Csak a tudatos nethasználattal védhetők meg a gyerekek
A szülők döntő többsége (83%-a) foglalkozik a biztonságos internethasználat témájával: a korlátozást, ellenőrzést és tiltást közel ugyanolyan arányban vetik be gyerekeiknél, mint a témáról szóló célzott közös beszélgetéseket – derül ki az Ipsos KidComm (2019) szindikált kutatásából. Ennek ellenére a gyerekek továbbra sincsenek biztonságban az online térben, ezért a Telenor játékos oktatóanyagot készített a témában – mondja a Biztonságos Internet Nap kapcsán Koren Balázs, a Telenor TudatosNet szakértője.
A Biztonságos Internet Nap az Európai Bizottság, az Európai Iskolahálózatok és az Internet Hotline-ok Nemzetközi Szövetségének együttműködésében megvalósuló Safer Internet Program (Biztonságos Internet Program - SIP) része. A Biztonságos Internet Nap célja, hogy játékos, kötetlen, interaktív formában hívja fel a gyerekek, szülők és pedagógusok figyelmét az internethasználat veszélyeire és azok kivédésének lehetőségeire. A SIP hazai koordinátora a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
„A gyerekek főként játszanak, YouTube-videókat néznek és chatelnek okoseszközeiken, miközben szinte meg sem fordul a fejükben, hogy e tevékenységeik közben mások adatot gyűjthetnek róluk, vagy zaklatás áldozataivá válhatnak. Miért is gondolnának erre, ha senki nem figyelmezteti őket?” – világít rá Koren Balázs, a Telenor TudatosNet szakértője. A digitális oktatással is foglalkozó szakember tapasztalatai azt mutatják, hogy a szülők szeretnének tenni a biztonságos internetes környezet megteremtéséért, de túl kevés információ áll ehhez rendelkezésükre. Ezt támasztja alá az Ipsos friss, KidComm kutatása, amely szerint a családok 40%-ában él a szülő a gyerek által látogatott oldalak ellenőrzésének lehetőségével vagy tiltással.* Ugyanennyien igyekeznek gyerekeikkel célzottan beszélgetni a veszélyekről, és bár jelentősen csökkent azon szülők aránya, akik nem foglalkoznak a témával, a családok 22%-ában továbbra sem téma az internet okozta veszély.
„Mindenki azt várja a szülőktől, hogy képben legyenek, de ehhez olyan segítséget kell adnunk nekik, amit egyszerűen tudnak használni a mindennapokban. Nem csak ők, hanem a gyerekek is átlátják, a családi beszélgetésekbe könnyen bevihetők a felmerült témák. Az idei Biztonságos Internet Nap apropóján éppen ezért egy olyan online játékot készítettünk, amit a gyerekek és szüleik, diákok és pedagógusok is használhatnak” – mutat rá a hipersuli.hu/tudatosnet/tananyag/ oldalon elérhető játékos oktatóanyagra a szakember. Az oktatófelület 13 témakör mentén kalauzolja végig a játékosokat a biztonságos internethasználat alapjain. Olyan kulcstémákra hoz egyszerű, közérthető válaszokat a TudatosNet szakmai csapata, mint például a biztonság, digitális lábnyom, személyes adatok, veszélyek, digitális identitás, vagy a kritikai gondolkodás.
„Miközben háztartások millióiba juttathatjuk el a szélessávú mobilnet-szolgáltatásunkat, elkötelezetten támogatjuk a gyerekeket és a szülőket abban, hogy biztonságosan mozogjanak a digitális térben. Az elmúlt 5 évben több mint 43 000 gyereket vezettünk be a biztonságos internetezés világába a programjainkon keresztül, és a szülőket is szeretnénk támogatni abban, hogy tudatosan hozzásegíthessék a gyerekeket a biztonságos internethasználathoz. Ennek pedig a játékosság és a sok-sok témába vágó beszélgetés a módja. A most indított TudatosNet anyagunk ebben lehet gyerek, szülő, tanár, felnőtt, nagyszülő és minden érdeklődő segítségére.” – világít rá a Telenor felelősségére a szolgáltató vállalati kommunikációs igazgatója, Mészáros Attila.
__________________
* A 2016-os mérést követően 2019 őszén ismét a 8-17 éves gyerekek médiafogyasztását és eszközhasználati szokásait vizsgálta az Ipsos KidComm szindikált kutatása személyes, szülői és gyermek kérdőíves interjúk keretében. Az összesen 800 gyerekkel és szülőjével készült tanulmány elsődleges célja az életmód, érdeklődés és médiafogyasztási szokások feltérképezése volt, amelyben nagy hangsúlyt kapott a digitális médiafogyasztás, beleértve az online és social média területét.
Kapcsolódó cikkek
- Szülőknek szóló weboldalt készít az NMHH a biztonságosabb internetezés támogatására
- 5 gyakorlati tipp a gyerekek biztonságáért
- Együtt egy jobb internetért!
- Biztonságos Internet Nap 2020
- Öt hasznos tipp, hogy biztonságban tudd gyermeked az interneten
- A Fujitsu többfelhős internetes biztonsági csomaggal lép piacra
- A világ hotline-jai tavaly 224 ezer pedofil felvétel eltávolítását kezdeményezték
- Idén is diákújságírókat díjazott a Telenor és a DUE Médiahálózat
- Balesetmentes kiberteret!
- Felnőttekhez fordulnak a gyerekek a netes zaklatások miatt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.