Publio.hu - Megalakult a magyar könyvkiadás "Facebookja"
Kerekes Pál, a portál alapítója az MTI-nek elmondta: a vállalkozással a magánkiadás, a független publikálás új módszerét honosítják meg, bár még keresik az angol "self-publishing" kifejezés találó magyar megfelelőjét. "Németországban és az Egyesült Államokban ez jelenti az egyik legjelentősebb szegmensét az e-könyv-kiadásnak" - fogalmazott Kerekes Pál, akinek a nevéhez fűződik például az első, e-könyvekről szóló hazai kézikönyv is. Mint megjegyezte, ma már szinte valamennyi nagy e-könyv-forgalmazónak van saját self-publishing "részlege".
A publio.hu weboldalon az írók maguk készíthetik el kéziratukból az elektronikus változatot, ebben egy egyszerű kezelői felület segíti őket. A címlap saját kezűleg is előállítható, de igény szerint lehet kérni a portál segítségét is, ez azonban már pénzbe kerül, éppúgy mint a szöveg szerkesztése, további gondozása - fogalta össze a tudnivalókat Kerekes Pál, hozzátéve, hogy gondoskodnak viszont a könyv ISBN-számáról.
Az elkészült e-kötet először a portál könyváruházába kerül, de igénybe lehet venni a nagyobb, nemzetközi online áruházak szolgáltatásait is. Példaként a tulajdonos a már szerződött partnereiket, a Smashwords.com, a Lulu.com, illetve az Amazon.com oldalakat említette, a köteteket azonban Apple iPad és Android Tablet készülékekre is átalakítják, és megvásárolhatóvá teszik az Apple Store-ban és az Android Store-ban.
Kerekes Pál kiemelte: az új szolgáltatással megnyílik a lehetőség arra, hogy a hagyományos kiadói műfajokon túl nyilvánosságot kapjanak a könyvkiadásból kiszorult témák, például a nagyszülők, dédszülők háborús naplói, háztartási feljegyzések, receptkönyvek, imakönyvek is.
Kerekes Pál elmondta, hogy noha jelenleg a hazai e-könyv-kiadás a teljes könyvpiacnak egy százalékát sem éri el, bizonyos szegmensekben az elektronikus formában történő olvasás már jelentős részesedést mutat, például a folyóirat- vagy hírolvasás esetében.
A vállalkozás alapítója felidézte, hogy a Publio.hu előzménye az úgynevezett print on demand (POD) kiadókban keresendő, amelyek szerinte már Magyarországon is komoly üzletágnak minősülnek. "A POD kiadók annyit vállalnak, hogy részben gondozzák a szöveget, címlapot csinálnak, a kívánt példányszámban kinyomják az adott kötetet és megpróbálják eladni. A költségeket azonban az író állja. Ez sem rossz modell, de mi ennél sokkal egyszerűbb és kényelmesebb megoldást kínálunk" - magyarázta kiadó vezetője, megjegyezve, ha "véletlenül" este jut eszünkbe könyvet kiadni, itt azt is megtehetjük.
"Az egyik ügyfelünk például egy olyan könyvet töltött fel nemrég, amely egy sablont kínál a könyvkészítéshez. Ha ebbe teszik bele az írók a szövegeiket, a formázással sem kell bajlódniuk" - mutatott rá Kerekes Pál, majd hozzátette, természetesen egy szerzői felületen arról is gondoskodnak, hogy a feltöltők nyomon tudják követni a könyveik sorsát, például hogy hányan kattintottak a címre és hányan vásárolták meg. "A siker az írón és a művein múlik, a Publio.hu csak eszköz" - szögezte le.
Arra a kérdésre, hogy miből képződik a haszon a vállalkozásnál, a vezető azt felelte, hogy elsősorban az eladott könyvek után járó jutalékért dolgoznak. Az oldalon található szerződési feltételek szerint ez például a kiadó által üzemeltetett online könyváruházon keresztül történő vásárlás esetén az eladási ár - átlagosan 3-800 forint - 70 százaléka, a Smashwords-ön értékesített könyvek után az eladási ár 52 százaléka, más portálokon általában az ár 30 százaléka.
"Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan választják a fizetős szolgáltatásainkat is, szeretnék, ha tökéletes lenne a tördelés vagy a címlap" - jegyezte meg, hozzátéve, hosszú távon természetesen számítanak szponzorok, támogatók közreműködésére is. "Mi ezt a portált, a könyv +Facebookjának+ tekintjük, amelyen elindulhat egyfajta vélemény- és eszmecsere a könyvekről" - jegyezte meg.
Az alapító-tulajdonos szerint nem klasszikus üzleti vállalkozásról van szó, inkább egy kísérletről, amelyből csak hosszú távon származhat anyagi haszon. "Nem vállalkozó vagyok, hanem szakíró, aki erre a portálra misszióként, kísérletként tekint" - mutatott rá.
A november elején indult vállalkozás első tapasztalatairól elmondta: az oldal látogatottsága folyamatosan növekszik, sokan nem is egy, hanem két könyvet töltenek fel. "Megtörtént az első elutasítás is. Jogsértő könyveket ugyanis nem adunk ki" - tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy történtek-e már eladások a portál segítségével, Kerekes Pál igennel felelt, megjegyezve, hogy két példányt ráadásul az Egyesült Államokban adtak el. "Jellemző, hogy sok a kattintás, de sokkal kevesebb a vásárlás" - fogalmazott, hozzátéve, hogy saját könyvét például három nap alatt 24-en nézték meg, de senki sem vette meg.
Kapcsolódó cikkek
- Irodalmi hősök fantomképeken
- Self-publishing: szöveg-lerakat vagy virágzó text-kultúra?
- Több mint kétezer fotót tesz közkinccsé a Völgységi Múzeum
- Rajzregény: e-könyves műfaj
- Több mint egymillió látogatója volt tavaly az Adatbank Erdélyi Magyar Elektronikus Könyvtárnak
- iPad kölcsönzés automatából – könyvtári szolgáltatás
- Piacon a könyv-kétéltű: lapozható és nyomkodható
- Jászai-On - Digitális kulturális események határon innen és túl
- Könyvkerék: e-book már a XVI. században
- Megtört ő is: Ray Bradbury e-könyves lett
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái
A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.
Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – ismertette a Visa támogatásával készült friss kutatásának* eredményeit a Shoprenter.
Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban
Két szemeszteren keresztül kísérelték meg matematikai kurzusaikon ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát a Corvinus oktatói: diákjaik mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. Az eredmény a két oktatót is meglepte: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is.
Techóriások özönlöttek a Városligetbe
Az AI Summit 2024 grandiózus eseményként vonzotta a mesterséges intelligencia iránt érdeklődőket a Városligetbe szeptember 9-én és 10-én. Az Indamedia kiadó által szervezett konferenciára a jegyek már az indulást megelőző napokban elfogytak – a rendezvény két napjára közel 3000-ren léptek be. Itt az AI-t gyakorlatilag minden aspektusból megközelítették, és olyan nemzetközi technológiai nagyágyúk is képviseltették magukat, mint a Microsoft, az Amazon, a Google, de még a Financial Times is.