Járványhelyzet a gyerekek szemével
Izoláció okozta unalom, monotonitás, a barátok hiánya – erről szól az Epson alkotói pályázatára beérkezett rajzok és videók többsége, melyekben iskolás gyerekek mutatták be, hogyan élték meg a járványhelyzetet és a digitális oktatást. A korlenyomatot képező alkotásokból kiderül, hogy sokak számára az iskola lett a legkívánatosabb hely a Földön, de azért megjelenik a családi együttlétből és nagyobb szabadságból fakadó öröm is.
Az UNICEF globális felmérése szerint a járványhelyzet külső körülményei a szorongások, félelmek felerősödésének kedveztek, ami negatív hatással volt a gyermekek általános pszichés állapotára és viselkedésére is.* Azt, hogy a jelenlegi helyzettel kapcsolatban mit éreznek, sokszor még a felnőtteknek is nehéz megfogalmazniuk, nemhogy a gyerekeknek. Ezért az Epson kreatív pályázatot hirdetett számukra, hogy szabadon kifejezhessék, mit szeretnek legjobban a távoktatásban vagy mit hiányolnak leginkább a mindennapokból.
A felhívásra összesen 155 pályamű érkezett az ország minden részéről. Az osztályközösségek által készített offline és digitális alkotások változatos élményekről számolnak be, de egy dolog közös bennük: a járványhelyzetben mindenki számára a feje tetejére állt a világ. „A gyerekek alapvetően rugalmasak, de a biztonságérzetükhöz arra van szükség, hogy az őket körülvevő felnőtteket stabilnak érezzék és az életkoruknak megfelelő magyarázatokat, kereteket és feladatokat kapjanak tőlük. Ebben a váratlanul jött és soha nem volt válsághelyzetben azonban gyakran olyan tudatos hozzáállást és fegyelmezettséget vártunk el tőlük, amit nekünk felnőtteknek is nehezünkre esett megvalósítani” – mondta Tomsits Tímea pszichológus, a zsűri egyik tagja.
Azt, hogy a fiatalok hogyan élték meg az elmúlt időszakot, nagyban befolyásolta az életkoruk, valamint a szülők és pedagógusok támogatása. Az alsó tagozatosok alkotásaiban erősebben köszön vissza az elveszettség érzése, hiszen a tanuláshoz nekik van a legnagyobb szükségük segítségre. A felső tagozatosoknál nagyobb hangsúlyt kapott az elszigeteltség, a mozgástér beszűkülése, a társak hiánya és annak érzése, hogy valamiből kimaradnak. A legnagyobb terhet talán a 12-18 évesekre rótta a helyzet: „Míg a kisebbek biztonságos kereteket igényelnek, a kamaszok épp ezeket feszegetnék, és ehhez szükségük van kortársaik közelségére. A legtöbb hiány a hatodikosnál idősebbek rajzaiban jelenik meg, a középiskolások pályamunkáiban pedig már kifejezetten az elszakítottság, összezavarodottság dominál” – teszi hozzá a szakértő. A nehézségek mellett ellenpontként sok alkotásban megjelenik a családi együttlétből, a nagyobb fokú szabadságból és a több énidőből fakadó öröm is.
„A szülők és a pedagógusok támogatásával a gyerekek sokkal rugalmasabban és sikeresebben alkalmazkodhatnak egy megváltozott helyzethez. Akinek elég figyelmet tudtak otthon szentelni, átlátható és változatos volt a napirendje, valószínűleg jól viselte ezt az időszakot is. Bár a közös alkotás nem pótolhatta a személyes találkozásokat, de talán egy kicsit mégis enyhíteni tudta az elszigeteltség okozta szorongást” – mondta Stáhly Kata, A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa és a zsűri másik tagja.
A diákok három korosztályban versenyezhettek, a pályázatok elkészítéséhez pedig bármilyen offline vagy digitális technikát szabadon alkalmazhattak. Az alsó tagozatosok kategóriáját a Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola harmadik osztályos tanulói nyerték, akik az online térben megélt élményeiket leporello rajzokon ábrázolták. Az aprólékosan kidolgozott képeken megjelennek ugyan a hiányok, de jó megküzdési mechanizmusok kapcsolódnak hozzájuk, és erős osztályközösségről árulkodnak. A felső tagozatos kategóriában az Újlak Utcai Általános, Német Nemzetiségi és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola nyolcadikosainak humoros videója győzött, melyben különböző digitális-diák karaktereket mutattak be. A kudarcba fulladt tanóra jó példája annak, hogy amíg az ember képes magából viccet csinálni, addig van tartaléka meghaladni a nehézségeket. A középiskolások között a Veresegyházi Katolikus Gimnázium tizedik osztályos tanulói vitték el a fődíjat, akik érzékenyen ábrázolták a távoktatás monotóniáját és feszültségét. Kisfilmjükben megreked az idő és ugyanazok a napok ismétlődnek a végtelenségig.
Mindhárom kategória győztes csapata 200 000 forint értékben osztálykirándulási támogatást és Epson projektort vagy nyomtatót nyert. A zsűri által legjobbnak ítélt alkotások pedig ősszel egy különleges kiállítás keretében is megtekinthetők lesznek.
“Az Epsonnál hiszünk a modern eszközökkel támogatott, élményszerű oktatásban, az eszközök mellett azonban szeretnénk felhívni a figyelmet az oktatás résztvevőit érő emocionális és szociális hatásokra is. Pályázatunk sikere megmutatta, hogy mekkora szükség van a kreatív energiák felszabadítására, ezért azt javasoljuk a szülőknek, pedagógusoknak, hogy továbbra is bátorítsák alkotásra a gyerekeket” - mondta Drienyovszki Anna, az Epson Magyarország marketing és PR menedzsere.
________________
* Globális kutatás 2020-ban több mint 10 000 11-17 év közötti fiatal részvételével.
Kapcsolódó cikkek
- Több lábon álló szakember lett az "Év információbiztonsági újságírója"
- Az IAB 2021-ben is keresi a legjobb szakdolgozatot a digitális marketingről
- Felhőbe kilőve: indul az Allianz Digitális Mentor pályázata
- Építészeti innovációval a terrorizmus megelőzéséért
- Ötmillió euróra pályázhatnak a magyar gyártóipari vállalkozások
- Világszinten eredményesek a magyar kutatónők, de nincsenek elegen
- Taroltak a Corvinus diákjai az IAB Hungary szakdolgozat-pályázatán
- Júliusig gyűjthetőek a "Városmarketing gyémántok"
- Hamarosan lezárul a jelentkezés a Vodafone Digitális Díjra
- Digitális oktatási platformot indított el hazánkban a Facebook
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre
17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.
Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól
A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.
A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY
Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.