Telecom 99
Sok pénz sok pénzt csinál...
Egymásra utalva
Ha az ember bemegy a pavilonokba, négy-öt emeletes irodaházakat lát a standok helyén, ahol az építmények külső falain panorámaliftek emelkednek vagy süllyednek, maguk is illusztrálva a gyorsan változó helyzetképet. Ha valaki túl homogénnek érzi standja négyzetméterenként sok ezer dollárba kerülő mélykék üvegfalát, akkor vetítőgépekből folytonosan mozgó buborékokkal szórja teli, amely így még látványosabb (és drágább) a festett buborékoknál. Ez a marketinggépezet nem szólhat a termékeknek, mert azokról éppenséggel elvonja a figyelmet. A kormányoknak, az ENSZ-nek, a politikának szól, s a kormányok, az ENSZ, a politika nem győzi viszonozni az udvarlást: érdekházasság a javából, a kiállítóknak szükségük van a szabályozók kedvező alakítására, a politikusoknak szükségük van a világ gazdasági erejét alapvetően meghatározó cégekre.
Azt gondolja a kedves olvasó, hogy túlzás egy standot irodaháznak nevezni? Például az Alcatel standja - s ez nem is a legimpozánsabb, csupán a legnagyobb - 1300 négyzetméteres... Vízszintesen. Azt meséli svájci újságíró barátom, hogy ezek a cégek három hónappal korábban kibérelték a területet, s elkezdtek építkezni... Kicsinyes magyar gondolkodással a Compfairre gondolok, arra, hogy a vásárvárosban előtte két héttel, utána két héttel más kiállításokat rendeznek, hogy a fenébe is lehetne a Compfairt három hónapig építeni... "Már hogyne lehetne - mondatja a svájci gondolkodásmód -, ha a Compexpo a többi kiállítás rendezője helyett előre megvenné a területet és az időt, s azt eladná kiállítóinak."
Hát igen. Vagyis térben és időben nincs itt felső határa a pénznek, s aki teheti, ezt mutatja. A magyar Hungarocom, amely azt hitte, hogy egy szakmai kiállításra jött, egy sátorban kap helyet, ezt hívják nyolcas pavilonnak, a Palexpo és a repülőtér mellett felépített új hangár belmagassága kell a toronyházaknak, a legnagyobb informatikai cégeknek, amelyeknek minden jöhet, ami "gut und teuer", ami belefér. Igen, informatikai cégek, sőt azt is mondhatnám, számítástechnikaiak. 12 éve még csak távközlési vállalatok állítottak ki Genfben, nyolc éve fedeztük föl először, hogy szivárog be a számítástechnika. Négy éve már a Netscape elnökének előadása volt a sláger. Az internet mint jelszó teljesen egyenrangú kiállítókká tette a hálózatos, illetve a hardveres/szoftveres cégeket, s ma egyértelműen ezek vezetnek. A Compaq, a HP, az Oracle és az Infomix hangsúlyosabb résztvevő, mint mondjuk a France Telecom, legfeljebb a mobilkommunikációs gyártók és szolgáltatók tudnak maguk számára némi reflektorfényt elcsípni az egyre hangsúlyosabb mobilinternet ürügyén.
Kommunikációs szolgáltatások? Hát igen, ezek közt említhetjük, mondjuk, a Microsoftot: Bill Gates személyesen is fontosnak tartotta, hogy Genfben előadást tartson, és érdekes módon nem a Windows 2000-ről, hanem a harmadik generációs mobilitásról beszélt. Lehet, hogy négy év múlva már az Ericsson, a Nokia, a BT, a DT vagy a Panasonic is kimegy a sátorba, s az IBM, a Microsoft, a Sun, a Cisco és a többiek uralják majd a teret?
Drót nélkül, mégis sebesen
Ha szakmailag ki akarnánk fejezni az idei genfi Telecom hozadékát (már amennyiben erre szükség van, hiszen politika az egész, a hozadék úgyis ott van minden termékbemutatón), akkor most azt mondanánk: WAP. A drótnélküli hozzáférés protokollja. És ez nemcsak azt jelenti, hogy a harmadik generációs mobiltelefonokkal már teljes értékűen, színesben tudunk böngészni, vagy akár IP-s átvitelre épülő videotelefon-beszélgetést lebonyolítani, hanem azt is, hogy szinte minden eszközbe beépülhet az internetre csatlakoztatott mikroprocesszor, s akár az autónk, akár a frizsiderünk kihívhatja magától a szerelőt, ha a távdiagnosztika és a távjavítás nem megy...
A mobilinternet mai legfőbb akadálya, a behatárolt sávszélesség is lassan már a múlté, a holnap GSM-je akár 2 Mbps-os sávszélességet kínál. A sávszélesség persze a hagyományos telefon esetében is jelszó, az ISDN-t lassan elavultnak lehet tekinteni, minden telefonszolgáltató ADSL technológiát ajánl, 25-szörös növekedést ígérve a vonalak áteresztőképességében. Trendként megfigyelhető a korábban csak PC-Card modemen és GSM-telefonon keresztül internetes kapcsolatra lépő mobiltelefonok és tenyérszámítógépek egyre nagyobb mérvű integrációja. A korát annak idején megelőző, és ezért nem túl sikeres, Nokia Communicator után itt vannak az új generációs kommunikátorok, kommunikáló palmtopok, és feltehetően ezek most már meghódítják a világot.
Legalábbis a világnak azt a felét, amelyiknek pénze van... Ahogy elnéztem a standokat, a két főre 70-100 svájci frank alatt megúszhatatlan ebéddel egybekötött kisebb üzleti tárgyalásokat, az egyik távközlési vállalat elnökére várakozó nyolcméteres Rolls Royce limuzint, a fényűző esti fogadásokat és akár a termékek luxusfunkcióit - a világ másik fele se a szakmát, se a politikusokat nem érdekli...
Kapcsolódó cikkek
- NHH - térkép a szándékolatlan mobil roamingról
- Éjszakára leáll a mobilszolgáltatás Afganisztánban
- 11 millió mobil-előfizető
- Az osztrákok többsége nem tudja elképzelni életét mobil nélkül
- 16%-os bővülés a mobilpiacon 2007-ben
- CeBIT 2008: kisebb területen kevesebb kiállító
- Lipcséből Kölnbe költözik a Games Convention
- Bemutatta a 3G utódját a Nokia Siemens
- Többszabványos rádió bázisállomások az Ericssontól
- Egymilliárd internetező, négymilliárd telefon
Újfajta trendek az irodában
A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.
Június 11-én ismét megérkezik Magyarországra a Startup Safari Budapest
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai
A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.