A telekommunikációt is megreformálhatja az MTA SZTAKI valós idejű 3D technológiája
MTI Sajtóadatbank, 2012. március 7. 09:05
A telekommunikációt is megreformálhatja az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (SZTAKI) által nemzetközi együttműködésben kifejlesztett valós idejű háromdimenziós technológia.
Az ismertető szerint ez az úgynevezett rekonstrukciós folyamat a háromdimenziós számítógépes látás, grafika és geometria eszközeit felhasználva modellez tetszőleges háromdimenziós objektumot, amelynek módszertana erősen hasonlít térbeli plasztikák, szobrok készítéséhez. A kapott modellek tetszőleges nézőpontból megjeleníthetők kétdimenziós képként, de a technológiával fizikai jelenségeket is lehet szimulálni.
Mint Csetverikov Dmitrij, a Geometriai Modellezés és Számítógépes Látás Kutatólaboratóriumának vezetője kiemeli, a feladat összetettsége miatt speciális stúdiót igényel. Jelenleg még Európában is kevés az olyan stúdió, amely egyaránt alkalmas ilyen jellegű szolgáltatásokra és kutatási célokra. A SZTAKI rendszere által élő emberekről készült dinamikus 3D modellek nem csak tetszőlegesen elhelyezhetők bármely rendelkezésre álló virtuális térben, de akár megsokszorozhatók is. Így mindössze néhány emberről készített felvételekkel akár komoly tömegjelenetek is megjeleníthetők.
A filmgyártás mellett a technológia akár az orvostudományt és a számítógépes játékfejlesztést is megújíthatja. Az emberi mozgások kiértékelése mellett a rendszert ugyanis tudományos kísérletekre és különböző alkalmazások előkészítésére is lehet használni. Az emberi mozgások - táncok, tornagyakorlatok - kiértékelésekor a mozgó részeket ugyanis külön lehet választani, a mozgást ki lehet elemezni, s akár mozgásparamétereket is lehet számítani.
A mozgásszervi problémákkal küszködő betegek rehabilitációja során automatikusan ki lehet értékelni a páciensek mozgását, a gyógyulás folyamatát, valamint új gyógymódokat megtervezni.
"További cél, hogy a rekonstruáló szoftver segítségével a felvett mozgás akár másik modellre is átvihető legyen, ami pedig a játékipar szempontjából is szerencsés lehet. Valódi szereplőket, mozgásokat, gesztusokat nagyon nehéz megrajzolni, a mesterségesen létrehozott modellek sokszor pontatlanok és az ember számára természetellenes érzetet keltenek. Egyre nagyobb igény mutatkozik olyan rendszerekre, amelyek valódi szereplőkről készítenek valós idejű, mozgó, s továbbítható 3D modelleket. Az azonnali 3D-s megjelenítés pedig a telekommunikáció alapjait rengetheti meg, hiszen ha rendelkezünk megfelelő megjelenítő készülékkel, akkor akár a világ másik felén tartózkodó beszélgetőtársunkat is 3D-ben láthatjuk" - hangsúlyozza a közlemény.
Kapcsolódó cikkek
- Internetes távkutyaetetőt talált fel egy walesi férfi
- Tavasszal bemutatkozik a Fuison 3D kamera
- MakerBot Replicator: 3D nyomtatás két színnel
- Csalódást okozhat a Mass Effect harmadik részének 3D módja
- Masat-1: Változatlanul jól érzi magát az első magyar műhold
- Internetes közösségi finanszírozással megvalósuló ásatást terveznek Nagy-Britanniában
- Masat-1 - Idejének negyedét a Föld árnyékában tölti az első magyar műhold
- Az ókori világ földrajzát segít megismerni a Google új projektje
- Masat-1 - Az első magyar műhold a Föld árnyékában halad pályája egy részén
- A digitális technológia mentheti meg a kihalófélben lévő nyelveket