Ausztria és Horvátország a magyarok nyári kedvence a külföldi mobilhasználat alapján
Egy EU-s rendeletnek köszönhetően más európai uniós országok területéről is itthoni tarifával hívhatjuk ismerőseinket. Így már külföldön nyaralva is bátran telefonálhatunk, használhatjuk a mobilinternetet. A mobilunk ilyenkor „roamingol” – ritkábban használt magyar kifejezéssel élve: „barangol” –, azaz egy idegen szolgáltató hálózatára csatlakozik. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a mobilszolgáltatók forgalmi adatait elmezve arra a következtetésre jutott, hogy a legtöbben Ausztriába utaznak, de nyáron Horvátország a kiemelkedő úticél.
Több (COVID-ot megelőző, és azt követő) év adatai alapján az NMHH szakemberei azt a megállapítást tették, hogy a roamingforgalmat bonyolító SIM-kártyák aránya nyáron jelentősen meghaladja az éves átlagos forgalmat, amivel párhuzamosan a hazai hang és adatforgalom némileg visszaesik. Ezt a 38 százalékos szezonális külföldi növekményt nevezhetjük „nyaralási többletnek”. Ezek a mobilok – nagy valószínűséggel – nyaraló „gazdájukat” kísérték el a külföldi útra.
A nyaraló mobilok vizsgálata során érdemes szem előtt tartani, hogy egy SIM-kártya a fő úticélon túl a köztes országok hálózatára is rácsatlakozhat. Ezen felül előfordulhat nem szándékolt roaming is, amikor valaki véletlenül kapcsolódik külföldi hálózathoz még a határon belül. Talán ezen tényezők is közrejátszanak abban, hogy az országok roaming szerinti toplistáján az első három helyezett mindegyike szomszédos állam. Mindazonáltal a szomszédos országok közelségük miatt amúgy is népszerű üdülési célok lehetnek.
A legkedveltebb külföldi úticélok
Mind nyáron, mind éves átlagban Ausztria a legnépszerűbb ország, ahol nyaranta a magyar SIM-kártyák 8,5 százalékával telefonáltak vagy interneteztek. A nyári többlet Ausztria esetén nem jelentős (17 százalék). A látogatók egész évben tapasztalt magas száma a (téli sportokat is kínáló) turisztikai kínálat mellett a bevásárlóturizmusnak, az ott munkát vállalóknak, illetve a távolabbi nyugati országokba utazók jelentős számának is köszönhető. A második helyen álló Horvátország viszont már a roaming adatok alapján is tipikus üdülési cél. Nyáron a SIM-ek 6,2 százaléka forgalmazott horvát mobilhálózaton. A nyári többlet utazás pedig kiugróan magas, 138 százalékos volt az éves átlaghoz képest. A rangsor harmadik helyén a szintén szomszédos Szlovákia áll 5,1 százalékkal, Ausztriához hasonló, mérsékelt nyári emelkedéssel.
Amennyiben a nyári többletet tesszük az összehasonlítás alapjának, akkor az utak számosságában is elől járó Horvátországon túl olyan államok is kiemelkednek, ahol csupán nyáron ugrik meg az amúgy igen alacsony éves átlagos forgalom. Eszerint Görögország áll az élen (182 százalékos nyári többlettel), melyet Horvátország, Bulgária, Ciprus, Szlovénia és Olaszország követnek. Így a mobilhasználati szokásokból egyértelműen látszik, hogy nyáron az emberek a déli tengerpartokra vágynak.
Kapcsolódó cikkek
- A roamingra vonatkozó EU-s szabályokat összegezte az NMHH
- Pontosabb kép a gyermekek digitális életéről
- Sikeres volt az NMHH készülékcsere-programja
- Az európai mobilhasználatot vizsgálta az NMHH
- Még egy hónapig vehető igénybe a hatósági támogatás a régi mobilkészülékek cseréjéhez
- 28 milliárd percet beszéltek a magyarok 2021-ben
- Már ötvenezren váltottak korszerű mobiltelefonra az NMHH készülékcsere programjában
- Egyre többet böngészünk, videocsetelünk és nagyobb felbontásban élvezzük a streamelt médiát
- Megduplázott támogatással segíti az elavult mobilok lecserélését az NMHH
- Utazás előtt érdemes ellenőrizni a roamingkeretünket
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Vicces vagy hasznos? Így görgeti a Z generáció a közösségimédia-tartalmakat
Bennetek van, ami kell a holnaphoz: így szól a Z generációnak* kibontakozási lehetőséget biztosító platform, a Jövőálló Akadémia szlogenje. Sokat kritizálják a fiatalok online életét, digitalizált mindennapjaikat, akár közösségimédia-függőnek titulálják őket, azonban a kezdeményezés életre hívója, a Samsung átfogó kutatásából** is kiderült, hogy az általánosságban online függőkként aposztrofált fiatalok jelentős részének fontos, hogy edukatív közösségimédia-tartalmat fogyasszon. A tudásszerzés, a hasznos ismeretek elsajátítása iránti igény sok esetben a humorfogyasztást is képes beelőzni.
82%-kal nőtt a BÉT-en jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech bevétele
82 százalékos növekedéssel, 742,4 millió forintra növelte nettó árbevételét a 2024-es év első hat hónapjában a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett kibervédelmi cég az előző év azonos időszakában elért 408,6 millió forintról. A ViVeTech Nyrt. adózott eredménye ezzel párhuzamosan 67 százalékkal, 91,1 millió forintra emelkedett a tavalyi év első felében elért 54,7 millió forintos szintről – derül ki a társaság által publikált 2024. első féléves jelentéséből.
Innovatív technológiával és szakértelemmel inspirálja a Sony a jövő generációját
Nagy sikerrel rendezték meg a Sony és a Down Alapítvány közös nyári táborát, melynek keretében a részt vevő értelmi fogyatékossággal élő gyerekek és fiatalok megtanulhatták a Sony által rendelkezésre bocsátott fényképezőgépek és kamerák alapszintű használatát. Az együttműködés még tovább folytatódik idén egy vidéki fotós túrával és egy kiállítással.
Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy időt és kiadást spórolhat a digitalizáció és a mesterséges intelligencia használatával, de csak kevesen vannak, akik a megvalósítással valódi előnyhöz jutnak. Kurinyecz Gergely, digitalizációs szakértő a nagyvállalatok egyedi működésére szabott folyamatainak digitalizációjában szerzett tapasztalatai alapján segít felvázolni a szoftverek adta lehetőségeket, és mutat rá a gyakori buktatókra.