NMHH: 11 százalékkal csökkentek az internetárak tavaly
2018-ban 11 százalékkal mérséklődtek az internetszolgáltatások és ennél kisebb mértékben a mobilhang-előfizetések árai, elsősorban az internetáfa-csökkentés hatására – ezek a legfontosabb megállapításai a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb elemzésének, amely a távközlési szolgáltatások árait és piaci kínálatát vizsgálta. A dokumentumból kiderül az is: a kínált szolgáltatások köre folyamatosan változik, a konstrukciók több mint fele csak kevesebb mint egy év óta igényelhető.
Árelemzés: tovább nyílt az árváltozási olló
Az előző évhez hasonlóan 2018-ban is a szabályozórendszer változása hatott leginkább a hírközlési árak alakulására. Az internetáfa 5 százalékra történő csökkentésének köszönhetően a legnagyobb szolgáltatóknál az önálló internetszolgáltatások döntő többségének bruttó ára – változatlan nettó árak mellett – 11 százalékkal mérséklődött, míg az internetet is tartalmazó szolgáltatáscsomagok árai 1–8 százalék közötti mértékben csökkentek. Az utóbbi években egyre inkább szétnyílt a nemzetgazdasági és a hírközlési árváltozás ollója: tavaly a hírközlési szektorban az árak 5,4 százalékkal estek, ugyanakkor 2,8 százalékos inflációt mértek a nemzetgazdaság egészében a KSH árstatisztikái szerint.
Fogyasztóiár-indexek, 2009–2018 (%)
Forrás: KSH
Szolgáltatáskínálati elemzés: áttekinthetetlen a kínálat és folyamatosan új konstrukciókat vezetnek be
Nehezen áttekinthető a hírközlési szolgáltatók sokféle díjcsomagot tartalmazó kínálata és annak folyamatos változtatása. 2018 végén összesen 170 előfizethető csomag volt az öt kategóriában: vezetékes telefon, vezetékes internet, mobilinternet, feltöltőkártyás telefon és előfizetéses mobiltelefon. Mindezekből 88 csomag volt új, azaz 2018 januárja óta bevezetett konstrukció – ez az összkínálat több mint felét, 52 százalékát teszi ki.
Az elemzés összesen 640 csomagot vizsgált, amelybe beletartoznak a már lezárt, de még előfizetőket tartalmazó csomagok is. Valószínűleg a csomagok számossága és gyakori változtatása részben az oka annak, hogy az NMHH megbízásából készült piackutatás szerint a mobiltelefont használók és a helyhez kötött internetet előfizető háztartások 60 százaléka még sosem váltott díjcsomagot.
2018-as újdonságok a telefon- és internetszolgáltatásokban
A telefonszolgáltatások piacán tavaly a Telekom és az Invitel egyaránt szűkítette az újonnan előfizethető vezetékes tarifacsomagjainak számát. Általános tendencia, hogy a mobilszolgáltatások egyre nagyobb benne foglalt adatkeretet tartalmaznak, a roamingolásnál felhasználható adatforgalom is bővül. A szolgáltatók rendszeresen adatnövelő akciókat – pl. nyári adatduplázást – nyújtanak. 2018-ban újdonságként jelent meg a piacon a korlátlan nemzetközi hívást és EU-roaminghelyzetben a korlátlan adatforgalmat kínáló szolgáltatás.
2018-ban az internetszolgáltatások kínálatában megjelentek a Szupergyors Internet Program keretében otthoni használatra szánt mobilinternet-ajánlatok, amelyek olyan településeken érhetők el, ahol vezetékes technológiával gazdaságosan nem érhető el szélessávú internet.
Kapcsolódó cikkek
- A Médiatanács eredményt hirdetett három rádiós pályázaton
- NMHH: Három év alatt megnégyszereződött a mobilinternet-szolgáltatás adatforgalma
- Négy sávban fog idén új, széles sávú frekvenciahasználati lehetőségeket értékesíteni az NMHH
- NMHH Médiatanács: Továbbra is kevesen használják a tévés és internetes gyerekzárakat
- NMHH Médiatanács: Több mint 246 millió forint támogatás animációs sorozatok folytatására
- Pályázható az országos digitális földfelszíni televíziós hálózatok lejáró használati jogosultsága
- Kilenc új magyar online sorozat készítését és filmfesztiválok nyerteseit támogatja a Médiatanács
- Negyedjére díjazta a közeljövő szakembereit az NMHH Médiatudományi Intézete
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- NMHH-s oktatóanyagok készültek az álhírekről
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
360 fokos felmérést készített az IAB az influencerpiacról
Kik, milyen platformokon és hányan követnek ma influencereket? Mennyire tartják őket hitelesnek, és hányan vásárolnak terméket ajánlásaikra? Milyen típusai vannak az influencertartalmat fogyasztóknak? És a piaci szakemberek vajon mennyire látják hatékonynak az influenceres együttműködéseket?
Csúcstechnológiás cukormonitorozó rendszert vezet be itthon a magyar 77 Elektronika Kft.
A száz százalékban magyar 77 Elektronika Kft. új generációs, folyamatos cukormonitorozó rendszert vezet be itthon. A hazai piacon úttörőnek számító, magyar nyelven működő, egybeépített szenzor-távadó eszköz az eddiginél sokkal felhasználóbarátabb megoldást biztosít a diabéteszesek számára, amely a nap 24 órájában folyamatosan méri a szöveti cukorszintet.
Toronyház nyolcszögletű prizma kialakítással és vízszintes elhelyezhetőséggel
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a The Tower 300 mikro toronyházat. A The Tower sorozat az egyik legnépszerűbb termékcsalád, ami az ikonikus függőleges toronyház-kialakításáról ismert.
Magyar szakember nyerte az International Loyalty Awards „Év Embere” díját
Kecsmár Zsuzsa, az Antavo Loyalty Cloud társalapítója és stratégiai vezetője nyerte idén a nívós „Év Embere” díjat a Dubaiban megrendezett International Loyalty Awards-on.
Az Alba Regia Műszaki Felsőoktatásért Alapítvány elnyerte a Kyndryl Alapítvány támogatását
A Kyndryl Alapítvány, a Kyndryl filantróp ága bejelentette, hogy a magyarországi Alba Regia Műszaki Felsőoktatásért Alapítvány egyike annak a hét országból származó 11 nonprofit szervezetnek, amelyek a Kyndryl Alapítvány első támogatási körében adományban részesülnek.