Tények és tévhitek a tévénézésről
„Ne nézd közelről a tévét, mert elromlik a szemed!” Ki ne hallotta volna ezt a mondatot? De vajon valóban ez a legnagyobb probléma, vagy nem is számít, honnan és hogyan nézzük a készüléket? A foci VB kapcsán a tévénézés kérdése igen aktuális, hiszen ilyenkor azok is leülnek a képernyő elé, akik amúgy nem néznek gyakran televíziót. Az alábbiakban mindenre fény derül!
A tévénézés szemre gyakorolt hatását számos tévhit övezi. A Jófogás által felkért, a témában jártas szemészorvos szakértő segítségével most igyekszünk megosztani a tényeket és eloszlatni a tévhiteket, hogy mindenki tisztán lásson.
Valóban árt, ha közelről nézzük?
Ha a 60-as években élnénk, és az akkoriban legmodernebbnek számító, domború képernyős, katódsugaras tévén néznénk az olasz-brazilt, akkor minden okunk meglenne rá, hogy aggódjunk. A 60-as években a General Electric ugyanis néhány olyan új színes tévékészüléket is eladott, melyek úgynevezett ionizáló röntgensugárzása sokszorosan meghaladta az egészségügyi határértéket, ami valóban károsította a szemet. Bár a gyártó gyorsan kivonta a forgalomból az érintett készülékeket, és javította a hibát, ez a tévhit azóta is megmaradt, pedig a mai modern tévékészülékek esetében elektronikus kibocsátásától már egyáltalán nem kell már tartanunk.
Képátló szorozva 3 méter
A káros sugaraktól nem kell tartanunk, de a szakember hozzátette, hogy ha nem megfelelő távolságot választunk, akkor hamarabb elfárad a szemünk, ráadásul kevésbé élvezhető a látvány és akár le is maradhatunk egy gólról. Az ideális távolság meghatározásához szorozzuk meg a képátlót hárommal, így megkapjuk, milyen messziről érdemes meccset nézni.
Csak teljes sötétben ne!
Sokan teljesen elsötétített helyiségben ülnek le a készülék elé, ezt azonban a szakértő egyáltalán nem javasolja. Ebben az esetben ugyanis túl nagy a kontraszt, a pupilla szinte teljesen kitágul, ami igen megterhelő a szemnek, pláne, ha egy focimeccset, vagy egy egész estés filmet nézünk. A szemészorvos azt javasolja, hogy egy kislámpa mindig égjen, ami biztosít némi háttérvilágítást.
Időfaktor
A televízió előtt ülve egy pontra fókuszálunk, így, ha sokáig nézzük egy huzamban, akkor túl keveset pislogunk, a szemizmok elfáradnak, ami hosszú távon nem jó, és valóban romolhat tőle a szemünk. A szemfáradás jele többek között a szemszárazság vagy könnyezés, szúró fájdalom, homályos, vagy kettős látás, vagy akár fejfájás is lehet. A szakértő azt javasolja, hogy tartsunk másfél-két óránként 15 perc szünetet és a szem lehunyásával, ismételt pislogással, a távolba nézéssel “tornázzunk”, illetve rendszeresen pillantsunk fel a képernyőről, azért, hogy a szemük máshová fókuszálhasson egy időre. Még tart a foci VB, érdemes szétnézni a Jófogáson, ahol rengeteg modern, részletgazdag képet biztosító készülék közül lehet választani, ami nem csak az élményt fokozza, de a szemünk is hálás lesz érte.
Kapcsolódó cikkek
- Új marketingigazgató a Jófogás és a Használtautó.hu élén
- Kutatás készült arról, hogy miért ragaszkodunk a tárgyakhoz
- 16,3 millió tonna szén-dioxidtól védtük meg a Földet
- Vége a klasszikus tévézésnek
- Így gyűjtöget a magyar
- Új Q&A app egyetemistáktól
- Közös cégbe olvad a Jófogás és a Használtautó
- Csak a Jófogás látott fényt ingatlanos applikációban
- Változó futball - Európa-szerte növekvő vizuális igények
- A televízió még mindig őrzi egyeduralmát a magyar nappalikban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.