A pánmagyarországi megoldás
Bitáramlás a vasút mentén
PanTel Távközlési és Kommunikációs Rt.Tulajdonos: KPN - 49%, PT Invest (a KFKI és a KPN tulajdona) - 25,9%, MÁV - 25,1%
Alapítás éve: 1998
Jegyzett tőke: 20 milliárd Ft
Foglalkoztatottak száma: 170 fő
Éves forgalom: n. a.
Adózás előtti éves eredmény: n. a.
Business Online: - Rossz nyelvek szerint könnyű volt a PanTelnek, hiszen maga az állam bábáskodott a megszületésénél...
Horváth Pál: - Mivel az ötletgazda, az egyik alapító tulajdonos és az infrastruktúrának "otthont adó" a Magyar Államvasutak, az pedig állami tulajdonban van, így elkerülhetetlen, hogy bizonyos szempontokat, például az állam és a MÁV közötti szerződést figyelembe kellett venni. Ám ezek nem annyira az új cég megalakítására vonatkoznak, mint inkább a vasút lehetőségeire. A PanTel gyökerei még a PTN időszakára nyúlnak vissza, ami kimondottan vállalkozói kezdeményezés volt a MÁV és más cégek között. Igazi fordulat akkor következett be, amikor a vasút országos hálózatában rejlő lehetőségek minél jobb kiaknázása érdekében kiírták a pályázatot a szakmai befektető partner részvételére. A procedúra miatt az eredeti elképzelésekhez képest egy évet csúszott az új alternatív cég megalakulása, és végül 1998 tavaszán történt meg. Az állam sem akkor, sem azóta nem avatkozott be a cég alapításába és működésébe, legfeljebb annyiban, amennyiben a szabályozással meghatározza az egész távközlési piac működési kereteit.
B. O.: - Az egyéves késedelem okozott-e lemaradást a piaci versenyben?H. P.: - Nem, sőt azt lehet mondani, hogy éppen jó pillanatban léptünk a piacra. A rendszerváltozás utáni gazdasági megrázkódtatásból akkor kezdett kilábalni az ország, elérhető közelségbe került az európai uniós csatlakozás, aminek jótékony hatása volt a magyar távközlés szabályozási és intézményi feltételrendszerére. Az üzleti kommunikációban - azzal együtt, hogy a piac évente többször tízszázalékos mértékben nő - az igazi fellendülés a PanTel indulásakor még nem kezdődött meg, de napjainkban ez a terület már valóban alternatív piacot kínál.
Szolgáltatók szolgáltatója
B. O.: - A kilencvenes évek elején, az ön vezetése alatt, a Matáv kiépített egy olyan országos gerinchálózatot, amelynek gyakorlatilag korlátlan a kapacitása, s amely mellett így sokan szükségtelennek tartottak egy vagy több újabb párhuzamos hálózatot. Most, a konkurencia vezetői székéből nézve, hogyan ítéli meg a PanTel hálózatfejlesztését?
H. P.: - Továbbra sincs arról szó, hogy a bitmennyiséget az a hálózat nem tudná elvinni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy annak üzemeltetője olyan szolgáltatásokat tudna kínálni, amelyek minden felhasználó igényeit kielégítik. Egyetlen szolgáltató aligha tud maradéktalanul megfelelni a piaci elvárásoknak, mert nem mindenki ugyanazt akarja, amit ő kínál. S egyáltalán, versenymegszorítás nélkül senki sem képes kihozni magából az igazi szolgáltatói képességeket. Biztos, hogy egy ország véges számú infrastruktúra eltartására képes, de az is biztos, hogy egyetlen infrastruktúránál több kell ahhoz, hogy érdemi verseny alakuljon ki. Személy szerint örülök annak, hogy az első alternatív infrastruktúra létrehozásában is szerepem lehet. Ezen az infrastruktúrán előreláthatólag nemcsak a PanTel szolgáltatásai fognak megjelenni, hanem nagy valószínűséggel más szolgáltatók is igénybe veszik. A PanTelnek ugyanis kettős szerepe van. Egyrészt közvetlenül vagy valamilyen értékesítési csatornán keresztül szolgáljuk ki a fogyasztókat, másrészt viszont a "szolgáltatók szolgáltatója" kívánunk lenni. Az igazi versenyhez tehát mindenképpen szükség van a mi alternatív infrastruktúránkra. Valószínűleg ezenkívül is fognak további hálózatok épülni, de azok piaci megélhetési esélyei rohamosan csökkennek.
B. O.: - Melyek a PanTel hálózatának fő paraméterei?H. P.: - Összesen 3420 kilométeres hálózat kiépítése szerepel a terveink között ez év közepéig, ezt napra pontosan teljesíteni tudjuk, hiszen már most 2900 kilométernél tartunk. Ez Magyarországot tulajdonképpen teljesen lefedő infrastruktúra, minden olyan településre eljutunk, ahol üzleti kommunikációs szolgáltatások iránt igény mutatkozik.
B. O.: - Ha valakinek mégis olyan településen van telephelye, ahol a vasút sem közlekedik, annak igényét elutasítják?
H. P.: - Szó sincs róla, ha nincs saját hálózati szakaszunk, akkor valamelyik szolgáltatóval együttműködve, annak vonalait használva mindenhová el tudunk jutni.B. O.: - Kérem, tegyük tisztába a hálózati tulajdonviszonyokat, hiszen eltérő információkat hallani bérletről, saját fejlesztésről. Ez a több mint 3000 kilométeres hálózat végül is kié?
H. P.: - A kábel a PanTel tulajdona, a nyomvonalat ötvenéves kizárólagos használatra megkaptuk a vasúttól, mint tulajdonostól.
B. O.: - Úgy tudom, hogy ugyanezen a nyomvonalon a MÁV-nak saját célra fenntartott távközlési vonalai is vannak...H. P.: - A mostani beruházás során egyetlen kábel került a föld alá, illetve részben oszlopsorra, ebben a tipikus húsz üvegszál fut, amelyből 16 darabot használ a PanTel, és a maradék 4 szolgálja ki a vasút igényeit.
Alternatívára éhes piac
B. O.: - Milyen piacokon, milyen szolgáltatásokkal válhat versenyképessé egy alternatív szolgáltató?
H. P.: - Korábban sokáig nem látszott reálisnak, hogy a koncessziós társaságok kizárólagos beszédátviteli piacára beléphessünk. Közben azonban - éppen a mi igyekezetünknek és eredményeinknek köszönhetően - az IP alapú hangátvitel engedélyezésével ez a piac is megnyílt. Nem ugyanazt nyújtjuk, mint a Matáv, csupán választási lehetőséget, az olcsóbb, minőségi telefonálást teremtettük meg egyes fogyasztói rétegek számára. De talán ennél is lényegesebbek azok a lehetőségek, amelyeket az alkalmazott technológia kínál. Azt kezdtük el megvalósítani, ami a jövőben világszerte általános lesz, ez az a bizonyos IP vagy ATM alapú csomagkapcsolásos átvitel. Ez a technológia egyaránt alkalmas lesz beszéd, üzenet, adat, valamint álló- és mozgókép átvitelére.
B. O.: - Milyen eredményeket ért el a PanTel a mintegy két év alatt?
H. P.: - Azt a hármas célt tűztük ki, hogy építünk vállalatot, építünk hálózatot, és építjük az üzletünket. Ez utóbbi alatt azt értettük, hogy legyenek olyan termékeink, amelyeket befogad a piac. Megelégedéssel mondhatom, hogy az ügyfelek számát, a rendelésállományt tekintve túl vagyunk azon a számon, amit korábban sejtettünk és elvártunk volna. Érzékeltük, hogy a piac nagyon ki volt éhezve az igazi alternatívára. Léteztek különböző megoldások, de a PanTel új, komplex megközelítéssel jelent meg az üzleti kommunikációs piacon. Hihetetlen komfortot jelent az ügyfeleknek, hogy az egyszerű klasszikus termékek - mint például a bérelt vonal - mellett adat- és beszédátvitelre alkalmas IP alapú termékek, köztük olyan bonyolultságú megoldások, mint a virtuális magánhálózatok (VPN), is megjelentek a piacon. A VPN viszonylag nehezen indult, de aztán felszálló ágba került, és ma már szépen érkeznek az esetenként százmilliós nagyságrendű megrendelések.
Mikrohullámmal karöltve
B. O.: - Elegendő-e az, ha mondjuk a miskolci pályaudvarig ér el a hálózat? Hogyan nyúlnak ki az állomásokról a csápjaik?
H. P.: - Cégünk stratégiai választása az optikára esett, azonban nem lehet egy év alatt az egész országot, minden várost felásni. Ebben nem is a pénz az igazi akadály. A Matáv és a helyi kábeltévés szolgáltatók kábelfektetése után nagyon körülményes lett volna az engedélyeket megszerezni az önkormányzatoktól. Ezért olyan kiegészítő technológiát kellett választanunk, amit nagyon gyorsan, elfogadható áron, nagy végpontelérési szabadsággal telepíthetünk, s ez a mikrohullámú pont-multipont technika. Minden megyeszékhelyen működik saját mikrohullámú elosztórendszerünk, amely 20-30 kilométeres körzetben eléri a felhasználókat.
Változatlanul erőteljesen sújtja viszont a PanTelt a frekvencia korlátozottsága. Az 1,5 GHz-es sáv gyakorlatilag elfogyott, a további frekvenciasávok a távközlési törvény alapján aukción lennének megszerezhetők, de ezek a pályázatok "nem íródnak ki". Amelyeket eddig előkészítettek, azok az alternatív szolgáltatók számára elfogadhatatlan feltételeket tartalmaztak. Szerencsére ezeket az eleve rossz tendereket vissza is vonták, ez viszont tovább késlelteti a frekvenciák igénybevételét. Mi havonta egymilliárd forintot költünk távközlésfejlesztésre. Ez a pénz akkor hasznosulhat, ha be tudjuk kapcsolni az ügyfeleket. A mikrohullámú világban egyébként megjelent a 26 GHz-es sávban működő technológia, de egyelőre ezt a frekvenciát sem adják ki.
Kórusban vagy szólóban?
B. O.: - A PanTel gyakorlatában találunk példát a verseny mellett a versenytársakkal való együttműködésre is. A hazai piacot mi fogja inkább jellemezni?
H. P.: - Indulásunk óta mindig látszott, hogy a verseny kemény lesz, s bár reméltük, hogy talán együttműködni is tudunk, ez inkább idealista szemléletnek tűnt. Igencsak másként alakultak a dolgok. Az üzleti lehetőségek sokkal jobban kiaknázhatók, ha a versenytársak bizonyos kompromisszumok árán együttműködnek. Gyakori, hogy egy tender nyertese a megvalósításhoz a fizikai eszközök hiánya miatt vagy a költségoptimalizálás érdekében igénybe veszi versenytársai közreműködését, s ez kölcsönösen, oda-vissza alapon is működik. Tehát egyrészt az üzlet frontján van együttműködés, másrészt egyéb közös, osztott érdekek - például a távközlési törvény kapcsán - nagyon sok tekintetben közös platformra hozzák a szereplőket. Egy kórusnak mindig meggyőzőbb ereje van, mint egy seregnek, így gyakran megpróbáljuk harmonizálni az érdekeket, s azután együtt képviselni azokat.
B. O.: - Nemzetközi tapasztalatai alapján milyennek látja a "kórus" énekeseit, sikerülhet-e mindegyik alternatívnak kivágni a magas "c"-t?H. P.: - Az életpályájuk különböző szakaszaiban lévő cégekről van szó, s a hazai szolgáltatók tőkésítettségben is eléggé különbözőek. Jó szívvel tudom mondani, hogy mi a tulajdonosok támogatását és elszántságát érezzük. Jelenleg az üzleti kommunikációs piac kialakulásának kezdeti szakaszában vagyunk, s akik ma ilyen szolgáltatóként definiálják magukat, azok köre még érdemben fog változni. Tévedés volt például, hogy a mobilszolgáltatókat sokáig csak telefonszolgáltatókként tartották számon. Mostanában jelent meg a WAP technológia, és a jövőben a mobilcégek is egyre inkább el fognak menni a nem beszéd célú kommunikáció irányába.
A kábeltévések ugyancsak nem engedhetik meg maguknak, hogy a drágán létrehozott, széles sávú helyi infrastruktúrán csak tévéműsorcsomagokat szolgáltassanak. Elindulhat rajta a telefon, az internet és egy sor olyan szolgáltatás, amit ma még nem is nagyon látunk. A piacon tehát egy sor új, nagyon tehetséges szereplő fog megjelenni, ami nyilvánvalóan oda vezet, hogy a gyengébbek nem bírják a versenyt, és kiesnek, vagy szűk, speciális piacra korlátozódnak.
B. O.: - Tavaly több helyen az alapvetően kábeltévés UPC-vel közösen fektettek kábeleket. Értelmezhetjük-e ezt valamiféle szövetség előjelének?H. P.: - Én nem tudok olyanról, ami távolabbra mutató együttműködést vagy az összefonódás szóval jellemezhető kapcsolatot jelentene, de a közös előnyökön alapuló infrastruktúra-építés tény, és ennek megvannak a gyakorlati előnyei. A szolgáltatások kölcsönös nyújtása persze elképzelhető a jövőben. Mi alapvetően különbözőek vagyunk, míg az UPC-nek nagyon fejlett helyi, széles sávú hálózata van vagy lesz sok településen, addig nekünk a helyközi és nemzetközi összeköttetés az erősségünk.
Stabilitást erősítő lábak
B. O.: - Kívánnak-e foglalkozni kábeltévével?
H. P.: - Ez így nem szerepel a terveink között. Ugyanakkor a kábeltévés szolgáltatók természetes partnereink. A különböző városokban működő ktv-hálózatok összekötésében, internet- és telefonszolgáltatásuk megindításakor a távolsági és nemzetközi forgalom lebonyolításában támaszkodhatnak szolgáltatásainkra. Ugyanakkor a PanTel szolgáltatásának a fogyasztóhoz való eljuttatásában mi is igénybe vehetjük az ő helyi hálózatukat.
B. O.: - A mobilpiac mennyire áll közel Önökhöz?H. P.: - A PanTelnek közvetlenül nincs ilyen érdekeltsége, ugyanakkor fő tulajdonosunk jelentős részarányt képvisel a Pannon GSM révén a hazai piacon. A PanTel alapvetően más területet célzott meg, így a mobiltávközlésben is másképp vagyunk érdekeltek. A mobilszolgáltatók a nemzetközi telefóniájuk egyre növekvő részét internetprotokollal bonyolítják le, mi ebben a tekintetben, azt hiszem, piacvezetők vagyunk, s ez a kínálatunk a mobilszolgáltatók részére is rendelkezésre áll.
B. O.: - Gondolom, az előzőekhez hasonló választ kapok, de a teljesség kedvéért rákérdezek: internetszolgáltatás?
H. P.: - Eltekintve a lakossági vagy kis forgalmú fogyasztóktól, az internet jelenünknek is leglényegesebb eleme, a jövőben pedig egész tevékenységünkben meghatározó lesz. WorldConnect szolgáltatásunk a nemzetközi IP-összeköttetésekhez éppen az internetszolgáltatók számára kitalált termék, amely az ő forgalmukat elviszi a nemzetközi internetcsomópontokba, ahol a globális internetre csatlakozhatnak. A 2 Mbps fölötti forgalmú felhasználókkal a PanTel áll közvetlen kapcsolatban, az alacsonyabb sebességű fogyasztókat pedig a hazai Euroweb szolgálja ki, amelyben többségi tulajdonosok vagyunk.
Mivel az IP hálózatunk alaptechnológiája, ez számos további lehetőséget kínál. Ha egy cégnek kialakítjuk a virtuális magánhálózatát, akkor arra is van megoldás, hogy annak meghatározott része kinyitható legyen a nyilvános internet felé. A PanTelnek van kapcsolt telefonhálózati elérése, ilyen célokra megszereztük az 1240-es számot. A 71-gyel kezdődő számokra is megvan a jogosítványunk, így az országból bárhonnan helyi tarifával elérhető a hálózatunk. Internetelérést bárhol, bárki számára kínálni tudunk. További előrelépési lehetőséget jelent majd, hogy a virtuális internetszolgáltatókat is támogatni tudjuk. Ez azt jelenti, hogy csak a marketing- és értékesítési feladatokat kell ellátni a szolgáltatónak, sem a magyarországi eléréssel, sem a nemzetközi kapcsolatokkal nem kell törődnie, és nem kell infrastruktúrát üzemeltetnie, mert ez benne lesz a szolgáltatásunkban.
PanTel-palettaPanLine
A PanLine menedzselt bérelt vonali szolgáltatás két vagy több pont közötti, tetszőleges sávszélességű adatátvitelre alkalmazható. A PanTel által biztosított, nemzetközi szabványoknak megfelelő berendezések közvetlenül optikai gerinchálózatára kapcsolják az ügyfeleket.
A PanTel teljesen redundáns országos gerinchálózata és a korszerű felügyeleti rendszer biztosítja a tökéletesen hibamentes adatátvitelt. A 99,9% éves rendelkezésre állás révén egy évben legfeljebb kb. nyolc órát szünetelhet a rendszer. A PanTel garantálni tudja, hogy meghibásodás esetén az átlagos hibaelhárítási idő (MTTR) hivatali órákban 240, egyéb időszakokban pedig 480 perc.
PanLine International
A PanLine International adat, hang és kép átvitelére egyaránt használható, nemzetközi magáncélú bérelt vonali szolgáltatás. Általában, ha valaki nemzetközi bérelt áramköröket kíván használni, külön kell megrendelnie az egyes szakaszokat a különböző távközlési szolgáltatóktól az egyes országokban, külön számlát kell fizetnie mindegyiküknek, és tulajdonképpen senki sem vállalja magára a teljes összeköttetés gondját. A PanLine International igénybevételekor a PanTel vállalja ezt a terhet, intézi a megrendelést, a megvalósítást, valamint az egyes szakaszokra vonatkozó kifizetéseket. A felhasználó egyetlen számlát kap, egyetlen szolgáltatóval áll kapcsolatban, egyetlen telefonos ügyfélszolgálat áll a rendelkezésére a teljes nemzetközi magáncélú bérelt áramkörre vonatkozóan.
Kis sávszélességen (64 kB - 2 MB) az összeköttetés hálózatok összekapcsolására, pénzügyi és ügyviteli alkalmazásokra, valamint vállalatirányítási alkalmazásokra is használható, és támogatja a logisztikai folyamatokat, például ha kereskedelmi irodái online kapcsolatban vannak a fő raktárral. Nagyobb sávszélességen (2-155 MB) a rendszer a nagy teljesítményű számítógépek összekapcsolására, multimédia-programok igénybevételére, továbbá internetszolgáltatói tevékenységre használható.
PanTalk
A PanTel PanTalk szolgáltatása igen vonzó nemzetközi hangátviteli és fax-díjszabást kínál. Az igénybevevő vállalat 15-30%-os költségmegtakarítást érhet el, s ezen túlmenően még installációs és előfizetői díjat sem számít fel a szolgáltató.
A PanTalk egy internetprotokoll alapú nemzetközi távközlési szolgáltatás. A rendszer lelke egy hálózati átjáró a felhasználó telefonközpontjára csatlakoztatva, amely a hang- és faxüzeneteket internetprotokoll alapú adatcsomagokká alakítja, amelyeket így továbbítanak a PanTel nemzetközi kapcsolóközpontjáig. Míg az adatok az interneten irányíthatatlanul áramlanak, a PanTalk forgalma menedzselt bérelt vonalakon bonyolódik, amelyek sávszélességben, átviteli képességben és a rendelkezésre állás tekintetében is messze meghaladják a legfejlettebb internetvonalakat.
PanConnect
E szolgáltatás segítségével a felhasználó cégek egyszerűen kapcsolhatják össze telephelyeiket egy egységes, integrált hang- és adatátviteli hálózattá, amelyben a megbízhatóság, a biztonság, a rugalmasság és a jelentős költségmegtakarítás jelenti a szolgáltatás kulcselemeit. A PanConnect olyan "kulcsrakész" megoldás, amely a különböző, IP/IPX alapú LAN-okat működtető telephelyeket fejlett virtuális magánhálózatban (VPN) egyesíti. Mivel a PanConnect az IP/IPX alapú rendszerek összekapcsolását teszi lehetővé, tulajdonképpen egy nagy IP alapú virtuális magánhálózatnak is nevezhető.
Általában egy virtuális magánhálózat kialakítása érdekében a cégnek magának kell megterveznie vagy megterveztetnie és kiépítenie vagy kiépíttetnie a hálózati infrastruktúrát, ami mindenképpen költséges és időigényes. A PanConnect esetében a felhasználóknak nem szükséges szakértelmet szerezniük a nagy kiterjedésű hálózatok (WAN) terén, mivel a PanTel mindezt magára vállalja.
WorldConnect
A KPN Telecom és az észak-amerikai Qwest által létrehozott közös vállalat, a KPNQwest korszerű távközlési hálózata teljesen redundáns módon köti össze Európa és az Egyesült Államok legnagyobb városait. Ez a lánc gyakorlatilag korlátlan sávszélességet biztosít, nagy megbízhatóság mellett. Az optikai összeköttetésnek köszönhetően az ügyfelek adatai lényegesen kisebb késleltetéssel érkeznek meg, szabad utat engedve olyan valós idejű szolgáltatásoknak, amelyeknél ez alapkövetelmény.
A WorldConnect nemzetközi internet-hozzáférési szolgáltatás segítségével a felhasználó az amszterdami csomóponton keresztül közvetlenül bekapcsolódik a KPNQwest hálózatába. Az Amszterdam és New York közötti nagy sávszélességű közvetlen összeköttetés biztosítja mind az európai, mind az amerikai leágazások lehető leggyorsabb elérését. A PanTel a rendelkezésre állási és az átlagos hibaelhárítási időt az összeköttetés teljes hosszára garantálja.
Kapcsolódó cikkek
- A Yahoo számokkal bizonyítja, hogy alacsony a Microsoft ajánlata
- KÜRT: sikeres kuvaiti biztonsági intelligencia projekt
- Megvenné a VIA-t az nVidia?
- Magyar Telekom: 74 forintos osztalékjavaslat
- Az Avid erősíti online ügyfélszolgálatát
- S&P: negatív figyelőlistán a Deutsche Telekom
- A BMC Software megvásárolja a BladeLogicot
- Gondban a Siemens
- A DT 20 százalékot szerez az OTE görög távközlési cégben
- A Ricoh újra a fenntartható vállalatok 100-as listáján