Évente több ezer nő és gyermek életét mentheti meg Tanzániában a Vodafone mentőtaxija

forrás: Prím Online, 2016. március 8. 13:10

Úttörő jelleggel “mentőtaxi” szolgáltatást indított Tanzániában a Vodafone Alapítvány. A szolgáltatás a várakozások szerint évente 2700 vidéki kismama és gyermek életét mentheti meg.

Tanzánia Sengerema és Shinyanga körzeteiben a legalább 2 milliós lakosságra mindössze 10 mentőautó jut. A Belgium-méretű területen a becslések szerint az egész világon a legmagasabb a szülési és csecsemőhalálozások aránya, sok száz veszélyeztetett terhes nő  pusztán azért hal bele gyermekével együtt a szülésbe, mert nem juthat időben kórházba.

 

A Vodafone Alapítvány – helyi civil szervezetekkel, a Pathfinder International-lal és a TouchFoundation-nal, valamint a USAID amerikai segélyszervezettel együttműködve – elindított egy ingyenesen hívható segélyvonalat, amely havonta akár 225 nő és gyermeke életét mentheti meg. A szolgáltatás leginkább az európai a 112-nek, az angliai 999-nek vagy az amerikai 911-nek felel meg. A 100 sofőrből álló taxishálózat segítségével a rászorulók megtehetik a legközelebbi kórházig tartó, gyakran akár három órás utat, és a szolgáltatásért a Vodafone M-Pesa szolgáltatásán keresztül fizethetnek. 

 

A szolgáltatás próbaüzeme során tavaly Sengerema egy kisebb térségében 323 nőt és gyermekét sikerült megmenteni. A program keretében 250 egészségügyi dolgozó részesült csecsemő és gyermek egészségügyi képzésben, további 209 szakembert pedig az életmentő szülészeti és gyermekgyógyászati beavatkozások terén képeztek tovább Sengerema és Shinyanga térségben.

 

Az együttműködés keretében 58 létesítményt láttak el napenergiával tölthető tápegységekkel, így immár az éjszakai szüléseket is problémamentesen le lehet vezetni, olyan helyeken is, ahol nincs vezetékes áram. 

 

A nemzetközi Vodafone Alapítvány 2010 óta támogatja a tanzániai kismamákat. A Vodafone Connecting For Good jótékonysági programjának keretében együttműködést kötött több tanzániai és egyéb civil szervezettel annak érdekében, hogy segítséget nyújtson a szülészeti sipolyoktól (fisztulától) szenvedő nőknek. Az együttműködésnek és az M-Pesa bevonásának köszönhetően több száz nő kaphatja meg a szükséges kezelést. Az M-Pesa fizetési mód bevezetése előtt, 2010-ben csupán 268 hasonló beavatkozást hajtottak végre Tanzániában, 2016-ra ez a szám meghaladhatja a 3 ezret, így a Vodafone Connecting For Good lett a világ legnagyobb sipoly kezelő programja. A programot a USAID és svájci Swiss Re Foundation is támogatja.

 

A 30 éves Rehema Sanane február 10-én életet adott Setu névre keresztelt egészséges kisfiának. Története azonban rosszabbul is alakulhatott volna, ha nincs lehetősége rövid időn belül kórházba jutni. Február 10-én megindult szülésekor az otthonától egy kilométerre fekvő rendelőben a kivizsgálást követően közölték, hogy születendő gyermeke komoly veszélyben van. A nő azonnal hívta a Vodafone “mentőtaxi” segélyszámát, és perceken belül megérkezett egy autó, amely eljuttatta őt a legközelebbi kórházba férje és egy nővér kíséretében. Setu a nehézségek ellenére egészségesen született. 

 

 

Omari Mabula taxisofőr. Tavaly decemberben csatlakozott a Vodafone Alapítvány “mentőtaxi” programjához, azóta négy szülő nőt vitt kórházba. Mikor a programról kérdezték, azt válaszolta, örül, hogy segítheti közösségét. Omari elmesélte, hogy február 4-én egy olyan nőt vitt kórházba, akinek igen hosszúra nyúlt a szülése, és a fájdalomtól beszélni sem volt képes. Miután elfuvarozta a kórházba, nem hagyta nyugodni, hogy megtudja, mi lett vele. Másnap érdeklődött a diszpécser központnál, és azt a választ kapta, hogy a nő túlélte a szülést, egészséges fiúgyermeknek adott életet császármetszéssel. Omari azóta már meg is látogatta az asszonyt és a gyermeket. Elmondása szerint korábban is fuvarozott szülő nőket a kórházba, ám sokszor nem volt elég pénzük kifizetni a fuvart. Az M-Pesa azonban megoldotta ezt a problémát.

 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja

Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme:

2023. február 4. 21:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05

Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI

2024. február 27. 20:28

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15