NHH - nagyobb verseny, csökkenő árak, nemzetközi elismerések
A hangpiacról az elnök elmondta: megvalósult a szolgáltatás alapú verseny, a vezetékes hálózaton például sikeres lett a Tele2. Kialakulóban az infrastruktúra alapú verseny is: a hangszolgáltatást már több helyen igénybe lehet venni a hagyományos vezeték mellett mobiltelefonon és kábeltelevíziós hálózaton.
A széles sávú internetet tekintve szintén hasonló a helyzet: ezt a szolgáltatást is igénybe lehet venni kábelen, vezetékes hálózaton és mobiltechnológia segítségével is. A mobilcégek már nemcsak Budapesten nyújtanak széles sávú hozzáférést, hanem egyre több vidéki városban is, s a lefedettség tovább bővül.
Az elnök elmondta, az infrastruktúra alapú verseny megvalósítása érdekében az NHH jelentősen átalakította az idei évben a RUO-szabályozást, így csökkent a hozzáférés ára, s így új szolgáltatók, mint például az Actel, léphettek a vezetékes piac. A RUO-szabályozás azonban nemcsak a versenyt növeli a vezetékes piacon, hanem éppen a verseny hatására csökkenti az árakat is. (A RUO a jelentős piaci erejű cégek azon havi és egyszeri nagykereskedelmi díjait illetve szolgáltatásnyújtási feltételeit tartalmazza, amelyeken a jogosult szolgáltatók igénybe vehetik a hurokátengedést és a helyi bitfolyam szolgáltatást.)
Az elnök elmondta: kialakult az igazi verseny az előfizetőkért is, amit jól mutat, hogy az elmúlt néhány évben a felére, harmadára csökkent a széles sávú internet hozzáférés ára, miközben a többszörösére nőtt a sávszélesség, illetve a letöltési sebesség.
A televíziózás is sokat fejlődött, hiszen immár ezen a területen is megjelentek a digitális szolgáltatások, és elindult a piacon az internetes televízió (IP TV) is. A földfelszíni digitális adás beindulása a későbbiek során versenyt generál majd a kábeles és műholdas tv-kkel, az IP Tv pedig új távlatokat nyit.
Az elnök az uniós és régióbeli tapasztalatokról elmondta: Magyarország az említett piacokat és szabályozásukat tekintve jó úton jár. Különösen igaz ez a RUO-ra és a mobilpiacra, ahol a végződtetési díjak az elkövetkező 3 évben is folyamatosan, előre tervezhető, átlátható módon csökkennek majd tovább.
Aláhúzta: az NHH kiszámíthatóvá tette a mobilpiacot azzal, hogy három éves díjcsökkentést hirdetett meg. A mai árakhoz képest 2009. január 1-re 40-50 százalékkal kell csökkenniük a végződtetési díjaknak, s egységesen 16,48 forintra kell mérséklődniük mindhárom szolgáltató esetében. Az NHH bízik abban is, hogy ez a nagykereskedelmi csökkenés a kiskereskedelmi árakban is megjelenik.
Pataki Dániel az NHH egyik legjobb lépésének a választék növelése és az árak csökkentése mellett a fogyasztói tájékozódás megteremtését tartja: az interneten keresztül elérhető Tantusz létrehozásával jelentősen megnőtt a felhasználók által elérhető megbízható, hiteles információk mennyisége, ami szintén élénkíti a versenyt. A Tantuszhoz hasonló szolgáltatásra Európában sincs sok példa: az oldalra látogatók tájékozódhatnak a szolgáltatások területi elérhetőségéről, valamint a roaming, a vezetékes, a mobilos, a kábeles és széles sávú internet áráról, ami alapján össze is hasonlíthatják egymással a szolgáltatókat.
A piac és az unió azzal is elismeri a magyarországi erőfeszítéseket, hogy például a közel százötven tagot számláló Európai Alternatív Távközlési Szolgáltatók Szövetsége (ECTA - European Competitive Telecommunications Association) szerint is jelentősen javult a magyar hírközlési szabályozás és az NHH munkájának megítélése. Az ECTA által vizsgált tizenhét európai uniós ország között Magyarország az egy évvel korábbi tizenegyedik helyről a nyolcadikra lépett előre.
Egy újabb nemzetközi elismerés, hogy az európai hírközlési hatóságokat tömörítő Independent Regulators Group – Független Szabályozók Csoportja és az European Regulators Group – Európai Szabályozók Csoportja elnöki posztját 2008-ban Pataki Dániel tölti be, aki 2007-ben a két szervezet alelnöke lesz. Személyében először kerül az európai hírközlési szabályozás élére kelet-európai vezető.
Az elnök a jövő évi teendőkről elmondta: 2007-ben nagy figyelmet fordítanak a hurok átengedés feltételeinek további finomítására, s a széles sávú internethez való hozzáférés bővítésére is. Különös figyelemmel kísérik a digitális tv-re való átállást, ezen belül a pályáztatást, s hogy a versenybe újabb infrastruktúra, illetve szolgáltató kapcsolódhasson be.
Szintén kiemelten figyel az NHH a következő évben a nemzetközi tevékenységre, hiszen most már érdemben is befolyásolni szeretné Magyarország az unióban történő eseményeket. A magyar hatóság azt szeretné elérni, hogy az unió a szabályozási keret- és intézményrendszerének átgondolása és korszerűsítse közben érvényesülhessenek a magyar és regionális érdekek is.
Az elnök végül aláhúzta: az NHH továbbra is tartja magát ahhoz a filozófiához, hogy csak olyan intézkedéseket hoz, amelyeknek a pozitív hatását a modellek már előre igazolják.
Kapcsolódó cikkek
- NHH - újabb lépések a hátrányos hűségszerződések ellen
- Több mint tízmillió mobiltelefon-előfizetés
- Pataki a nemzetközi és hazai hírközlés-szabályozási munkákról
- A VoIP-szolgáltatások jelentik a legfőbb veszélyt
- Csökkenéssel indult 2007 a hazai mobilpiacon
- 2008-ban Pataki Dániel lesz az európai hírközlési hatóságok szervezeteinek elnöke
- Versenyszabályozást vezet be az NHH a műsorterjesztési piacon
- Több mint 50 százalékkal bővült a szélessávú hozzáférések száma
- 2006-ban 645 ezerrel nőtt a mobil-előfizetők száma
- Távközlési jövőkép: Lassuló internet, multiplay és kapcsolódási szakadék…
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.