Kritikus fordulópont előtt állhat a logisztikai szektor

forrás: Prím Online, 2023. november 25. 10:24

Fenntarthatóságról manapság nagyon sok szó esik, hiszen a bolygónkat fenyegető olyan kihívások, mint az éghajlatváltozás, tengerszint emelkedés és a biodiverzitás csökkenése, egyre súlyosabb problémákká válhatnak. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség kritikus fontosságú a logisztikai cégek esetén is, különösen, ha figyelembe vesszük a globális közlekedési szektor szerepét az üvegházhatású gázok kibocsátásában, amely igencsak jelentősnek mondható.

Jelenleg a közlekedés felelős a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 21%-áért. Amennyiben a szektor nem tesz hatékony lépéseket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, további 8%-os növekedési ütem feltételezése mellett, ez a szám várhatóan 2050-re megduplázódik. Az ellátási lánc szereplői számos területen tehetnek a CO2 kibocsátás csökkentéséért. Szerencsére a piacon jól látható törekvések vannak ez ügyben, az útvonal optimalizálásától kezdve, az alternatív hajtású járművek használatán keresztül, technológiai fejlesztéseken át, egészen a zöld raktárakig. 

 

A DSV is elkötelezett a fenntarthatóság mellett

 

Péchy Tamás

„Cégünk hazai és világviszonylatban is piacvezető szerepet tölt be a logisztikai szektorban. Legfontosabb célunk, hogy egy jobb állapotban lévő bolygót hagyjunk a következő generációra. Elkötelezettek vagyunk, hogy 2050-re nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást érjünk el. Ennek első állomása, hogy az úgynevezett Scope 1* és 2** kibocsátásunkat 50%-kal, illetve Scope 3*** kibocsátásunkat 30%-kal csökkentsük 2030-ra” – mondta Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

 

A vállalat kibocsátásának nagy része a 3. körből származik, ami számukra az alvállalkozói fuvarozást jelenti. Ha pedig lebontjuk a 3. hatókörű kibocsátásukat is, akkor láthatjuk, hogy adott közlekedési mód milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátásukhoz.

 

„Globális kibocsátásunk 1,3%-át a vasúti, 11,5%-át a tengeri, 29,6%-át a közúti és 57,6 %-át a légi közlekedési mód generálja jelenleg” – tette hozzá Péchy Tamás.

 

Szavak mellett tettekkel is támogatják a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási cél elérését

 

A közelmúltban elindult a logisztikai vállalat szén-dioxid díjszabási programja (Carbon pricing fee programme), amelynek köszönhetően minden divízió a karbon kibocsátása alapján díjat fizet egy közös alapba. Az ebben lévő összeget pedig olyan innovatív projektekbe és programokba fektetik be, amelyek a fenntartható technológiák alkalmazása révén hozzájárulhatnak a fenntarthatósági célok gyorsabb eléréséhez. Példa lehet erre a cég legújabb kezdeményezése, a DSV energia (DSV Energy) program. Ennek segítségével növelik nagy létesítményeik tetőtereinek napelem – és potenciálisan szélenergia – felhasználását. Ezen kezdeményezések pedig elősegíthetik a fenntartható technológiák gyorsabb elterjedését Magyarországon is.

 

„Passzív energiafelhasználókból, aktív energiatermelőkké szeretnénk válni. Ennek keretein belül most az épületeinkhez szükséges energiát tervezzük megtermelni. Emellett fokozatosan tervben van a környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedési technológiákra történő áttérés is” – nyilatkozta Péchy Tamás, hozzátéve, hogy Magyarországon például az új raktáruk tervein is már szerepel napelem és elektromos töltőállomások kiépítése is.

 

 

Folyamatos az alternatív üzemanyaghajtású járművek tesztelése

 

A DSV 500 db e-pótkocsit rendelt meg európai útvonalaira, amelyeknek üzembehelyezése 2024 nyarán várható. Ezek olyan félpótkocsik, amelyeknek mozgatása elektromos rásegítéssel történik, ezáltal csökkentve a kamionok energiaigényeit. Az e-pótkocsik mögött meghúzódó koncepció az, hogy dízel teherautókkal vagy elektromos teherautókkal kombinálva is használhatók. Az elektromos teherautókon az e-pótkocsi akár 500 km-rel is meghosszabbítaná a megtett távolságot. Ha egy e-trailert párosítanak egy dízel teherautóval, akkor a várakozások szerint 20-45% közötti CO2-csökkentés is elérhető.

 

„Ilyen távok megtételére sajnos a teljesen elektromos vontatók fejlesztése még nem megoldott. Ugyanakkor rövidebb távolságok esetén Magyarországon is keressük a fenntartható megoldásokat, vizsgáltuk már az elektromos furgonok használatának lehetőségét, illetve decembertől egy 16 tonnás elektromos járművet tesztelünk dél-pesti viszonylatban. Az elektromos meghajtáson túl vizsgáljuk az egyéb alternatív üzemanyag meghajtású lehetőségeket is. Ennek részeként pedig Magyarország és Csehország között indítottunk el LNG meghajtású vontatókat” – árulta el a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

 

A fenntarthatóság kihívásai előtt állva, a vállalat komoly elkötelezettséget vállalt a bolygó jövőjének megőrzése mellett. A logisztikai óriás nem csupán szavakban vallja a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, hanem konkrét lépéseket is tesz a környezetvédelmi célok elérésére. A cég által kitűzött ambiciózus tervek, mint a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-re, az alvállalkozói fuvarozás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és az alternatív energiák felhasználásának növelése, mind azt tükrözik, hogy a DSV a fenntarthatóság éllovasa kíván lenni a logisztikai szektorban.

 

_______________________ 

SBTi (Science Based Target initiatives) keretrendszer:

*Scope 1: Közvetlen kibocsátások, jellemzően tüzelőanyagok elégetéséből, saját vagy ellenőrzött forrásokból, beleértve létesítményeket és vállalati járműveket.

**Scope 2: a vásárolt villamosenergia-, gőz-, hő- vagy hűtéstermelésből származó közvetett kibocsátások.

***Scope 3: Közvetett kibocsátások (amelyek nem tartoznak a 2. körbe), amelyek az ellátási láncban előfordulnak, beleértve az összes alvállalkozói fuvarost.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 9. 14:28

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

2024. május 9. 12:59

Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia

Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára. 

2024. május 9. 11:27

Új pályázatok segítik a hazai innovációk szellemitulajdon-védelmét

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal vissza nem térítendő támogatás formájában 500 millió forint keretösszeggel hirdet felhívásokat hazai vállalkozások, kutatóhelyek, illetve magánszemélyek számára szellemi alkotásaik levédetésére, elősegítve azok hatékony hasznosulását akár a nemzetközi piacokon is. 

2024. május 9. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36