Mobilfüggőség: már nem lehet élni nélküle?
Én, magam és a mobilom
A Synovate tizenegy országra kiterjedő nemzetközi kutatásának eredményei szerint a mobiltelefon mára mindennapjaink egyik, ha nem a legfontosabb szereplőjévé vált. A felmérés szerint az apró, állandó elérhetőséget biztosító készülék nélkülözhetetlenségét bizonyítja, hogy éjjel-nappal bekapcsolva, és állandóan kéznél van.
Az Egyesült Államokban, Kanadában, Dániában, Hollandiában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Malajziában, Szingapúrban, Tajvanon, Fülöp-szigeteken és Oroszországban készült felmérés eredményei szerint a mobiltelefont használók háromnegyede soha nem megy el úgy otthonról, hogy ne lenne nála a készüléke. Különösen magas a telefonjukat otthon nem hagyók aránya Oroszországban és Szingapúrban. Az orosz válaszadók 92, a szingapúriak 89 százaléka saját állítása szerint soha nem indulna el otthonról a telefonja nélkül. Ez a ragaszkodás odáig megy el, hogy a nyolcezer válaszadó mintegy harmada úgy érzi, nem bírna már élni mobiltelefon nélkül. A függők aránya Tajvanon és Szingapúrban kiemelkedő, az előbbiek 60, az utóbbiak 49 százaléka nem tudja elképzelni az életét a hordozható készülék nélkül.
A mobiltelefon az állandó elérhetőség mellett a folyamatos információáramlás lehetőségét és biztonságérzetet jelent használójának, így talán nem meglepő, hogy sokan ragaszkodnak hozzá. Újdonság viszont, hogy többen úgy vélik, készülékük elvesztése komolyabb problémát jelentene, mintha a pénztárcájuk tűnne el.
A kutatás eredményei szerint a válaszadók 25 százaléka számára komolyabb gondot okozna a mobiltelefonnal elveszett adatok ismételt beszerzése, mint ha a pénztárcával elveszett pénzt, bankkártyát és egyéb igazolványokat kellene pótolni. A legnagyobb arányban az oroszoknak okozna kihívást az elveszett készülék pótlása: míg a helyi válaszadók 39 százaléka a pénztárca, addig minden második személy a mobiltelefon helyettesítését találná komoly, szinte megoldhatatlan problémának. A kérdés ugyanakkor a legjobban a Fülöp-szigeteken élőket osztotta meg: 52 százalékuk a pénztárca, 47 százalékuk a mobiltelefon pótolhatatlansága mellett tette le a voksát.
A ragaszkodás további jeleit vélték felfedezni a kutatók abban, hogy a megkérdezettek 42 százaléka éjszakánként is az ágyhoz közel, a keze ügyében rakja le a telefont. Ez a szokás leginkább a fülöp-szigeteki (70%) és a maláj (62%) válaszadókra jellemző. Ez a két nemzet az egyébként, amely tagjait a leginkább örömmel tölti el megcsörrenő telefon hangja. Míg ugyanis a francia megkérdezettek 77 százalékát nem érdekli, addig a fülöp-szigetekiek 54, a malajziaiak 50 százaléka örömforrásként éli meg a hívásjelző hangot, számukra ugyanis ez azt jelenti, hogy valakinek valahol szüksége van rájuk.
Mondd el sms-ben!
A rövid szöveges üzenetküldés vitathatatlanul megváltoztatta az emberek kommunikációs és kapcsolatkezelési szokásait. A kutatás eredményei szerint ez a változás pozitív, szórakozató eredményekkel, és nem kifejezetten kellemes hozadékkal egyaránt járt. Eredményei szerint a válaszadók 31 százaléka hazudott már sms-ben arról, hogy hol járt, vagy mit csinált, 20 százalékuk első randit szervezett, 12 százalékuk pedig szakított.
A kevésbé személyes üzenetküldésnek köszönhetően csökkennek a korlátok, oldódnak a gátlások, ami sokkal nyíltabb közléseket tesz lehetővé. A kutatás szerint körülbelül minden harmadik válaszadó flörtölt már írásban a partnerével, minden hatodik pedig mással is flörtölt a partnerén kívül. A legnagyobb arányban a britek és az oroszok udvarolnak sms-ben. A britek 47, az oroszok 40 százaléka flörtölt már a partnerével, míg az előbbiek 26, az utóbbiak 24 százaléka küldött már kacér, kihívó üzeneteket olyan személynek, akivel nem járt együtt.
Természetesen nem csak a kellemes témáknak ad teret az üzenetküldő funkció. A válaszadók 12 százaléka szakított már, 8 százalékukat pedig ejtették már sms-ben. A vizsgált országok közül a fülöp-szigetekiek, a malájok és az oroszok választották a legnagyobb arányban az elválás ezen nem túl baráti módját. A fülöp-szigeteki válaszadók 23, a maláj és orosz megkérdezettek 22 százaléka dobta már partnerét sms-ben. Az élmény fordítottját a maláj és a fülöp-szigeteki válaszadók közül élték meg a legtöbben. Az előbbiek 20, az utóbbiak 17 százaléka kapott elbocsátó "szép" üzenetet.
Pötyög, nyomkod, navigál
Ma már az újabb és újabb készülékek egyre több funkcióval vannak ellátva, így a telefonok az alapvető hívás és üzenet funkciók mellett a legkülönbözőbb dolgokra használhatók. A felmérés eredményei szerint tízből hat válaszadó otthonosan kezeli a multifunkciós készülékeket, mintegy 37 százalékuknak azonban fogalmuk sincsen, hogyan kell használni a mobilokba beépített modern kütyüket.
A kutatás eredményei szerint a tucatnyi közül a két alapvető mellett csak három rendszeresen használt funkció van a telefonokban: az ébresztőóra, a fényképezőgép és a játék. A mobil ébresztő funkcióját a válaszadók 67, a kamerát 62 százaléka használja, míg a játékokkal a megkérdezettek 33 százaléka szórakoztatja magát. A legtöbb funkciót a fülöp-szigeteki válaszadók használják: 88 százalékuk igénybe veszi az ébresztést, 63 százalék játszik, 48 százalék zenét hallgat, 44 százalék videót, 13 százalék pedig tévét néz a mobilján.
Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél
Kapcsolódó cikkek
- 5 milliárd mobil 2010-ben
- A svédországi idősek használják a legtöbb mobiltelefont
- Végre ismét növekedés a mobilpiacon
- A negyedik negyedben visszatér a növekedés a mobilkészülék-piacra
- Ismét zsugorodott a nyugat-európai mobilpiac
- Az év végére már fellendülhet a mobiltelefonok világpiaci forgalma
- Példátlan mobiltelefon-kereslet csökkenés Ukrajnában
- Ötödével esett vissza a mobilpiac, de nem így az okostelefonoké!
- KSH: 112 ezerrel csökkent a mobiltelefon-előfizetések száma
- Több mint felére esett vissza a mobiltelefonok eladása Ukrajnában
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.