Fókuszban a jövő szoftverei
Lotus Magyarország: 30-35 százalékos növekedés
- Milyen feladatokat sorolt a legfontosabbak közé az első napokban?
- A külföldi tárgyalások közötti időben és azt követően arra törekedtem, hogy találkozhassak a Lotus legfontosabb hazai partnereinek képviselőivel, és a lehető leggyorsabban kialakítsuk további együttműködésünk jövőjét. Erős kezdésre van szükség, de tudom, hogy a későbbiekben is olyan feladataim lesznek, amelyekhez magas "fordulatszám" kell - egyébként sohasem szerettem a lábam lógatni, a családi indíttatás és az iskola is arra sarkallt, hogy a lehető legjobb hatásfok és időkihasználás elérésére törekedjek.
- A mostani erős munkatempó titka a gyökerekben rejlik?
- Mindenképpen köze van hozzá. Tanulmányaim nagy részét Erdélyben folytattam, az ott megszokott munkaintenzitás sok tekintetben meghatározónak bizonyult.
- Milyen képzést kapott, mennyire volt magas az informatikai oktatás színvonala?
- Középiskoláimat a Kolozsvári Báthory Gimnáziumban, matematika-fizika szakirányon végeztem - ez Erdély talán legnevesebb, legmagasabb színvonalú magyar nyelvű középiskolája. A képzési rendszer igen erős elméleti alapokat adott, a nagyon szigorú, többlépcsős gimnáziumi felvételi rendszer is folyamatos tanulásra késztetett. Az orosz nyelv helyett angolt tanultunk, ennek fontosságát azóta is érzem. Az informatika abban az időben gyerekcipőben járt, tulajdonképpen ma már akár szerencsének is tarthatom, hogy a kolozsvári informatikai kutatóintézetbe járhattam szakmai gyakorlatra, ahol annak idején egy saját fejlesztésű, Z-80 alapú számítógép kifejlesztésén dolgoztak. A részleg vezetője Patrubány Miklós volt, aki ma a Magyarok Világszövetségének alelnöke. Az egyetemet a Kolozsvári Műszaki Egyetem Számítógép és Automatizálás Karán kezdtem, majd már Magyarországon, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola számítógép rendszertechnika szakán fejeztem be.
- Mikor került kapcsolatba a Lotus termékeivel? Érezte-e akkor, hogy egy ígéretes szoftvercsaláddal találkozik?
- Előző munkahelyemen egy projekt kapcsán találkoztam először a Lotusszal. Korábban a Microsoft és a Novell termékeivel, azon belül főként a Netware-rel foglalkoztam leginkább, így sok mindent megtanultam a szoftverek "lelkivilágáról". Mint minden elkötelezett szakembernek, nekem is nagyon fontos volt, hogy meggyőződéssel hirdessem, hirdethessem: amivel dolgozom, az kiváló termék, és minden tekintetben megfelel azoknak a felhasználói igényeknek, amelyekre tervezték. Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy a szoftvereket lehet szeretni, és lehet gyűlölni, amiből az is következik, hogy a szoftvereknek olyan belső karakterük van, amely erősen befolyásolja a velük dolgozók gondolkodását, vizualitását és analitikus képességeit. Ma talán "hízelgésnek" tűnhet, de valójában már az első pillanattól kezdve éreztem, hogy a Lotus-szoftvercsalád tervezői és felhasználói az évtizedes tapasztalat mellé komoly adag megszállottságot és elkötelezettséget is csomagolnak - és nem tagadom, hogy ez a kezdetektől megfogott.
- Milyen feladatokkal bízták meg azt követően, hogy a Lotus Magyarországhoz szerződött?
- 1998 januárjában vezető tanácsadóként azt a feladatot kaptam a Lotus Magyarországnál, hogy - gyakorlatilag a nulláról indítva - hozzam létre a Lotus szolgáltatási üzletágát, a Lotus Professional Servicest. Az első időkben főként külföldi projekteken dolgoztam, így többek között a bukaresti Pénzügyi Minisztérium Lotus Notes rendszerének bevezetését irányítottam. Már akkor is fontosnak tartottam a helyi csapat szakmai képzését és fejlesztését, erre a jövőben is nagy hangsúlyt szeretnék fektetni.
- Milyen "hagyatékot" vett át kinevezésekor?
- A Lotus Magyarország a 2000. év küszöbét már új környezetben, az IBM Magyarország Infoparkban lévő irodaházában lépte át, és bízom abban, hogy a hely szelleme hosszabb távon is meghatározó lesz, a környezet, a vezető informatikai cégek és egyetemek koncentrációja egy "mini Szilícium-völgyet" sejtet a Duna mellett. Ezt mindenképpen jó előjelnek tartom, és figyelembe véve az IT-iparban megfigyelhető trendeket, úgy érzem, egy érdekes és kihívásokkal teli időszakban kaptam meg annak lehetőségét, hogy egy Magyarországon eddig fókuszon kívüli szoftverfejlesztési irányzatra tereljem a figyelmet. Mindez valódi meggyőződésből fakad, hiszek a Lotus stratégiájának sikerében.
- Melyek azok az egyedülálló szolgáltatások, amelyekkel a Lotus programjai kiemelkednek a versenytársak hasonló szoftvercsomagjai közül?
- Úgy látom, hogy az IT-ipar mindinkább eltávolodik gyökereitől, és összefonódik a telekommunikációval. Ma már az kerül előtérbe, hogy végső soron az IT van a felhasználókért, és nem fordítva. A kliensoldali, erőforrás- és szaktudásigényes alkalmazások irányából a szolgáltatásként, egyszerű célgépekkel, illetve mobileszközökkel elérhető rendszerek irányába mutat az út. A hatalmas mennyiségű információ mind mennyiségi, mind minőségi aspektusában egyre inkább kezelhetetlen lenne tudás- és információmenedzsment nélkül. Ilyen körülmények között igen előnyös pozícióból indul egy olyan szoftverfejlesztő vállalat, amely kommunikációs programcsaládot gyárt, azon belül is olyat, amelyet fejlesztői már felkészítettek a hang- és képátvitelre, valamint egyik stratégiai fejlesztési iránya a tudásmenedzsment. A Lotus Notes, illetve Domino Magyarországon is piacvezető a maga szegmensében, de ez a szegmens, a csoportmunka és kommunikáció hatalmas "boom" előtt áll. Feladatomnak érzem, hogy tudassam a magyar piaccal: a Lotus Notes és a Domino amellett, hogy egyrészt kiváló levelezőrendszer, leginkább eszköznek tekinthető egyéb - dokumentummenedzsment, grafikus workflow, alkalmazás-keretrendszer és webszerver - funkciói és alkalmazásai biztosítása és kiszolgálása érdekében.
- Kinevezésekor kapott-e olyan "diktátumokat" a Lotus Developmenttől, hogy bizonyos időn belül előre meghatározott értékesítési eredményeket kell elérni?
- Természetesen, mint az a profitorientált vállalatoknál szokás, közvetlen vezetőim és a Lotus csúcsmenedzsmentje is komoly hangsúlyt helyez az üzleti sikerekre. Az európai eredményeket nézve a szolgáltatási üzletág komoly részesedéssel bír a teljes Lotus-bevételből, és ez a trend a kelet-közép-európai régióba is begyűrűzik, amire fel vagyunk készülve. A Lotus magyarországi képviselete jogilag az IBM Magyarországi Kft. részeként működik, ezáltal komoly szakmai és értékesítési háttérrel rendelkezünk. Az IBM e-business stratégiájában a Lotus kulcsfontosságú szerepet játszik, ennek eredményeként egyetlen forrásból lehet komplett e-business megoldásokat rendelni. Nagyon fontosnak tartom a megfelelő jelenlétet a felsőoktatásban, ennek elérésére már tavaly speciális konstrukciókat dolgoztunk ki, amit ez évben is folytatunk. Idén megjelenő termékeink, amelyek a rendszerfüggetlenség és a mobilitás jegyében születtek, jól időzítve érkeznek a piacra - a 2000 második felében megjelenő tudáskezelő és tudásportál-alkalmazás, a Raven egyedülálló lesz a maga nemében. Mindent összevetve úgy hiszem, tartható az utóbbi években elért 30-35 százalékos növekedési ütem.
Állomások
Rácz György (31) 1990-től él Magyarországon, 1991 és 95 között, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán folytatott tanulmányai idején a Magyar Posta Budapest Vidéki Igazgatóságán, majd a Mannesmann-Tally magyarországi képviseletén, a Kvint-R Kft.-nél dolgozott, ezt követően az AT&T műszaki vezetőjeként tevékenykedett. Számos speciális képzésben vett részt, professzionális szinten sajátította el a Microsoft Windows NT Workstationnel és Serverrel kapcsolatos ismereteket, több Lotus-kurzuson, így a Lotus Consulting Akadémián és a George Washington University Project Management tanfolyamán szerzett oklevelet.
A magyar mellett románul és angolul beszél. A Lotus Magyarország első embere nős, hobbija a hifi, a high-end audio- és házimozirendszerek, valamint a zenehallgatás.
Kapcsolódó cikkek
- A Yahoo számokkal bizonyítja, hogy alacsony a Microsoft ajánlata
- KÜRT: sikeres kuvaiti biztonsági intelligencia projekt
- Megvenné a VIA-t az nVidia?
- Magyar Telekom: 74 forintos osztalékjavaslat
- Az Avid erősíti online ügyfélszolgálatát
- S&P: negatív figyelőlistán a Deutsche Telekom
- A BMC Software megvásárolja a BladeLogicot
- Gondban a Siemens
- A DT 20 százalékot szerez az OTE görög távközlési cégben
- A Ricoh újra a fenntartható vállalatok 100-as listáján
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.