Új piacra léphet az internet a tárhelyek eladásával
MTI Sajtóadatbank, 2007. február 5. 08:33
A Deloitte előrejelzése szerint az idén teret nyer a nyomtatott sajtó, míg az internetes közösségi oldalak a tárhelyek értékesítésén keresztül beléphetnek egy nagyobb, jövedelmezőbb piacra.
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció (TMT) csoportjának előrejelzése szerint 2007-ben soha nem látott méreteket ölthet a felhasználók által létrehozott tartalom térhódítása, amelyek egyre inkább kiegészítik az intézményes média által szolgáltatott tartalmakat.
Az elemzés szerint a blogok, a civil újságírók és amatőr filmesek úgy élnek a köztudatban, mint akik veszélyt jelentenek a kiadókra, a hivatásos publicistákra és az intézményesült médiabirodalmakra. Ugyanakkor az elkövetkező években sem várható, hogy egy profi videokamera, személyi számítógép vagy mobiltelefon birtoklása kivételes tehetséggel ruházná fel tulajdonosát. Ellenkezőleg: egyes felhasználók által létrehozott tartalmak inkább erősítik, mintsem fenyegetik a professzionális médiaipart. A médiavállalatoknak pedig rá kell ébredniük, hogy a felhasználók által létrehozott tartalmat szolgáltató online csatornák nem csupán a promóció új és hasznos eszközei, hanem az új tehetségek felkutatásának egyedülálló fórumai is lehetnek - áll az elemzésben.
A Deloitte szerint a reklámok - a televíziós szektor egyik legfontosabb árbevételi forrásának - radikális térvesztése is felértékeli a televíziózásban való nézői részvétel szerepét. Így a részvétel legfontosabb formái, a szavazások, a vetélkedők és a vásárlások valószínűleg egyre több bevételt generálnak.
A tanulmány szerint az idén a nyomtatott média ráébred, hogy a papír és a pixelek nem feltétlenül zárják ki egymást, sokkal inkább alkalmasak az együttélésre, s így várhatóan a digitális és a tényleges kiadói tevékenység is sikeres lesz 2007-ben. Az internetes hirdetési piac akár a 20 milliárd dollár forgalmat is elérheti, miközben mintegy 450 millió ember továbbra is minden nap megveszi a napilapokat. A papír- és a pixel-alapú újságírás egyformán nyereséges lehet akkor, ha a kiadók a hagyományos formátumokat folyamatosan átalakítják, új termékeket és szolgáltatásokat fejlesztenek ki. Előfordulhat az is, hogy a csak online kiadók áttérnek a papírra is a nyereségesség növelése érdekében. Egyes blogok például magasabb árbevételt hozhatnak hagyományos könyvként, mint eredeti online formájukban.
Az elemzés szerint 2007-ben teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy szükség van olyan mérési módszerekre, amelyek lehetővé teszik a hagyományos és az új média teljesítményének érdemi összehasonlítását. Az eltérő mérési módszerek miatt ugyanis jelenleg az új média teljesítményét túl-, a hagyományos média tényleges hatását pedig alulbecsülik. A kiegyensúlyozott összehasonlító statisztikák lehetővé teszik a befektetői elvárások megfelelő kezelését, valamint a hirdetői költségvetések ésszerű allokációját és a felvásárlások reális árazását.
A tanulmány emlékeztet arra, hogy a közösségi hálózatok 2006-ban jelentős sikert értek el a felhasználók toborzása terén. Az idén a legnagyobb kihívás az lesz, hogyan váltsák pénzre a hatalmas felhasználószámot. A hálózatok egyik bevételi forrása lehet a privát tárhely értékesítése. Az emberek minden bizonnyal elérhetővé tesznek személyes tartalmakat például a barátoknak, s valószínűleg azért is fizetnek, hogy csak az általuk megszabott kör érhesse el.
Az idén jelentősen emelkedik az olyan filmek száma, amelyek egyszerre jelennek meg DVD lemezen az üzletekben, és VOD-ként az interneten. A tanulmány szerint a VOD - Video on Demand – vonzereje abban áll, hogy a fogyasztó azonnal hozzá akar jutni a megrendelt termékhez. Ugyanakkor a VOD által megszólított piaci szegmens várhatóan változatlanul szűk marad. Míg az előrejelzések szerint 2007 elején közel 300 millió fogyasztó rendelkezik szélessávú internet hozzáféréssel, addig a kapcsolatoknak jóval kevesebb, csak mintegy öt százaléka lesz elég gyors, hogy támogassa a jó minőségű VOD-t. Ennek megfelelően a médiavállalatok nem tekinthetik csodaszernek ezt az eszközt - közölte a Deloitte.
Az elemzés szerint a blogok, a civil újságírók és amatőr filmesek úgy élnek a köztudatban, mint akik veszélyt jelentenek a kiadókra, a hivatásos publicistákra és az intézményesült médiabirodalmakra. Ugyanakkor az elkövetkező években sem várható, hogy egy profi videokamera, személyi számítógép vagy mobiltelefon birtoklása kivételes tehetséggel ruházná fel tulajdonosát. Ellenkezőleg: egyes felhasználók által létrehozott tartalmak inkább erősítik, mintsem fenyegetik a professzionális médiaipart. A médiavállalatoknak pedig rá kell ébredniük, hogy a felhasználók által létrehozott tartalmat szolgáltató online csatornák nem csupán a promóció új és hasznos eszközei, hanem az új tehetségek felkutatásának egyedülálló fórumai is lehetnek - áll az elemzésben.
A Deloitte szerint a reklámok - a televíziós szektor egyik legfontosabb árbevételi forrásának - radikális térvesztése is felértékeli a televíziózásban való nézői részvétel szerepét. Így a részvétel legfontosabb formái, a szavazások, a vetélkedők és a vásárlások valószínűleg egyre több bevételt generálnak.
A tanulmány szerint az idén a nyomtatott média ráébred, hogy a papír és a pixelek nem feltétlenül zárják ki egymást, sokkal inkább alkalmasak az együttélésre, s így várhatóan a digitális és a tényleges kiadói tevékenység is sikeres lesz 2007-ben. Az internetes hirdetési piac akár a 20 milliárd dollár forgalmat is elérheti, miközben mintegy 450 millió ember továbbra is minden nap megveszi a napilapokat. A papír- és a pixel-alapú újságírás egyformán nyereséges lehet akkor, ha a kiadók a hagyományos formátumokat folyamatosan átalakítják, új termékeket és szolgáltatásokat fejlesztenek ki. Előfordulhat az is, hogy a csak online kiadók áttérnek a papírra is a nyereségesség növelése érdekében. Egyes blogok például magasabb árbevételt hozhatnak hagyományos könyvként, mint eredeti online formájukban.
Az elemzés szerint 2007-ben teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy szükség van olyan mérési módszerekre, amelyek lehetővé teszik a hagyományos és az új média teljesítményének érdemi összehasonlítását. Az eltérő mérési módszerek miatt ugyanis jelenleg az új média teljesítményét túl-, a hagyományos média tényleges hatását pedig alulbecsülik. A kiegyensúlyozott összehasonlító statisztikák lehetővé teszik a befektetői elvárások megfelelő kezelését, valamint a hirdetői költségvetések ésszerű allokációját és a felvásárlások reális árazását.
A tanulmány emlékeztet arra, hogy a közösségi hálózatok 2006-ban jelentős sikert értek el a felhasználók toborzása terén. Az idén a legnagyobb kihívás az lesz, hogyan váltsák pénzre a hatalmas felhasználószámot. A hálózatok egyik bevételi forrása lehet a privát tárhely értékesítése. Az emberek minden bizonnyal elérhetővé tesznek személyes tartalmakat például a barátoknak, s valószínűleg azért is fizetnek, hogy csak az általuk megszabott kör érhesse el.
Az idén jelentősen emelkedik az olyan filmek száma, amelyek egyszerre jelennek meg DVD lemezen az üzletekben, és VOD-ként az interneten. A tanulmány szerint a VOD - Video on Demand – vonzereje abban áll, hogy a fogyasztó azonnal hozzá akar jutni a megrendelt termékhez. Ugyanakkor a VOD által megszólított piaci szegmens várhatóan változatlanul szűk marad. Míg az előrejelzések szerint 2007 elején közel 300 millió fogyasztó rendelkezik szélessávú internet hozzáféréssel, addig a kapcsolatoknak jóval kevesebb, csak mintegy öt százaléka lesz elég gyors, hogy támogassa a jó minőségű VOD-t. Ennek megfelelően a médiavállalatok nem tekinthetik csodaszernek ezt az eszközt - közölte a Deloitte.
Kapcsolódó cikkek
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- 122 millió európai az interneten
- Új web2 szolgáltatás: Közösségi térkép
- Növekvő net-populáció egész Európában
- A britek neteznek a legtöbbet
- Növekvő netcenzúra világszerte
- A fiatal nők neteznek a legtöbbet Nagy-Britanniában
- Adatlopástól félnek az internetezők
- Az Index megvette a Videobombot
- Cyberbullying: Az új típusú támadás főként a tizenéveseket célozza