Meglepő, de a Vaterán emelkednek a zenei CD-k eladásai
Két éve még a reneszánszát élő vinyl lemezből fogyott több a Vaterán, tavaly viszont a CD vette át a vezetést - utoljára tíz éve fogyott ugyanennyi kompaktlemez. Az mp3- és streaming korszak előtti idők népszerű formátumának eladásai két éve stabilan emelkednek, tavaly közel 31 ezer darabot vettek meg belőlük a piactéren. Lejátszóeszközből viszont a magnódeckek és a hagyományos lemezjátszók a legnépszerűbbek, a CD-lejátszóknak csak a harmadik hely jutott.
Míg a Tesco nemzetközi anyacége néhány napja bejelentette, hogy a gyenge kereslet miatt fokozatosan eltünteti majd áruházai polcairól a CD-ket, a Vatera épp az optikai lemezen kiadott albumok iránti kereslet stabil növekedését tapasztalja már két éve.
Ez vélhetően annak köszönhető, hogy a CD hangzása napjainkban is elég jónak számít (a streamingszolgáltatók esetében a hasonló minőség sokszor még extra szolgáltatás), ugyanakkor sokkal rugalmasabban lehet használni a virágkorát élő vinylnél, amit többnyire csak otthon lehet feltenni meghallgatni.
Eddig a bakelit volt (újra) menő, most megint a CD
2019-ben és 2020-ban a Vaterán a bakelitlemez volt a legnépszerűbb fizikai zenei hordozó, 2021-ben viszont a CD vette át a vezetést. Tavaly a zenei CD-k eladásai 15 százalékkal nőttek a piactéren, a járványt megelőző 2019-es évhez képest azonban több mint 35 százalékkal több zenei CD fogyott 2021-ben, míg a vinylek eladásai közel 20 százalékkal estek vissza.
2021-ben közel 31 ezer darab zenei CD talált gazdára a Vaterán, utoljára 2011-ben fogyott hasonló mennyiség (abban az évben több mint 33 ezer darab CD kelt el a piactéren).
Így alakult a fizikai adathordozón elérhető zenei kiadványok eladási tranzakcióinak száma a Vaterán:
A forgalmi statisztikák szerint a vaterázók egyre magasabb árat is hajlandók fizetni egy-egy CD-ért: három évvel ezelőtt még átlagosan bruttó 1590 forintért vettek meg egy albumot, 2021-ben viszont már több mint 2000 forintot is adtak egy-egy lemezért.
Tavaly a legtöbben rockzenei albumokat rendeltek CD-n a Vateráról (közel kilencezer darabot), de a popzenei kiadványból is csaknem hétezer fogyott, míg a harmadik és negyedik legnépszerűbb stílusnak a metál és az elektronikus zene számít – ezek azonban csak 2-2,5 ezres eladásokat generáltak éves szinten.
CD, vinyl vagy streaming? Mindhárom!
Magyarországon összességében csökken a CD-n eladott zenei albumok száma - derül ki a MAHASZ éves összesített adataiból**: 2019 és 2020 között közel 22 százalékkal, 577 328 darabra csökkent ezek eladása. A vinyllemezen kiadott zenei albumok hazai eladásai 156 ezres és 157 ezres darabszám között stagnáltak ugyanebben az időszakban a MAHASZ szerint.
"A vinylértékesítések árbevétele itthon akkor is nőtt, amikor az eladott darabszámok nem, mert a gyűjtői és az újrakiadások igen magas áron kerülnek forgalomba. A CD formátum hanghordozóból már-már ajándéktárggyá vált, újonnan egyre kevesebb helyen kapható, ami egy természetes folyamat, ahogyan az is, hogy a fizikai példányok rajongói átterelődnek más platformokra, ahol akár használt forrásból bővíthetik gyűjteményüket. Magyarországon stagnálásra számítunk új CD-eladások tekintetében, hisz az online zenehallgatás egyértelműen meghatározza a piacot. A streaming bevételek további emelkedése ugyanakkor egyértelműen jelzi: a zene nem áll meg, csak a fogyasztási szokások változnak" – kommentálta a fizikai hanghordozók újra népszerűvé válását Szűts László, a MAHASZ elnöke.
Ezzel szemben a Vaterához hasonlóan az amerikai zenepiacon is növekedett a CD-k eladása az MRC Data számai szerint: erre 2004 óta tavaly volt először példa. A brit piacon a tavalyi utolsó negyedév hozott növekedést ebben a szegmensben, jelentős részben az ABBA negyven év után kiadott új albuma, a Voyage népszerűségének köszönhetően, de olyan mai előadók albumai is kelendőek ebben a formátumban, mint Ed Sheeran vagy Adele.
A Vatera legdrágábban elkelt zenei CD-i
2010 óta a legdrágábban - 380 ezer forintért - egy mintegy háromezer darabos, vegyes stílusú, single-CD-gyűjtemény talált gazdára a Vaterán, de vásárolt valaki 250 ezer forintért (tehát 500 forintos darabáron) teljes hardrock-kollekciót is.
A magyar előadók közül kiemelkedő áron talált gazdára Vincze Lilla 1993-as koncertalbumának egy példánya (közel 157 ezer forintért), illetve a Pokolgép Adj új erőt! lemezének 1991-es kiadása (100 ezer forintért) Ezen kívül Zoltán Erika, valamint a Groovehouse együttes diszkográfiája is magas, egyenként 120 ezer forint körüli áron talált vevőre.
Visszatérőben a műsoros kazetta is
A Vaterán a műsoros kazetták eladásai is csaknem 30 százalékkal emelkedtek tavaly, ez a formátum egyelőre csak a negyedét-ötödét teszi ki a másik két formátum eladásainak. Ugyanakkor a hifi lejátszók közül a magnódeckeket vásárolták a legnagyobb számban az utóbbi három évben a vaterázók (évente átlagosan közel ezer darab talált gazdára).
Kazetták lejátszására alkalmas hifiberendezést nem feltétlenül régi felvételek visszahallgatására lehet csak használni, a független zenészekre fókuszáló Bandcamp online zeneáruházból évek óta lehet új gyártású műsoros kazettákat is rendelni a CD-k, bakelitek és digitális kópiák mellett.
A Vaterán a bakelitlemezjátszók három éve fixen a második, a CD-játszók a harmadik helyen állnak, bár a negyedik legnagyobb tranzakciószámú “egyéb” kategóriában már digitális zenelejátszók is megtalálhatók.
Olcsó, használt lejátszókért mennek a Vaterára
A kazettás hifi lejátszók minden bizonnyal azért a legnépszerűbbek a Vaterán, mert újonnan már alig néhány gyártó kínálatában találni, és elég drágán érhetők el ilyen eszközök, míg az online piactéren tavaly átlagosan bruttó 20 ezer forint körüli összegért vásároltak használt deckeket. A hagyományos lemezjátszók és a CD-lejátszók bruttó 14-15 ezer forint körüli áron találtak új gazdára.
________________
* Ez a szám egyaránt tartalmazza az CD-n kiadott albumokat és maxi/single CD-ket is
** A közlemény írásakor a 2021-es eladási számok még nem álltak rendelkezésre
Kapcsolódó cikkek
- Vásárlási kisokos a Vaterától
- Közel félmillióan böngészték a Barátok közt ikonikus tárgyait a Vaterán
- Már több mint egymilliárd hirdetést adtak fel a Vaterán
- Többet szánunk idén az iskolakezdésre
- Vatera segítség a COVID-19 elleni küzdelemhez
- Közösen gyűjt adományokat a Vatera, a Meska.hu és a Foxpost
- Online könnyen átverhetők vagyunk
- Az ár vagy a környezettudatosság miatt veszünk használt cuccot?
- Így vásárolunk iskolakezdéskor
- Újra hódít a bakelit
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.