65 milliárd forintról (263,3 millió euróról) 60,3 milliárd forintra (227,1 millió euróra) mérséklődött. Az EBITDA kismértékű növekedése ellenére a nettó eredmény csökkent, aminek oka elsősorban a magasabb értékcsökkenés.
Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 145,6 milliárd forintra nőtt a közel változatlan EBITDA és a kifizetett társasági adó növekedésének együttes hatásaként, melyet ellensúlyozott az (elsősorban a követelések csökkenésének következtében) alacsonyabb működő-tőke igény és az alacsonyabb kamatfizetés. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow gyakorlatilag stabil volt és 98,3 milliárd forintot tett ki - a 2005. első negyedévben végrehajtott montenegrói akvizíció, a Makedonski Telekommunikacii (MakTel) saját részvényeinek, továbbá a KFKI és a Dataplex 2006. évi megvásárlása mellett. A pénzügyi tevékenységből származó nettó cash-flow értéke tükrözi, hogy 2006 első kilenc hónapjában nem történt osztalékfizetés.
A nettó adósságállomány 81,1 milliárd forinttal csökkent 2005. szeptember végéhez képest az időszak alatt történt hiteltörlesztéseknek köszönhetően. Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 2006. szeptember végére 26,4%-ra mérséklődött (2005. szeptember végén 35,8% volt), mivel a társaság 2005. év után járó osztalékot még nem fizetett..
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:
"A Csoport alapvető üzleti eredménye stabil volt az év első kilenc hónapjában. A bevétel- és a forintban kifejezett EBITDA-növekedés egyaránt összhangban van a 2006. évi célkitűzésekkel. A hazai vezetékes szolgáltatások terén bevételnövekedést értünk el annak köszönhetően, hogy az előfizetési díjakból, valamint az informatikai és internet szolgáltatásokból származó bevételek bővültek, és ellensúlyozták a forgalmi bevételek folytatódó csökkenését. 2006 első kilenc hónapjában a vezetékes és a mobil üzletágak egyesülésének első hatásai már látszódtak az értékesítés és az ügyfélmegtartás területén. Ezeket azonban ellensúlyozták a hozzájuk kapcsolódó költségek, így 2006 első három negyedévében az EBITDA hatás nem volt jelentős, a szükséges beruházásokat az éves költségvetési keretből finanszíroztuk. A következő három év során jelentős pozitív eredménnyel számolunk, a 2007-től 2009-ig terjedő időszakra vonatkozóan az előnyök nettó jelenértékét jelenleg kb. 60 milliárd forintra becsüljük. Az egyesülés pozitív hatása ellenére nem változik a 2007-re vonatkozó EBITDA célkitűzésünk (növekedés forintértékben a 2005-ös teljesítményhez képest) a következő okok miatt. 2007-ben az adókedvezmények igénybevételéből származó hatás fog jelentős szerepet játszani, míg az egyesülés EBITDA hozzájárulása évről évre fokozatosan növekszik majd. A magyarországi megszorító csomag negatív hatással van nyereségességünkre az adóterhek növekedése és a háztartások távközlési kiadásaira nehezedő nyomás következtében. Emellett az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása is kedvezőtlen hatással van az EBITDA-ra. Ezen számviteli változás következtében módosítjuk 2006-ra és 2007-re kitűzött évi 3% feletti bevételnövekedési célunkat, e két évben legalább 3%-os átlagos növekedés elérésére. A hazai mobil piacon a piaci részesedés kismértékű csökkenése ellenére megőriztük egyértelmű piacvezető pozíciónkat a második legnagyobb piaci szereplővel szemben. Végül nemzetközi leányvállalataink Macedóniában és Montenegróban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak és jelentős mértékben hozzájárultak a Csoport bevételéhez és EBITDA-jához.”
Hazai vezetékes szolgáltatások: az alapvető üzleti teljesítmény stabil volt
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,2%-kal 71,1 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, az EBITDA-ráta 32,1% volt. A vizsgálattal kapcsolatos 1,3 milliárd forint költséget figyelmen kívül hagyva (mely a Csoport központ költségei között került elszámolásra) az EBITDA 24,2 milliárd forint volt, az EBITDA-ráta pedig 34,0%. A szegmens 2005. harmadik negyedévi EBITDA-jára negatívan hatott, hogy 0,8 milliárd forinttal csökkent az Egyetemes Távközlési Támogatási Alappal szembeni követeléseink összege. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 13,9%-kal mérséklődtek elsősorban a mobil helyettesítés és a vezetékes vonali versenytársak miatti forgalomcsökkenés következtében. A vezetékesből mobilba irányuló percforgalom csökkent, ugyanakkor a helyi és a belföldi távolsági forgalom egyaránt emelkedett. Mindazonáltal a kedvezményes és az ingyenes perceket tartalmazó díjcsomagok hozzájárultak a bevétel csökkenéséhez. A rendszerintegrációs és informatikai bevételek 2,4 milliárd forintról 4 milliárd forintra nőttek. Az internet bevételek is bővültek annak köszönhetően, hogy jelentősen nőtt az ADSL csatlakozások száma. A szélessávú csatlakozások száma (döntően ADSL és kábel) 2006. szeptember végén meghaladta a 498 ezret. Az erős mobil helyettesítés és a számhordozhatóság következtében folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése (2006. szeptember végén 4%-kal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál). A Magyar Telekom Nyrt. vezetékes vonalainak közel 82%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2006. harmadik negyedév végén 1,9 millió vonalat jelentett.
Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: figyelemre méltó eredmények a két legjelentősebb leányvállalatnál
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 18,1%-kal 19,3 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az árfolyamváltozás hatásának valamint a Crnogorski Telekom vezetékes üzletága (T-Com) erős hozzájárulásának köszönhetően. Az EBITDA 8 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 41,6% volt. Az alacsonyabb forgalmi bevételek ellenére a MakTel vezetékes szolgáltatásaiból származó bevételek 10,4%-kal nőttek a kedvező árfolyamváltozás (11,7%) valamint az előfizetési, a nemzetközi nagykereskedelmi és az internethez kapcsolódó bevételek növekedésének következtében. Az EBITDA 14,9%-kal 5,8 milliárd forintra nőtt a költségcsökkentési erőfeszítéseknek köszönhetően. Az EBITDA-ráta erős, 49,1% volt. A Crnogorski Telekom vezetékes üzletága (T-Com) 2006. harmadik negyedévben 6,1 milliárd forinttal járult hozzá a Csoport bevételeihez (2005. harmadik negyedévben 5,1 milliárd forinttal). A növekedés a kedvező árfolyamváltozásnak valamint az összekapcsolási díjakból és az internet szolgáltatásokból származó bevételek emelkedésének köszönhető. A Crnogorski Telekom vezetékes üzletágának (T-Com) EBITDA hozzájárulása 2,3 milliárd forintra nőtt (a 2005. harmadik negyedévi 1,8 milliárd forintról).
Hazai mobil szolgáltatások: egyértelmű piacvezető pozíció, az EDR-rel kapcsolatos számviteli módosítás, stabil ARPU, növekvő használat
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 18,5%-kal 83,1 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek valamint a forgalmi és az előfizetési díjakból származó bevételek növekedésének köszönhetően. Az egyéb bevételek jelentősen emelkedtek az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása következtében. Az EBITDA 27,9 milliárd forint volt, 5,9 %-al kevesebb, mint 2005. harmadik negyedévben. Az egyéb működési költségek növekedtek, elsősorban a vezetékes és mobil üzletág összeolvadásának harmadik negyedévi egyszeri költsége, azaz az egységes kiskereskedelmi bolthálózat létrehozásának következtében. A 2005. harmadik negyedévi alacsonyabb egyéb működési költségek további magyarázata, hogy a 2005. szeptemberi kedvező bírósági döntést követően visszavezetésre került a korábban az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapba történő befizetésekre elkülönített 1,1 milliárd forint. Az előre fizetett kártyás és a szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb készüléktámogatási díjak miatt az átlagos ügyfélmegszerzési költség tovább csökkent. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom és az értéknövelt szolgáltatások igénybevétele, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények és ingyenes percek, a szabályozói változások hatása és a zárt felhasználói csoportok számára kínált ajánlatok elterjedése következtében az egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel (ARPU) értéke stabil maradt. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 146-ra nőtt 2006. harmadik negyedévben, tükrözve az árrugalmasság javulását.
Nemzetközi mobil szolgáltatások: erős bevételnövekedés, kiemelkedő ráták mindkét leányvállalatnál
A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 24,2%-kal 15,8 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az árfolyamváltozás hatásának és a T-Mobile Crna Gora jó teljesítményének köszönhetően. Az EBITDA 9,2 milliárd forint volt, az EBITDA ráta magas, 58,1%. A T-Mobile Macedonia bevételei 25,2%-kal nőttek az erős árverseny jellemezte, bővülő piacon. A T-Mobile Macedoniánál az EBITDA 6,6 milliárd forint, az EBITDA ráta 58,5% volt. A T-Mobile Crna Gora 2006. harmadik negyedévben 4,6 milliárd forint bevétellel (21,5%-os emelkedés) járult hozzá az erős eredményekhez, az EBITDA-ja pedig 2,6 milliárd forint volt (szemben a 2005. harmadik negyedévi 1,9 milliárd forinttal).
Kapcsolódó cikkek
- A Magyar Telekom egyszerűsíti a T-Systems üzletág szervezeti felépítését
- A Magyar Telekom refinanszírozza 34 milliárd forintnyi hitelét
- Magyar Telekom: további integráció
- Magyar Telekom: opciólehívások saját részvény állományból
- Magyar Telekom - 1,5 milliárd forint a KFKI korábbi tulajdonosainak
- Concorde: Vártnál jobb Magyar Telekom eredmény
- MTelekom: 14,3 százalékkal kisebb eredmény
- Az Ügy: A Magyar Telekom a non-profit alapítványokért
- Amerikai vizsgálat a Magyar Telekom ellen
- Az MT közgyűlése megszavazta az osztalékjavaslatot
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.