Hogyan ítéljük meg a gépek döntéseit? – A gépnél az eredmény, az embernél a szándék számít
Az emberek másképp ítélik meg az emberek és a gépek döntéseit. Mi határozza meg a hozzáállásunkat, és hogyan viszonyulunk az emberhez hasonló robotokhoz? César A. Hidalgo, a Corvinus professzora az egyetemen megtartott nemzetközi konferencián ismertette kutatásának legújabb eredményeit.
Képzeljük el, hogy szörnyű autóbaleset történt, és emberek sérültek meg. Attól függően, hogy egy mesterséges intelligencia technológiát használó önvezető autó vagy egy emberi sofőr okozta a balesetet, másképp ítéljük meg a helyzetet. César A. Hidalgo, a Corvinus kutatója az egyetemen szeptember végén megtartott 14. IEEE Nemzetközi Kognitív Infokommunikációs Konferencia plenáris előadásában több hasonló helyzetet és az ezekről alkotott képzeteinket vizsgálta. A Toulouse-i Egyetem Mesterséges és Természetes Intelligencia Intézete (ANITI) és a Budapesti Corvinus Egyetem Corvinus Institute for Advanced Studies Intézet Kollektív Tanulás Központjának vezetője a gazdasági komplexitás, az adatvizualizáció és az alkalmazott mesterséges intelligencia területén végzett munkájáról ismert.
“A pszichológiánk nagymértékben meghatározza, hogyan látjuk a mesterséges intelligenciát" – állította rögtön előadása elején. A pszichológia azt sugallja, hogy az embereknek az elméjükben különböző modelljeik lehetnek az emberekre és a gépekre vonatkozó érzékelésre, és ezért másképp is fogják kezelni őket. Azáltal, hogy a résztvevőknek olyan forgatókönyveket mutatott, amelyekben a szándékosság, az ártalom és a bekövetkezett rossz szintje változott, a kutató és szerzőtársai erkölcsi funkciókat tudtak kifejleszteni, és láthatták a különbségeket a gépek és az emberek döntéseinek megítélésében.
Minél hasonlóbb a gép az emberhez, annál inkább hasonlít döntéseik megítélése is
Kiderült, hogy hiba esetén vagy hibáztatjuk, vagy felmentjük az embereket. Más embereket hajlamosak vagyunk a kárt okozó szándékuk észlelt mértéke alapján megítélni. Ezzel szemben a gépeknek nem vagyunk hajlandóak ekkora cselekvőképességet tulajdonítani. "Amikor az emberek a gépek felett ítélkeznek, akkor az eredmény számít a legtöbbet" – magyarázta a professzor. Képzeljünk el például egy katasztrófát, amikor emberek élete forog veszélyben és mentőakciót indítanak a megmentésükre. Kudarc esetén az emberek hajlamosak keményebben megítélni a gépeket, mint a küldetésért felelős embereket.
Így felmerül a kérdés, hogy mi történik, ha egy gépet emberhez hasonlónak és nagyfokú cselekvőképességgel rendelkezőnek érzékelünk. A kutató és kollégái randomizált kísérletekben manipulálták az emberek gépekkel kapcsolatos percepcióját, hogy megvizsgálják, vajon az emberek az emberhez hasonlóbb gépeket hasonlóbban ítélik-e meg, mint az embereket.
A kutatók négyféle géptípusra dolgoztak ki különböző leírásokat, és kiderült, hogy a cselekvőképesség és a tapasztalat érzékelése megváltoztatja az ítéletünket. Más szóval, azt akarták kideríteni, mi történik, ha úgy érzékeljük a gépeket, mint amelyek képesek érzéseket megtapasztalni, problémákon gondolkodni és önállóan cselekedni. „Azokat a gépeket, amelyeket közelebb érzékelünk az emberhez, hajlamosak vagyunk az emberhez hasonlóbbnak megítélni" – mesélt a professzor a fő megállapításukról. Megállapította, hogy számos kérdés merülhet fel a kísérletek alapján, mivel a gépekről alkotott képzetünk könnyen manipulálható.
Hidalgo "How Humans Judge Machines" című könyve, amely 2021-ben jelent meg az MIT Press kiadónál, tovább részletezi a témát. Az eredményeket ingyenes online videóelőadásban feldolgozta, amely itt érhető el.
Kapcsolódó cikkek
- Nem csupán fejlesztők, hanem AI-fejlesztők lehetünk az SAP segítségével
- A UPS októbertől mesterséges intelligencia segítségével végzi a vámkezelést Európa szerte
- Ki kell ereszteni a szellemet a palackból!
- Friss kutatás: Tartanak tőle, de használnák az AI-t a kisvállalkozók
- Már a házhoz rendelt csomagokat is AI segítségével készíthetik össze Magyarországon
- Hogy vallana szerelmet a TikTokon Rómeó? A Telekom Kraft AI Bajnokságán akár ez is kiderülhet
- Magyarországon is elkezdték blokkolni az AI robotok hozzáférését a weboldalak
- Az MI veszélyei: üzleti és jogi kockázatok
- Mesterséges intelligenciával fejlesztő cégek pályázatát várja a Magyar Telekom
- Magyar kutatói együttműködésben összegezték a mesterséges intelligencia hatásait
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes
Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél.
Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő
Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.
Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg
Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.
Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője
A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.
Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára.