Kamerák a kapus mögött, és ugrás a sztratoszférába

forrás: Prím Online, 2023. június 7. 17:39

A sportrajongók minden apró részletet látni akarnak, a TV-kamerák pedig teljesítik is a kívánságaikat: nagy felbontásban rögzítik, hogyan szorítja össze a kapus a fogait a tizenegyes előtt, vagy hány milliméteren múlik a szerva egy teniszmérkőzésen. Ilyen felvételeket csak úgy lehet készíteni, ha a kamera egészen közelről veszi a történéseket anélkül, hogy bezavarna. Több nagy tornán, és az olimpiákon is a wiesbadeni székhelyű specialista, az LMP Lux Media Plan miniatűr készülékeit használják, melyek akár egy sarokjelző zászlóba is beépíthetők. Ezekben a rekesz és a fókusz beállításához a FAULHABER meghajtóegységeit használják.

 

39 kilométeres szabadesés

 

2012. október 14-én Felix Baumgartner osztrák extrém sportoló kiugrott egy kapszulából, melyet előzőleg csaknem 39 kilométeres magasságba vittek fel egy héliumos ballonnal. A sztratoszférától a Földig tartó szabadesés során 1357,6 km/órás sebességet ért el, és ő volt az első ember, aki légi jármű nélkül lépte át a hangsebességet. A talajszint fölött 1585-es magasságban nyitotta ki az ejtőernyőjét, majd biztonságosan és sértetlenül földet ért.

 

TV-állomások világszerte közvetítették az előkészületeket és magát az ugrást. A főszponzor csatornája több mint 10 órán át élőben közvetítette az eseményt. A fantasztikus felvételekről kilenc kamera gondoskodott – öt a kapszula belsejében, kettő kívülről mutatta a kapszulát, a maradék kettő pedig a sportoló testére volt erősítve. A kamerák rekeszét és élességét a földről, távvezérléssel szabályozták.

 

„A készülékek számára a legnagyobb kihívást a forróság jelentette” – magyarázza Friedel Lux, mivel erre a nehézségre nem számítottak a sztratoszférában uralkodó fagypont alatti hőmérsékletet figyelembe véve. „A szűretlen napsugárzás rendkívüli mértékben felforrósította a burkolatot. Ebben a magasságban pedig nincs levegő, ami elvezetné a növekvő forróságot. Vagyis a kameráknak sok mindent ki kellett bírniuk.”

 

 

Ipari kamera a síugrótoronyban

 

Ezt a kamerát az LMP alapítója és műszaki igazgatója eredetileg „rendes” profi sportokhoz fejlesztette ki. Felvevő- és képtovábbító eszközökhöz készített egyedi tervrajzaival már korábban is hírnevet szerzett magának különböző tévés produkciók beszállítójaként. A 2002-es téli olimpiai játékokon egy olaszországi TV-adó afelől érdeklődött nála, hogy fel lehetne-e szerelni egy HDTV kamerát a síugrótorony tetejére, az ugrók rajthelyére. „Ott nagyon szűkös a hely, és a kamera természetesen nem lehet útban” – meséli. „Úgyhogy vettünk egy akkoriban ritkán használt kamerát, és mindent kiszedtünk belőle, ami nem volt kritikus fontosságú a videófelvételhez.”

 

 

A megmaradt apró készülék segítségével a TV-adást szó szerint a síugrók válla mögül kísérhettük figyelemmel. Nem telt el sok idő, és más sportágak is felfedezték a közeli felvételekben rejlő lehetőségeket. 2004-ben az LMP a TV-Skyline csatornával együttműködésben először szerelt kamerát egy futballkapura, amely a kapus minden mozdulatát mutatta hátulról, és eközben a teljes meccset is az ő szemszögéből közvetítette. A készülék mindössze 3 cm-re lóghatott be a háló területére.

 

A második generáció 2008-ban, Cerberus néven került forgalomba: a belső fejlesztés után teljesen átalakult, és ma is használják. Találkozhatunk vele kézilabdakapukban éppúgy, mind rúdugró-keresztléceken és még sok más helyen, ahonnan a rajongók közeli felvételeket szeretnének látni. A Cerberus kamera feje nem nagyobb, mint 3 db normál méretű gyufásdoboz egymásra rakva.

 

 

Pokolian hatékony hajtás a Cerberusnak

 

Egy még ennél is kisebb változatot is kifejlesztettek, melyet a futballpálya sarokjelző zászlóinak rúdjába is be lehet építeni. Ezt jelenleg a Bundesligában használják, minden meccsnapon két fő mérkőzésen. A mobil állványok, amelyekre a kamerák fel vannak szerelve és amelyek a csapatsportokban mindennapi bútordarabnak számítanak a top ligákban, sok esetben szintén az LMP termékei közül kerülnek ki. „Ilyenkor a súly fontosabb, mint a méret” – magyarázza Friedel Lux. „Minél könnyebb a kamera, annál gyorsabban és precízebben tudja az állvány végrehajtani a kívánt mozgásokat.”

 

 

A kamerára szerelt meghajtóegység döntő szerepet játszik a Cerberus működésében. Ez egy hajtóművel végzi a rekesz és a fókusz mechanikai beállítását. Ehhez az LMP a FAULHABER 0816 … S sorozatú egyenáramú motorjait és nyolc milliméter átmérőjű 08/1 fogaskerekeithasználja. A sarokjelző zászlóba épített kamera átmérője kicsit nagyobb, de a motorok rövidebbek.

 

„Az ilyen jellegű felhasználáshoz a lehető legnagyobb nyomatékot kell elérnünk a lehető legkisebb súly és méret mellett” – emeli ki a kameraszakértő. „A hajtómű talán még fontosabb. Sok mindent kell kiállnia, nagyon strapabírónak kell lennie. Ugyanakkor a meghajtóegység rendkívül precíz működéséről is gondoskodnia kell. A legfontosabb, hogy ne legyenek hirtelen mozgások, és minden simán menjen. Semmi rezgés, remegés vagy késleltetett indítás. Csak így láthatjuk a feszültséget a kapus arcán, vagy hogy hány hajszálon múlott, hogy a magasugró átugrott a lécen.”

 

Az LMP meghajtóegységeit azonban nem csak sporteseményeken használják, hanem a repülőgépiparban is, a lencsék szabályozására – a SpaceX-től a Boeing-en át az Airbus-ig – a termékek itt is megtalálhatók. A precizitás és a strapabíró kialakítás itt is kiemelt fontosságú.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01