A Job4Smarts filozófiája

Verseny a hazai online álláspiacon

Wesselényi Andrea, 2000. február 2. 19:38
Élénk mozgolódás tapasztalható az online állásközvetítés területén, az elmúlt hónapokban ugyanis közel egy időben jelent meg egy sor új szereplő a hazai internetes karrierpiacon.
A weben az álláshirdetéseknek és önéletrajz-adatbázisoknak helyet adó felületek száma tehát tovább gyarapszik, és bár az új vállalkozásokban sok a közös vonás, folyik a versengés a hirdetők és a látogatók kegyeiért, mindenki megpróbál valami sajátosat, a versenytársakénál különbet nyújtani a felhasználóknak. A verseny egyre izgalmasabbnak ígérkezik - amit cikksorozatunkban a jövőben is figyelemmel kísérünk majd -, addig azonban folytatjuk az új karrierkikötők bemutatását. Ezúttal egy angolos domainnévvel rendelkező, ám ízig-vérig magyar vállalkozást ismerhetnek meg olvasóink, amellyel, csakúgy, mint az előző három cikkben ismertetett állásközvetítő szolgáltatással (JobBank, Álláscentrum, Munkafórum), csakis virtuálisan, azaz számítógépeiken keresztül találkozhatnak az álláskeresők.

Az alábbiakban bemutatkozó céget az érdeklődők a www.job4smarts.com webcímen kereshetik fel. Kérdéseinkre Balázs Attila, a 4smarts Kft. ügyvezetője válaszolt, aki meglepő tapasztalatokról számolt be a multinacionális cégek hozzáállásáról, holott egyes felmérések szerint az online álláshirdetések harmincszor hatékonyabbak a hagyományos megoldásoknál.

- Hogyan, milyen ambíciókkal indult el a job4smarts.com?

- A 4smarts Kft. 1999 augusztusában jött létre, több mint háromnegyed éves előkészítés után. A cég alapítói - négyen vagyunk, ahogyan ezt a nevünk is sugallja - jelentős hazai, illetve nemzetközi szakmai gyakorlattal és képesítéssel rendelkező marketingszakemberek, akik felismerték, hogy az internet médiumként sokkal inkább marketingvezérelt információs hálózat, mint bonyolult technológiai rendszer.

- Sajátos megfogalmazás. Hogyan látják saját szerepüket ebben a hálózatban?

- Úgy gondoljuk, hogy mára az internet egy olyan rendszer- és adatspecifikus információszolgáltatóvá vált, amely részletesen kategorizálva ad tájékoztatást, lefedve az élet szinte minden aspektusát. Úgy látjuk, hogy az internet rendszere mindinkább kereskedelmi és szolgáltatói célokat szolgál majd. A fenti tényekből kiindulva a szakértők a jövőt a felhasználók mind szélesebb körű, de jól kategorizálható rendszerben történő tájékoztatásában látják. Az internet használói tudatosan fogják keresni azokat az egészen részletekbe menő elemzést nyújtó helyeket, ahol a számukra megfelelő információ megtalálható. Cégünk úttörő szerepet vállal abban, hogy mindazoknak, akik felismerték az internet ezen szerepét, az ott elhelyezett információkból a karriert építőknek szállítsa a legfontosabbakat. Meggyőződésünk, hogy az általunk nyújtott szolgáltatással olyan horizontot nyitunk meg az álláskeresők és -kínálók részére, amely jelentősen megkönynyíti a sikeres egzisztencia megalapozását.

- Konkrétan mi mindent kínálnak honlapjukon az álláskeresőknek?

- Más állásközvetítő site-okhoz hasonlóan mi is két alapszolgáltatást kínálunk látogatóinknak: online formában közzétett és kereshető álláshirdetéseket, valamint önéletrajz-továbbítási lehetőséget, amelyet az adatvédelmi törvény rendelkezéseinek értelmében fejlesztettük, tehát fokozottan figyelünk a személyes adatok biztonságára. Természetesen a munkavállalók számára szolgáltatásaink ingyenesek. Tervezzük, hogy gyarapítjuk majd kiegészítő szolgáltatásainkat is, a háttér-információ rovatot - jelenleg IQ-tesztkérdéseket, angol és német nyelvi teszteket, valamint önéletrajzíráshoz adott tanácsokat találnak oldalainkon a karrierépítők. Hamarosan elkészül honlapunk angol nyelvű verziója is.

- Oldalaik fejlesztése során figyelték-e a nagy külföldi jobsite-okat, például a Monster, a CareerPath vagy a HeadHunter rendszerét?

- Mivel tanulmányaimat részben az Egyesült Államokban végeztem, volt alkalmam közelebbről is megismerni az ottani lehetőségeket. Amerikában évek óta hatalmas piaca van az online állásközvetítésnek, ami mind a hirdető cégek, mind az álláskereső munkavállalók számára rendkívül előnyös lehetőségeket kínál, és ezért nagyon népszerű. Az American Management Association felmérése szerint az amerikai állásajánlatok 10 százaléka már az interneten keresztüli hirdetések útján terjed, és a vállalatok mintegy 70 százaléka használja az internetet arra, hogy állásajánlatait ott jelentesse meg. Természetesen figyelemmel kísértük a nagy külföldi álláscentrumok alakulását, hiszen nyilvánvalóan ők is átmentek egy fejlesztési folyamaton, amelynek eredménye a mostanra kialakult rendszer, illetve megjelenés lett. Így nem titkoltan a külföldi tapasztalatok birtokában fejlesztettük oldalainkat, beleszőve saját elképzeléseinket, és igyekeztünk rendszerünket az amerikainál kevésbé tapasztalt magyar internetes felhasználók igényeire szabni.

- Milyen sajátos vonásai vannak a Job4smarts rendszerének, koncentrálnak-e a látogatók valamelyik célcsoportjára?

- A Job4smarts nemcsak a számítástechnika területén és nem kizárólag a magasan képzett munkavállalói rétegeknek kínál lehetőséget. Teljes lefedettséget szeretnénk nyújtani mind földrajzi, mind demográfiai értelemben. Az egész ország területén kínálunk állásokat, lehetőleg minél szélesebb körben, állásadatbázisunk természetesen többféle szempont szerint kereshető.

- Hány állásajánlat található jelenleg az adatbázisban?

- A közzétett álláshirdetések száma folyamatosan változik, jelenleg több mint 300 közül lehet válogatni.

- Milyenek a tapasztalataik a felhasználókkal? Hogyan szűrik ki a nem álláskeresési, hanem inkább szórakozási vagy netán rombolási vággyal érkező szörfös látogatókat?

- Örömmel tapasztaltuk, hogy az online beküldött önéletrajzok jól használhatók, csak elenyésző százalékuk komolytalan, ami bizonyára annak is köszönhető, hogy az önéletrajz beküldését egy regisztrációs folyamat előzi meg. Ez néhány perccel meghoszszabbítja ugyan a bejelentkezést, viszont elkedvetleníti a játékos kedvű kalandorokat, és valóban használhatóvá teszi az adatbázist.

- Milyen szolgáltatásokat kínálnak a munkaadóknak?

- Hangsúlyozzuk, hogy az internet soha nem alszik, amennyiben egy cég a mi weboldalunkon helyezi el álláshirdetését, azt a nap 24 óráján át elérhetik a potenciális munkakeresők, így lényegesen meggyorsítható a keresés folyamata. Önéletrajz-adatbázisunkban minden szakmában, minden képzettségi szinten kereshetnek ügyfeleink potenciális munkaerőt. Ez a fajta adatbázis-keresés a cég elvárásainak megfelelően szűrhető, és a vezető fejvadászcégek jövedelemarányos tarifáinál lényegesen költségtakarékosabb lehetőséget kínál. A hirdető cég lehetőséget kap logójának elhelyezésére, illetve saját weboldalára történő átirányításra, így reklámot is biztosítunk partnereinknek.

- Tapasztalataik szerint hogyan viszonyulnak az önök által megkeresett magyar vállalatok az internetes álláshirdetés szolgáltatásához?

- Annak ellenére, hogy egy neves nemzetközi fejvadászcég a közelmúltban azt nyilatkozta hogy az internetes álláshirdetés 30-szor, azaz harmincszor (!) hatékonyabb a hagyományosnál, a hazai üzleti életben a mai napig lehet találkozni olyan vállalatvezetőkkel, humánpolitikusokkal, akik ezt messze nem ismerik el, vonakodnak az online hirdetési lehetőségektől, vagy bizonytalanok. Nagyon változó a cégek hozzáállása, természetesen vannak, amelyeknek tetszik az online hirdetés gondolata, szívesen használják, és készek kipróbálni az új médium lehetőségeit. Érdekes módon a multik nagy része egyelőre elzárkózik ettől a lehetőségtől, mondván, van saját honlapjuk, amelyen meghirdetik aktuális állásajánlataikat.

- Tekintettel az egyre élesedő versenyre, előfordult-e már olyan, hogy az Önök által felkeresett cég már korábban elkötelezte magát egy másik online állásközvetítő mellett?

- Volt olyan vállalat, ahol azt a választ kaptuk, hogy őket már megkereste egy másik internetes álláshirdető. Véleményem szerint egyébként semmi sem szól az ellen, hogy egy cég akár több online adatbázisban is megjelenítse hirdetését, hiszen így az üzenet arányosan nagyobb közönséghez jut el. A külföldi rendszereket figyelve is láttuk, hogy egyes nagyvállalatok párhuzamosan több adatbázisban jelenítették meg hirdetéseiket.

- Hogyan látják a piacot, illetve a hazai piacon mostanában kialakuló versenyt?

- A Datamonitor felmérése szerint az európai álláskeresési szektor közel 1 milliárd dolláros bevételt hoz a médiahordozóknak. Sajnos megbízható hazai adatok nem állnak rendelkezésünkre, a becslések alapján azonban ez közel 2 milliárd forintos bevételt generál Magyarországon. Mi is látjuk, hogy a hazai online karrierpiac egyre több szereplős, véleményünk szerint azonban reálisan csak 4-5 magyar karriersite lehet hosszú távon profitábilis, a többi vagy specializálódik, vagy más módon fog átalakulni.

- Mi dönti el, hogy egy karriersite sikeres lesz-e?

- A versenyben fontos szerepet kap az árak és szolgáltatáscsomagok kérdése, és természetesen a hirdetések, illetve a célnak megnyert ügyfelek számának alakulása. Ez sikeres értékesítési munkát kíván. Természetesen, mint minden sokszereplős piacon, nagy jelentősége van a személyes kapcsolatoknak abban, hogy egy adott cég mely hirdető(k) mellett kötelezi el magát hosszú távon. Csak az a vállalkozás maradhat talpon, amelyik meg tudja magát különböztetni a többitől, tehát látogatottsága növelése érdekében hirdet.

- Milyen módszerekkel növelik az oldal ismertségét?

- Többféle módszert alkalmazunk látogatottságunk növelésére, elsősorban a hagyományos nyomtatott sajtóban közölt hirdetéseket és forgalmas oldalakon elhelyezett bannerhirdetéseket alkalmazunk. Módszereink elemzésében sokat segít a weboldalunk nyitólapjáról felnyíló kérdőív, amelyben látogatóink visszajelzést küldhetnek arról, hol találkoztak először nyitólapunkkal. Így erősíteni tudjuk azokat a reklámeszközöket, amelyek sikeresek - a kevésbé hatékonyakat pedig rugalmasan elhagyjuk. A hagyományos médiareklámok még mindig hatásosak, ezt bizonyítja a Monster.com esete is: tavaly a futball-superball döntő szünetében egy 30 másodperces reklámklipet sugárzott, melynek következménye olyan mértékű forgalomnövekedés lett, amit már egyszerűen nem bírt el a szerver. A reklámkampány során tehát odafigyelünk a technikai háttérre is, hiszen alapvető követelmény, hogy biztosítani tudjuk a rendszer folyamatos elérhetőségét, szünet nélküli használatát.

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01