Tilos a "röghöz kötés" - Újabb NHH-lépés a korrekt hűségszerződések érdekében

forrás Prim Online, 2007. szeptember 12. 12:21

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsa közzétette a nyilvános, helyhez kötött telefon kiskereskedelmi hozzáférési piacaira vonatkozó határozatait. A határozatokkal az NHH újabb fontos lépést tett a korrekt hűségszerződések kikényszerítése érdekében, mondta Pataki Dániel, az NHH elnöke, mivel megtiltja, hogy a szolgáltatók a hűségszerződésekben indokolatlan és aránytalan feltételekkel korlátozzák a fogyasztók választási szabadságát és a versenyt.

A határozatokkal a tanács továbbra is fenntartja a közvetítőválasztás nyújtására vonatkozó kötelezettséget és az árszabályozást, így a jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatók a jövőben sem emelhetik az éves inflációnál nagyobb mértékben a havi előfizetői díjakat.

Az érintett piacokon a tanács határozata szerint most is ugyanaz az öt volt koncessziós szolgáltató - Emitel, Hungarotel, Invitel, Monortel, T-Com - minősül JPE szolgáltatónak, mint 2005 februárjában a piacelemzés első körében meghozott határozat idején.

A tanács a határozathozatalt megelőző piacelemzés alapján megállapította, hogy az előző határozatban az öt JPE szolgáltatóra kiszabott kötelezettség, azaz a közvetítőválasztás lehetőségének biztosítása az előfizetők részére szükséges és hatékony volt, ezért a kötelezettséget mind az öt JPE szolgáltató esetében továbbra is fenntartja.

A 2005-2006. években a közvetítőválasztással indított hívások aránya az összes híváson belül 12-14 százalékra nőtt, ami azt jelzi, hogy a hozzáférés területén is erősödött a szolgáltatók közötti verseny, ami kihatott a jelentős piaci erejű szolgáltatók árpolitikájára is.

Az NHH a közelmúltban megvizsgálta a magyarországi hírközlési szolgáltatók általános szerződési feltételeit és megállapította, hogy a jogszabályokkal nem áll összhangban egyes szolgáltatók azon gyakorlata, miszerint a lejáró határozott idejű szerződések a lejárat után automatikusan meghosszabbodnak vagy határozatlan idejűvé válnak.

Az NHH tanácsának közzétett határozata szerint a JPE szolgáltatók nem tehetnek indokolatlan különbséget a fogyasztók között; azaz kedvezményes (hűségperiódust is magába foglaló) ajánlataik nem irányulhatnak a fogyasztó "röghöz kötésére", illetve arra, hogy a fogyasztó később ne tudjon elfogadni kedvezőbb ajánlatokat. A határozat szerint a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a szolgáltató a határozott idejű előfizetői szerződés felmondását vagy a határozott idejű előfizetői szerződés határidő letelte előtti díjcsomagváltást olyan egyoldalú jogi vagy gazdasági feltételhez köti, amely a szerződés teljesítésére fordított szolgáltatói költséggel, illetve az adott kedvezménnyel nem indokolható, azokkal nem arányos.

A nemzeti konzultáció során megismert kötelezettség a szolgáltatók számára a határozat közzététele után 60 nappal lép életbe és a hatályban lévő előfizetői szerződésekre is vonatkozik.

Kulcsszavak: vezetékes NHH

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01