Mi is az a felhasználói élmény?
Nehéz úgy bármilyen technológiával kapcsolatos témáról olvasni, tájékozódni, vagy beszélni, hogy ne találkoznánk lépten nyomon a felhasználói élmény (User Experience – UX) kifejezéssel. Fokozása, vagy éppen növelése előszeretettel hangoztatott, vásárló csalogató hívó szó. De mit is jelent pontosan, hogyan lehetne definiálni?
Egzakt és általánosan elfogadott definíció nem létezik, ami egy mondatba sűrítené az UX jelentését, valójában egy igen összetett fogalomról van szó. Összetettsége abból fakad, hogy a fogyasztók érzelmeit tükrözi, amit adott termék használata kivált belőlük, ráadásul termékenként más és más szempontok alapján.
A felhasználói élmény komplexitása abból is adódik, hogy egyszerre több érzékszervünk által feldolgozott impulzusokból tevődik össze. Egy mobiltelefon esetében például a halláson kívül nagyon fontos szerep jut a tapintásnak, vagyis hogy milyen anyagokból készült, de ide tartozik a gombok hangja, az érintőkijelző érzékenysége, vagy az illesztések minősége is. Ezek a tulajdonságok egy készülék hardveres minőségét határozzák meg, ami sokat tesz hozzá a felhasználói élményhez, de korántsem csak ebből áll. A felhasználói felület (User Interface – UI) például egy további fontos alkotóeleme a UX-nek. Az UI az a felület, amin keresztül kommunikálni tudunk az adott eszközzel, lehet hardveres, mint például a tévé távirányítója, vagy szoftveres, mint az okostelefonunk, laptopunk operációs rendszere.
A felhasználói élmény tekintetében a gyártók újabban arra helyezik a hangsúlyt, hogy az amúgy bonyolult feladatokat minél egyszerűbbé varázsolják, lehetőségekhez mérten elrejtsék a technológiát, vagy láthatatlanná tegyék azt. Gombok és kábelek használata helyett a fő irányvonal, hogy minél intuitívabbá tegyék a készülékek használatát. Minderre nagyszerű példa az LG Magic Motion mozgásérzékelős távirányítója, amivel egyszerűen, kézmozdulatokkal irányíthatjuk és navigálhatjuk a tévénken futó számtalan alkalmazást, de ugyanezt megtehetjük az okostelefonunkon is.
Ezzel elérkeztünk az UX komplexitásának egy következő szintjéhez, a készülékek közötti kommunikáció lehetőségével. A felhasználói élmény ugyanis nem csak egy eszköz sokrétű tulajdonságainak ötvözete, hanem sokszor több, egymással kommunikáló eszköz tulajdonságainak bonyolult hálózata.
A felhasználói élmény fokozásában egyre inkább erre, a készülékek közti kompatibilitásra tevődik a hangsúly, amit jól mutat az egyre több Smart, vagyis intelligens készülék megjelenése. Létezik már Smart telefon, tévé, médialejátszó, hűtő, mosógép, sőt, a nagyon is közeli jövőben azt is elmondhatjuk, hogy egy Smart házban élünk. Az LG például már komplett Smart háztartási gép palettával rendelkezik, amiket a távolból, okostelefonunkról irányíthatunk, vagy ellenőrizhetünk. A vásárlás közben megnézhetjük például, hogy mi van a hűtőnkben és még azt is, hogy mikor jár le azok szavatossága.
A felhasználói élmény összetettségét jól bemutathatjuk például egy Smart TV sokrétű tulajdonságain keresztül. Kezdjük a már fent említett UX-hez hozzájáruló külső jegyekkel, ami az LG Smart TV-inél olyan hangsúlyos elem, hogy külön nevet is kapott. A CINEMA SCREEN dizájnnal készült modelleknél a káva pár milliméter csupán, ami a hajlított szalagszerű talppal kiegészülve azt az érzetet kelti, mintha lebegne a képernyő. Mindez nagyban hozzájárul a képek zavartalanságához, így a felhasználói élményhez is. Bekapcsolva az IPS kijelző kristálytiszta képe fokozza az élményt, ami egészen új lendületet vesz a Smart felülethez érkezve. Itt jut fontos szerephez az egyedi UI, a Magic Remote mozgásérzékelős távirányító, amivel teljesen intuitív módon, mozdulatokkal barangolhatok a Smart felületen.
Tovább bővíthetjük a felhasználói felületet egy Nexus 4-es telefonnal, ami önmagában is rendelkezik egy UX-szel, de példánkban a Smart TV-énkkel való kommunikálás miatt kapott helyet. Használhatjuk távirányítónak, vagy megoszthatjuk a képét a tévén, és fordítva. Ezen kívül a tartalommegosztás könnyedsége és szabadsága szintén fontos részét képezi a felhasználói élménynek. Ha például a Nexus 4-gyel Full HD-ban rögzítem a gyermekem óvodai ballagását, amit rögtön utána feltöltök az LG Cloud-on a saját tárhelyemre, azt a külföldön élő nagyszülők azonnal meg tudják nézni. A tévékészülékem képét bármikor viszontláthatom az arra kompatibilis okostelefonomon, mindezt az egy mozdulattal működő NFC címkével.
A felhasználói felület egy bizonyos megközelítésből jelenti a hardver és a szoftver harmóniáját, vagyis hogy a készülék külső és belső tulajdonságai egy pozitív összhangot képeznek. Jelenti továbbá, hogy az egyes készülékek egymással összhangban működjenek, kommunikáljanak egymással, és tegyék ezt lehetőleg minél láthatatlanul, minél kevesebb energiaráfordítással. A felhasználói felület napjainkra már a fejlesztéseket vezérlő erővé nőtte ki magát, alárendelve a készülékek külső és belső tulajdonságait. Azok a trendek, amik ma megfigyelhetők a felhasználói élmény növelése tekintetében egyre kiforrottabbak lesznek, és újakkal egészülnek ki.
Kapcsolódó cikkek
- Prémiumkategóriás LG Optimus G a Telenornál
- Szimbiózis ember és gép között
- TIPA-díjat kapott az LG ColorPrime monitor
- A Samsung termeli az Android profit 95%-át
- LG Optimus L5II a T-Mobile-nál
- Idén is megrendezték az LG Mérnöknapot
- Magyarországon is elérhető az LG felhő alapú szolgáltatása, az LG Cloud
- Piacon az első ívelt LG OLED TV
- Megjelent az LG 2013-as CINEMA 3D Smart TV termékkínálata
- Véget ért az LG és Samsung harca
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.