Online vásárlás - A bankkártya lenne a megoldás?

Vén Márton Vén Márton, 2000. november 3. 09:32
Több tanulmány nevezi meg a gyakori online hitelkártya elfogadás hiányát, mint a hazai e-commerce fejlődés gátját. Az E-commerce kalauz vitaindítójában a szerző értetlenségének ad hangot ezügyben.
A Concorde Rt. nemrég megjelent tanulmányában a hazai internetes kiskereskedelem elterjedésének három legfontosabb gátjaként az alacsony internetes penetrációt, a kialakulatlan logisztikát, valamint az online hitelkártya használat hiányát említi. Korábbi tanulmányokban is számtalanszor előfordult, hogy az internetes vásárlás egyik fő korlátjának azt tartották, hogy kevés online bolt fogad el hitelkártyás fizetést.

Őszintén szólva nem értem ezt az állítást. Miért jelentene a hitelkártya használat megoldást az internetes kereskedelemben?

Jelenleg a tanulmányok, és saját tapasztalataim is azt mutatják, hogy a hitelkártyás fizetést is elfogadó online boltokban a vásárlók kevesebb, mint öt százaléka választja ezt a fizetési formát. Az alacsony számból látszik, hogy a probléma nyilvánvalóan nem az, hogy egy online bolt elfogad-e hitelkártyás fizetést vagy sem. A valódi ok inkább az a köztudomású tény, hogy még nincs tradíciója a hitelkártya-használatnak, a legtöbben kártyájukat csak készpénzfelvételre használják.

Érdemes megvizsgálni, hogy kinek érdeke, hogy a vásárlók inkább hitelkártyával fizessenek.

Az első fecskék
Magyarországon jelenleg két bank fogad el interneten keresztül hitelkártyás fizetést, de az elfogadott hitelkártyák száma korlátozott (EuroCard/MasterCard, Visa, Visa Electron).

  • Inter-Európa Bank
  • OTP Bank
  • A vásárlónak nyilván nem érdeke, hogy előre fizessen a termékért. Az új kereskedelmi formával szemben sokan bizalmatlanok, a postai utánvétet választva garanciát kapnak, hogy csak akkor kell fizetniük, ha a rendelt terméket meg is kapják.

    Több alapja van, hogy a hitelkártyás fizetés a kereskedő érdeke, mert a megrendelt termékeket nem saját kockázatára kell kiszállítania. Ám az előny csalóka, mivel a vásárló jóval a fizetés és a termékek kiszállítása után is következmények nélkül visszavonhatja a tranzakciót. Ebben a helyzetben a kereskedőnek meg kell oldania a terméke visszaszerzését. A postai utánvétnél a kereskedő biztonsága, hogy a vásárló csak akkor kapja meg a rendelt árucikkeket, ha azok ellenértékét a szállítónak kifizette, így egy esetleges csaláskor csak a szállítási és csomagolási költséget kockáztatja.

    Szintén a hitelkártya használat ellen szól a tengerentúlon oly sok problémát okozó kártyás adatok biztonságának kérdése. Időről időre megjelennek az újságcikkekben adatok hackertámadásokról, amelyek célja az online kereskedőknél vásárlók hitelkártya adatainak megszerzése. Mivel hazánk már most is kimagasló a bankkártyával elkövetett csalások területén, kicsi a valószínűsége, hogy ez az interneten megváltozna.

    A már említett, házhozszállítási költséggel kapcsolatos kockázat sem jelentős hazánkban, hiszen a szállítási költség nem igazán magas, valamint tapasztalati tény, hogy a téves, visszaküldött rendelések száma szerencsére rendkívül alacsony.

    Nem értem tehát, miért lendítené fel a hazai elektronikus kereskedelmet az, ha minden online bolt elfogad hitelkártyás fizetést, vagy akár az hogy több ember használ bankkártyát? Ha Ön tudja a választ, vagy bármilyen véleménye, ötlete van ezzel kapcsolatban, beszéljük meg a Prím Online E-commerce fórumán!

    Kövess minket a Facebookon!

    Cikkgyűjtő

    További fontos híreink

    Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

    2024. április 20. 11:36

    Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

    2024. április 10. 14:55

    A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

    2024. április 2. 13:14

    Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

    2024. március 25. 15:50