Kiszámítható üzleti feltételeket...

A Novacom mint city carrier

Galvács László, 2001. november 1. 12:00
Az elmúlt időktől a szabad piac kialakulásáig az Alternatív Kerekasztal kifejezésnek különös jelentése, a társaságnak pedig különleges jelentősége volt. A liberalizáció után a "kerekasztal lovagjai" talán már külön – esetleg egymásét keresztező – utakon járnak. A Novacom Távközlési Kft. speciális, karakteres szereplőként kíván érvényesülni a piacon – adja tudtunkra Oravecz Zsolt ügyvezető igazgató a vele készített interjúnkban.
Business Online: – Mondhatjuk, hogy az új törvénnyel elvégezte dolgát az Alternatív Kerekasztal?

Oravecz Zsolt: – Az új kerettörvény előkészítésében az Alternatív Kerekasztal és a Távközlési Érdekegyeztető Fórum révén szerepet kaphattak az alternatívnak nevezett szolgáltatók is. A Miniszterelnöki Hivatal Informatikai Kormánybiztossága lehetővé tette a konzultációt, aminek köszönhetően pontosabb képet és közvetlen javaslatokat kaphattak, ugyanakkor ez számunkra azt is demonstrálta, hogy komolyan veszik a piaci szereplők véleményét.

A kerettörvényt alapvetően elfogadhatónak, EU-komformnak és versenybarátnak tartjuk, ám az érdekképviseleti munka dandárja csak most kezdődik. Már folyik a kiegészítő rendeletek előkészítése, és a részletek szabályozása nagyban befolyásolhatja az alternatív szolgáltatók jövőbeni működését. Ilyen például az összekapcsolási feltételek megállapítása, aminek nem elsősorban a műszaki része érdekes, hanem a kisebb társaságok sorsát befolyásoló üzleti feltételek kialakítása. Hasonlóan meghatározó lesz az előfizetői hurok átengedése.

Kísérletező társaságok is megjelennek

B. O.: – Hozhat-e változást cégük szerepében a liberalizáció?

O. Zs.: – A Novacom profilja és üzleti szerkezete alapján eddig is olyan tevékenységekre fókuszált, amelyek engedély alapján szabadon, versenyfeltételek között végezhetők, mint például az adatátvitel, az internet, az IP alapú telefon. Ilyen módon a liberalizáció a tevékenységünkben alapvető változásokat nem fog okozni, legfeljebb a hangsúlyok tolódhatnak el, jelentősebbé válhat a beszédátvitel.

B. O.: – Elegendő-e ez a szerep és részesedés a jövőbeni stabil működéshez?

O. Zs.: – Eddigi eredményeink markánsan mutatják, hogy a vállalat megalapozott technológiai háttérrel, üzletileg is ígéretesen működik. Az alternatív szolgáltatók és a koncessziós társaságok összehasonlításában lényeges különbségek vannak. Míg az egyiknek évtizedeken keresztül volt lehetősége hálózatot építenie és üzletét fejlesztenie, addig a hozzánk hasonló cégeknek az elmúlt 5-7 évben kellett megalapozniuk a jövőt. Ezzel együtt bízom abban, hogy a Novacom megtalálja azokat a speciális szolgáltatásokat, szolgáltatáskombinációkat, valamint a hozzájuk tartozó potenciális szegmenseket, ahol a legjobbak között tudja partnereit kiszolgálni. A kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektettünk szolgáltatásaink színvonalára, ezt adatátvitelben és "szolgáltatók szolgáltatója" (carrier’s carrier) szerepünkben partnereink is elismerik.

Emellett folyamatosan bővítjük üvegszálas technológiára alapozott hálózatunkat, ami szintén mutatja, hogy nemcsak próbálkozunk a piacon, hanem komoly szereplővé kívánunk válni. Sajnos számítani lehet ugyanis olyan kísérletező társaságok megjelenésére, amelyek nem az infrastruktúra fejlesztésével, hanem marketingalapon, csekély beruházással próbálnak piacot nyerni. Nem bízok ezek sikerében, mert a magyarországi piac sokat tanult a német liberalizáció tapasztalataiból, s felkészült az ilyen átmeneti "konjunktúravadászok" kezelésére.

Bizonytalan áramvonal

B. O.: – A liberalizáció valójában a koncessziós telefonszolgáltatások kapuját nyitja meg az alternatívok előtt. Belépnek ezen a kapun?

O. Zs.: – A közcélú telefonszolgáltatások közül elsősorban a nemzetközi és belföldi távolsági hívások továbbításában lehetünk érdekeltek. Megkezdődött a piacra lépésünk üzleti előkészítése, s e téren vannak is tapasztalataink, amelyeket a nemzetközi VoIP-hívások lebonyolításában szereztünk.

B. O.: – A lakossági előfizetők közvetlen kiszolgálását nem tartják vonzónak?

O. Zs.: – A Novacom januári stratégiaváltása során eldöntöttük, hogy nem kívánunk a lakossági piacra lépni. Persze ennyire kategorikusan semmit nem vetünk el, de jelenleg nem erre a területre koncentrálunk. Abban a pillanatban, amikor úgy látjuk, hogy vannak lefedetlen terültek, és van profitábilisan indítható lakossági szolgáltatás, akkor időben meg tudunk jelenni.

B. O.: – Pedig erre állítólag jó lehetőséget teremtene a tulajdonosok fő profiljába tartozó erősáramú hálózat. Fogunk mi is telefonálni a villanydróton?

O. Zs.: – A Novacom mindkét tulajdonosánál folytak kísérletek a Power Line gazdaságos alkalmazását illetően, sőt a kereskedelmi szolgáltatás is elindult. Mi elsősorban ezekből a tapasztalatokból és a felhasználói reakciókból szeretnénk tanulni, anélkül, hogy nálunk pilotprojekt indulna. Rövid távon nem tartom valószínűnek e technológia hazai bevezetését, bár a kísérleti üzemről folynak tárgyalások.

A Power Line rendszerekben a csomagkapcsolásos technológia és a nehezen kiszámítható hálózati terhelés miatt nehéz garantálni a hagyományos telefonon megszokott beszédminőséget, ezért ez inkább internetes hozzáférésre alkalmas.

Csökkenő dominancia és árak

B. O.: – Ilyen szerény tervekkel nehéz lesz megdönteni a Matáv dominanciáját...

O. Zs.: – Mégis biztos, hogy igen érzékenyen fogja érinteni a Matávot a liberalizáció, annak ellenére, hogy elég sok ideje és lehetősége volt saját hídfőállásait kiépíteni. Arra nem számítok, hogy a lakossági piacon nagy veszteséget szenvedne el, de az üzleti szférában az alternatív szolgáltatók szerepe erősödni fog. Ez a folyamat már régebben megkezdődött, és lényegében nem fog változni, csak felgyorsul. Ez összefügg azzal, hogy a liberalizáció idejére az alternatívok már kellőképpen megerősödtek, s így kevésbé kockázatos a felhasználóknak őket választani. Ezek a szolgáltatók méretüknél fogva rugalmasabbak, és megtanultak a versenypiacon alacsonyabb költségvetéssel működni, mint ami monopolkörnyezetben megszokott.

B. O.: – Netán – a felhasználók örömére – még a jelenleginél is olcsóbbak tudnak lenni?

O. Zs.: – Az árak alakulásában nem várok olyan jellegű drasztikus változást, mint ami például Németországban bekövetkezett. Az árcsökkenés mértéke nagyban függ attól, hogy például milyen lesz az összekapcsolás kötelező költségszintje.

Az adatkommunikációban eddig is érvényesült a verseny hatása. Az árak folyamatosan csökkennek, de lassan elérik a költségküszöböt, s így csak az lesz versenyképes, aki saját infrastruktúráját hatékonyan kihasználva szolgáltat.

Magyarországon a szabad piacon vagy egyáltalán nem vagy csak elvétve és átmenetileg fordulhat elő, hogy valaki a piacnyerés érdekében a költségei alatti áron nyújtson szolgáltatást.

Stabilizálódó érdekkörök

B. O.: – Nem gondolja, hogy máris túl sok szereplő található a piacon?

O. Zs.: – A jövőben bizonyos mértékű és irányú konszolidációval természetesen mi is számolunk. Véleményem szerint három nagy játékosnak vagy befektetői csoportnak van hely ezen a piacon. Ezeknek a tulajdonosi csoportoknak minden szolgáltatási ágban – így a mobilpiacon, az adatátvitelben, az internetszolgáltatásban – meglesznek az érdekeltségeik, tehát a szereplő cégek száma esetleg nem csökken, de mögöttük jól érzékelhetően kirajzolódnak a stabilizálódó érdekkörök.

B. O.: – A Novacom vajon részese lehet-e a nagyok triumvirátusának?

O. Zs.: – Tulajdonosaink nem arra törekszenek, hogy a Novacom nagy, esetleg a háromból az egyik szolgáltató legyen. Speciális, kicsi, ám karakteres szereplőként akarunk megjelenni, amely meghatározott szegmensekben minőségi szolgáltatást nyújt.

B. O.: – Vajon ez a szándék továbbra is feljogosítja a Novacomot az alternatív szolgáltatói szerepre?

O. Zs.: – Az alternatív jelző (amely valójában csak azt fejezi ki, hogy nem Matáv) át fog alakulni, attól függően, hogy a piac melyik részét jellemzi. Szeretnénk megtalálni a "city carrier" magyar megfelelőjét, amivel ki tudnánk cserélni az eddigi "alternatív" bélyeget. Addig is ekként deklaráljuk magunkat, és tevékenységünkkel szintén ezt próbáljuk bizonyítani.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38