Így fest az ipari és logisztikai ingatlanpiac a CEE-12 országaiban
Az ExCEEding Borders tanulmánysorozat legfrissebb összeállításában a CEE régió 12 országában vette mélyebben szemügyre a Colliers az ipari és logisztikai ingatlanpiac fejlődését. A régióban – amelyhez Albánia, Bulgária, Csehország, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Montenegró, Lengyelország, Románia, Szerbia és Szlovákia tartozik – az összes ipari- és logisztikai állomány meghaladta immár a 65 millió négyzetmétert.
A Colliers az ExCEEding Borders „Ipari és logisztikai ingatlanpiac a CEE-12 régióban” című tanulmánya megerősíti, hogy a szektor továbbra is kiemelkedően teljesít. A 65 millió négyzetméteres gyártási és raktározási állományból 25 millió négyzetméter koncentrálódik jellemzően a fővárosokra és azok környékére. Lengyelország, mint a régió legnagyobb országa, továbbra is őrzi vezető szerepét, az ingatlanállomány tekintetében pedig már megközelítette a 30 millió négyzetmétert.
Miközben még a pandémia hatásait igyekezett a piac ellensúlyozni, az ukrajnai háború új kihívások elé állította Európát, különösen a CEE-12 országait. A globális ellátási láncok zavarán túl az inflációs hullám sodorta nehéz helyzetbe az európai gazdaságokat. 2022 első hónapjait követő időszakban a CEE régió permanens küzdelmet vívott a növekvő üzemanyag-, energia-, munkaerő- és anyagárakkal. 2022 végére az árak elkezdtek stabilizálódni, és néhány esetben megközelítették a 2022 januárihoz közelítő szinteket. Ez reményt adhat arra, hogy 2023-ban a piac visszatérhet a stabilitáshoz.
A jelentésében a Colliers a CEE-12 országaiban jellemző szektoriális trendeket helyezi fókuszba. Rávilágít arra, hogy bár az e-kereskedelmi bérlők 2022-ben továbbra is aktívak voltak a piacon, de már nem olyan intenzitással jelentek meg, mint a járvány első két évében. A raktározási piac vizsgálata mellett a gyártási szektorra is összpontosít a tanulmány: rámutat arra, milyen nagy ez a szektor, mely iparágak a legfejlettebbek, és mit várhatunk a közeljövőben.
Az egyik kiemelkedő ágazat az autóipar, ahol szinte minden CEE-12 országban növekvő aktivitás tapasztalható. Ennek az ágazatnak a népszerűsége részben az elektromobilitás irányába mutató trendekhez kapcsolódik. A CEE-12 országaiba számos vállalattól érkeztek megkeresések elektromos autók akkumulátorainak gyártásával kapcsolatban.
Egy másik említésre méltó ágazat az élelmiszeripar. A gyártói létesítmények fejlesztői és tulajdonosai arról számoltak be, hogy az egyik ígéretes trend az ún. „közeli gyártás” (nearshoring) lehet. Igaz, hogy ez jelenleg még nem formálja jelentős mértékben a piac arculatát, de mégis a trend megerősödésére számítanak idővel. A Colliers szakemberei is úgy látják, hogy ezzel új lehetőségek nyílhatnak meg a befektetők, bérlők és fejlesztők számára egyaránt.
Főbb megállapítások a Colliers „ExCEEding Borders” jelentéséből:
• A CEE-12 régióban az összes ipari és logisztikai ingatlanállomány meghaladja a 65 millió négyzetmétert, amelyből 25 millió négyzetméter kötődik a 12 főváros, illetve azok környékének piacához.
• Lengyelország – a csoportban szereplő legnagyobb ország – rendelkezik a legnagyobb ipari és logisztikai ingatlanpiac állománnyal, közel 30 millió négyzetméterrel.
• A CEE-12 régió összes országában jelentős mértékben emelkedtek a bérleti díjak az elmúlt év során. Ennek ellenére a régió továbbra is versenyképes a nyugat-európai országokkal szemben a bérleti díjak tekintetében.
• Az Eurostat adatai szerint a gyártási szektorban a legnagyobb volumen Lengyelországhoz köthető (kb. 38%-át tette ki a régió forgalmának).
• Az egyik legfejlettebb gyártási ágazat a CEE-12 régióban az autóipar, miközben az élelmiszeriparban a „nearshoring” (közeli gyártás) trendje indukálhat újabb piaci lehetőségeket a befektetők, bérlők és fejlesztők számára egyaránt.
• A CEE-12 országaiban az ESG (környezeti, társadalmi és kormányzati) szempontokhoz kapcsolódó megoldások egyre népszerűbbek, a bérlők egyre inkább követelik az ESG kompatibilitást fejlesztőktől, illetve a tulajdonosoktól.
• Az utóbbi időben számottevően megnőtt az érdeklődés az ipari területek iránt, elsősorban az Ázsiából érkező bérlők részéről (főként Kínából és Dél-Koreából).
• Az ukrajnai háború jelentős kihívásokat okozott az ipari és logisztikai ingatlanok piacán is, beleértve a globális ellátási láncok zavarát, az üzemanyag-, energia-, munkaerő- és anyagárak emelkedését. A legtöbb esetben azonban a helyzet stabilizálódni kezdett 2022 végére.
Kapcsolódó cikkek
- Brutális visszaesés tapasztalható a közúti árufuvarozásban
- A technológia vezetőkből lesznek a jövő vezérigazgatói
- Egy magyar portál forradalmasítja az ingatlanpiacot
- Bővít és hosszabbít a GLP régi partnere Gyálon
- Mesterséges intelligencia ír hirdetéseket egy ingatlanirodának
- Az Év Logisztikai Menedzsere Kötélverő Andrea
- Eurohub: új struktúrát élesít a Raben Group
- Ma a Logisztika Napját ünnepeljük
- A Raben Group is jelen lesz az idei Transport Logistic kiállításon
- Együttműködési megállapodást kötött a Magyar Logisztikai Egyesület és a Trenkwalder
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja
Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.