Mélységi mámor a CES-en
Legyen szó akár házimozirendszerről, webkameráról, élő televíziós adásokról és iPhone-méretű képernyőkről, semmi sem maradhatott "síkban". De érdekli-e vajon a fogyasztókat a szédítő lehetőség? 3D-s filmek már a múlt század ötvenes éveiben is készültek. Ma a teljes ágazat szerint a térhatás kínál lehetőséget, hogy elhagyjuk a megszokott szórakoztatást és haladjunk a korral.
A legújabb laposképernyők képesek olyan gyors kockaváltásra, hogy lehetségessé vált, hogy a speciális szemüveget viselő néző bal és jobb szemébe más-más kép vetüljön. Az idegrendszer ezt sztereó-, azaz térhatású képként érzékeli.
A Panasonic HDTV minőségben mutatott be három dimenzióban olimpiai felvételeket és animációkat. A nézők elemmel működő szemüvegének egyik vagy másik lencséje észrevétlenül elsötétül minden első vagy második képkockánál. A japán televíziógyártó konkurensei - a Samsung, a Sony és az LG - hasonló újításokat mutattak be. Szakértők szerint azért, mert véget ért a "méretverseny". A lapostévék nagysága elérte azt a maximumot, ami még kell az embereknek. A gyártók pedig - hogy mégis fenntartsák az érdeklődést az újítások iránt - csak a 3D irányába menekülhettek.
Az azonban figyelemre méltó, hogy a bemutatott készülékek mindegyike olyan prototípus, amelyek sorozatgyártása még nem indult meg, mi több, ennek idejét sem jelentették be a cégek. A bemutató tanulsága: nem túl nehéz háromdimenziós felvételeket készíteni, és nem túl nehéz otthon ezeket megjeleníteni, de egyelőre a technika még "nincsen benne a köztudatban", vagyis nem lévén ilyen televíziós sugárzás és DVD- vagy Blu-Ray-lemez, ezért nincs mire építeni a terjesztést. Ezt a problémát csak a Panasonic igyekszik megoldani: elkészítették ugyanis a sugárzás és a felvételek szabványait (az utóbbi évek tapasztalatai alapján ismeretes, hogy nem mindegy, ebben
kié az elsőség). Ennek alapján a lemez valószínűleg a Blu-Ray módosított változata lesz. A cél, hogy a jövő évben termékekkel jelenhessenek meg a világpiacon.
A kiállításon Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks Animation SKG Inc. főnöke megismételte, amit a filmvállalat már korábban is bejelentett: a következő évben minden DreamWorks-film három dimenzióban készül. Katzenberg szerint ez a fekete-fehérről színes filmre való átállással egyenértékű forradalom. A stúdió azonban egyelőre nem elsősorban a házimozizókat veszi célba. Sőt, remélik, hogy az újszerű élmény ismét olyan népszerűvé teszi a mozit, mint a hőskorban volt.
A televíziók és nagy monitorok 3D-élménye egyelőre speciális szemüveggel élvezhető. A 3M és a Toshiba Matsushita közös fejlesztése azonban ennél többet kínál a kis kijelzők terén. A technológia lényege egy, a 3M által kifejlesztett vékony film, amely speciális módon hol a bal, hol a jobb szembe irányítja a fénysugarakat, ezért szemüveg nélküli térhatású képet kínál. A módszer kissé hasonlít a régifajta "kacsintónős pénztárcára", de a ezt a filmet a képernyő belsejében helyezik el. A térhatás ki- és bekapcsolható az ilyen rendszerű mobilok kijelzőjén. Síkban a készülék megkülönböztethetetlen az iPhone-tól.
A 3M szerint a film már nagyüzemben készül ebben az évben, így - ha a gyártók is akarják - már 3D-s mobilt ajándékozhatunk 2009 karácsonyára.
A kijelzők területén érzékelhető enyhe piaci tapogatózás a számítógépes játékok terén egyáltalán nem tapasztalható, mivel a legújabb videojátékok már mind 3D-s technológiával készülnek, így aztán már csak a megfelelő kijelző kell, és máris élvezhetők térben is. Így talán nem elbizakodott Andrew Fearnek, az NVidia Corp. hardvercég termékigazgatójának véleménye, amely szerint talán éppen a számítástechnikai ipar lehet a 3D-ipar motorja.
Az NVidia mint az egyik legnagyobb grafikaichip-gyártó be is mutatta új, GeForce-kártyáját, amely 199 dollárért háromdimenzióssá varázsolhatja a monitort a mellékelt szemüveg segítségével. Így aztán "szinte kézbe vehetjük" alkotásainkat a Spore-ban, vagy menekülhetünk a Left 4 Dead térhatású zombijai elől - és még további 350 játék élményét alakíthatjuk át a World of Warcraftig bezárólag.
A kiállítás legmókásabb 3D-s terméke a mindössze 90 dollárba kerülő Minoru 3 webkamera, amelynek két lencséjét olyan módon helyezték el, mint ahogyan az ember két szeme elhelyezkedik. A kamerához kapott szoftver kombinálja a két lencséből érkező képeket, és képes hagyományos videokonferenciára vagy Skype-ra vagy Windows Live Messengerre térhatású képeket küldeni. Fogadóoldalon persze nem úszható meg a szemüveg, sőt annak is a jó öreg kék-piros fajtája.
Kapcsolódó cikkek
IT ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A Black Friday-akciók veszélyeire figyelmeztet az NMHH
Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés kényelmét, a fogyasztói tudatosság és a kellő körültekintés azonban a virtuális térben shoppingolva is elengedhetetlen. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatóságának szakemberei most a kockázatokra figyelmeztetve osztották meg tanácsaikat, hogy a kivételesnek mondott év végi leárazásokkal valóban jól járhassunk.