Győzelemre esélyesek a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai

forrás: Prím Online, 2023. július 16. 12:14

Szintet léptek tavaly a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai: az Arrabona Racing Team (ART) által épített és SZEngine-motor által meghajtott autó mindhárom nagy versenyen a dobogón végzett, ezzel felzárkózott a legszűkebb világelithez. A tagok a győzelmet tűzték ki következő célul. A fejlesztéseknek köszönhetően a jármű teljesítménye idén tovább javult, miközben sokat léptek előre megbízhatóság terén.

Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális versenyautójának fejlesztésekor az ART, Magyarország egyik legjobb Formula Student-csapata. A győriek – a SZEngine motorfejlesztő csapattal szoros együttműködésben – az elmúlt években fokozatosan közelítették a világelitet, ami tavaly nyáron meghozta gyümölcsét, ugyanis Európa három legnagyobb versenyén is a dobogón végeztek. A szenzációs év után felmerült: képesek-e megismételni az eddigi eredményeket? Az autó ugyanis minden évben változik, a tagok is folyamatosan cserélődnek, így nem magától értetődő, hogy mostantól kizárólag dobogós helyezésekre számíthatunk. A csapatok sőt a győzelmet jelölték meg következő lépcsőfokként, és ennek érdekében jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, s a megépített ART_X autót és a SZEngine-23 motort pedig közös rendezvényükön mutatták be a nagyközönségnek.

 

„A Forma–1 nagy alakja, Jackie Stewart mondta egy interjújában: ahhoz, hogy valaki versenyt nyerjen, nem elég, hogy a leggyorsabb legyen. Az a fontos, hogy a többiek abból induljanak ki, legfeljebb másodikok lehetnek. Az ART és a SZEngine elérte azt a szintet, hogy amikor az autó megérkezik a versenypályára, a többiek közelebb húzódnak megnézni, mert olyan csapat jött, amely akár nyerhet is” – fogalmazott az eseményen dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Járműhajtás Technológia Tanszékének docense.

 

A csapatok sokat várnak az új autótól. (Fotó: Horváth Márton)

 

Dr. Feszty Dániel, az Audi Hungaria menedzsere, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztés Tanszékének vezetője kiemelte, az Audi Hungaria a kezdetektől támogatja mindkét versenycsapatot. „Három fő kapcsolódási pontunk van a Formula Student-mozgalomhoz. Egyik a motorsport iránti közös szenvedély, hiszen az Audi régóta részt vesz különböző sorozatokban, 2026-tól pedig Forma–1-es csapatot is indít, amelynek motorfejlesztő részlegéhez a SZEngine egykori hallgatója is csatlakozott, amit óriási sikernek tartok” – árulta el. Hozzátette azt is, hogy az Audi Hungaria járműfejlesztő mérnökcsapatának mintegy 20 százaléka az ART tagja volt korábban, tehát sikeres a mérnöki utánpótlás-nevelés a Széchenyi-egyetemen.

 

A csapatok sokat várnak az új autótól. (Fotó: Horváth Márton)

 

„Az Audi Hungaria befektetett a győri mérnökképzésbe, és aktívan részt is vesz benne. Ennek egyik csúcsprojektje a Formula Student-csapatok munkája, ugyanis a versenyautó-építés valójában az oktatás nagyon hatékony, projektalapú, gyakorlatorientált formája. A fiatal mérnökök olyan korszerű tudást szerezhetnek itt mind a tervezés, mind a gyártás területén, amely az Audi Hungaria számára is érték” – hangsúlyozta dr. Feszty Dániel.

 

A felvezetést követően az ART és a SZEngine motorfejlesztő csapat vezetői ismertették az idei fejlesztéseket. Az új járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. „Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. A hűtőradiátorok kikerültek a pilóta mellé mindkét oldalra, szimmetrikus elrendezésben. Az autó karcsúsága emiatt csorbát szenved, de a megbízhatóság fontosabb. A látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk” – hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.

 

Az ART és a SZEngine csapattagjai a pódiumon. (Fotó: Deák Maximilián)

 

A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. A hátsó szárny állíthatóvá vált, azaz a Forma–1-ből is ismerős DRS rendszer segítségével az autó teljesítménye növelhető tempós kanyarokban és egyenesekben.

 

Az autó szívét jelentő SZEngine-motorról Szőcs Bence, a SZEngine csapat konstrukciós vezetője beszélt. Mint elmondta, céljuk a megbízhatóság javítása és a teljesítmény további növelése volt. „Idén tovább tudtuk fokozni a motor teljesítményét: már eléri a nyolcvan lóerőt, ami Formula Student-sorozatban magas értéknek számít. Ez egyrészt kompressziónövelésből adódik, másrészt a szívórendszerünk magas fordulatszám-tartományokra való optimalizálásából. A fojtószelep tömegével rengeteg spóroltunk, így mintegy hatvan százalékos tömegcsökkentést tudtunk elérni” – tájékoztatott.

 

Idén az ART és a SZEngine közösen három versenyen vesz majd részt: július 22. és 27. között az osztrák, augusztus 1. és 6. között a magyar, augusztus végén pedig a horvát futamon.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A világ tíz legnagyobb e-jármű-gyártója a Continental gumiabroncsaira támaszkodott 2023-ban

A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű, teljesen elektromos járműveket gyártó vállalatának. Az előző évben ez a szám tízből kilenc volt. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben (APAC) a prémium gumiabroncsgyártó első ízben látja el az első öt legnagyobb volumenű elektromos járműgyártót elsőszerelésű autógumikkal. Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA), valamint az amerikai kontinensen a vállalat emellett meg tudta tartani erős pozícióját: az öt legnagyobb volumenű gyártó továbbra is a Continental abroncsokban bízik.

2024. május 7. 11:55

Nagy hatótáv, nagy lehetőségek

A GreenGo, Budapest máig egyetlen teljesen elektromos autómegosztója olyan, nagy hatótávú autókkal bővítette flottáját, amik még egy lépéssel közelebb visznek ahhoz, hogy búcsút mondhassunk a saját autónak.

2024. május 1. 12:03

Stratégiai partnerséget kötött a Continental a DeepDrive-val

A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű DeepDrive-val az elektromos járművekhez szükséges alapvető technológiák továbbfejlesztése érdekében. 

2024. május 1. 10:21

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

2024. április 28. 10:21

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36