Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon

forrás: Prím Online, 2018. október 16. 19:58

A digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, amire a Gazdasági Versenyhivatal is reagál, ahogyan azt a szervezet digitális fogyasztóvédelmi stratégiája is mutatja. Az eddigi tapasztalatok alapján a szolgáltató vállalkozásoknak különösen körültekintően kell eljárniuk ügyfélkezelési gyakorlatuk és kommunikációjuk kialakításakor.

A digitalizáció a fogyasztók számára rendkívül előnyös, mert szélesebb termékválasztékot, alacsonyabb árakat, kényelmesebb megoldásokat, a fogyasztói élmény javulását eredményezi. Ugyanakkor a digitalizált megoldások sok új kihívást is magukban hordoznak, hiszen az interneten alapuló új üzleti megoldások a fogyasztók és a szolgáltatók számára is számos kérdést vetnek fel. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közelmúltban közzétett digitális fogyasztóvédelmi stratégiája összefoglalja, hogy jogalkalmazóként a jövőben hogyan kíván reagálni a piac új kihívásaira.

 

A GVH-nak kiemelt szerepe van a hazai fogyasztóvédelemben, minden évben eljárások tucatját indítja meg a fogyasztók védelme érdekében. A hivatal figyelme az elmúlt időszakban - a nemzetközi trendeknek megfelelően - markánsan a digitális és adatalapú gazdasághoz köthető fogyasztóvédelmi ügyek irányába fordult.

 

A GVH az elmúlt időszakban számos érdekes fogyasztóvédelmi döntést hozott digitalizált piacok kapcsán. Nemrég kötelezettségvállalás elfogadásával zárult az egyik vezető internetes vállalkozás chatkliensének adatvédelmi tájékoztatásával kapcsolatos eljárás, amelynek eredményeként a cég vállalta, hogy a chatkliens telepítése és használata során módosítja a fogyasztók adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatásait. Egy másik, szintén idén lezárt ügyében a GVH 100 millió forint bírságot szabott ki amiatt, mert az egyik legjelentősebb mobiltelefon gyártó cég nem hívta fel hangsúlyosan a fogyasztók figyelmét arra, hogy gyenge Wi-Fi-nél automatikussá válik a készülékek csatlakozása a mobilinternet-hálózatra, ami a mobil-adatforgalom növekedését és többletköltségek megjelenését eredményezheti. 

 

„Nemzetközi viszonylatban is érdekes újdonságok a tavaly év végén zárult, az úgynevezett „influencerekkel” kapcsolatos eljárások, amelyekben a GVH részletesen elemezte, hogy a rajtuk keresztül kommunikált fizetett tartalmakat, hogyan kell megjeleníteni a közösségi médiában. Szintén újdonság, hogy a GVH a jövőben kiemelt figyelmet fordít az online társkereső oldalak kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára, és ezzel kapcsolatban már konkrét eljárás is folyamatban van” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezető ügyvédje.

 

A GVH stratégiájában arról is ír, hogy a konkrét ügyeken kívül piacelemzést is tervez a digitális összehasonlító eszközök, például árösszehasonlító weboldalak és alkalmazások aktuális piaci folyamatainak, jellemzőinek, fogyasztókra gyakorolt hatásának megismerésére. 

 

„Ezekből a példákból jól látható, hogy a hatóság rendkívül aktív a digitalizált piacokon megvalósuló kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatában függetlenül attól, hogy milyen szolgáltatási területről van szó. Ez egyrészt jó hír, mert a verseny- és fogyasztóvédelmi szabályok értelmezésében nagy segítséget nyújtanak a GVH gyakorlatában megjelenő megközelítések és alapelvek. Másrészt viszont a digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek minden cég számára korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, így az is fontos, hogy a szolgáltató vállalkozások minden esetben körültekintően járjanak el a gyakorlatuk kialakításakor” – tette hozzá dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből. 

2024. május 8. 14:16

GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 8. 11:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36