Képességvizsgálat

Év végi célfotók

Guttray László Guttray László, 1999. december 15. 14:55
Az idei karácsonyi és szilveszteri amatőrfotókat már több mint 10 millióan készíthetik digitális fényképezőgéppel. Az Olympus egyik tanulmánya szerint a szakértők 3,5 millió digitális kamera eladásával számoltak világszerte 1999-ben, és Európa 30 százalékos részesedésével idén is a harmadik legnagyobb piac maradt Japán és az Egyesült Államok után.
Földrészünkön változatlanul folytatódott a digitális fényképezőgépek piacának növekedése 1999-ben, egyes felmérések szerint az utóbbi négy évben megtízszereződtek az eladások: 1996-ban mintegy 100 ezer, idén pedig több mint egymilliói filmnélküli kamera talált gazdára Európában. A digitális fényképezőgépek piacának dinamikus növekedését jól bizonyítja, hogy míg 1996-ban csak négy társaság kínált összesen hétféle digitális fényképezőgépet, addig tavaly már 33 cég 79 különböző modellje közül lehetett választani - derül ki az Európában is piacvezető Olympus felméréséből.

Elérkezett az idő, amikor a hagyományos, vegyi eljárásokra épülő fotózási eljárásokat a digitális technika váltja fel. A "bit alapú" fotózás kellékeinek ára ma már versenyképes a közepes vagy jó minőségű, filmmel dolgozó fényképezőgépekkel és a kidolgozás árával, s ma már biztosan kijelenthető, hogy akkor is a hihetetlen sebességgel fejlődő digitális kameráké a jövő, ha a professzionális fényképészek még sokáig a filmeket üdvözítik majd. A jóslatok tehát beváltak, a fényképezés nagy generációváltásának küszöbén állunk, amit jól bizonyít, hogy a ma már digitális kamerákat is gyártó cégek többsége még a "filmes" időszakban tett szert világhírre. Az analóg fényképezés hívei persze azt állítják, hogy azért kerültek ki éppen közülük a digitális fotózás meghatározó cégei, mert csak ők tudták felhasználni a kamerák fejlesztése és gyártása során szerzett tapasztalataikat. Az igazság azonban a két állítás között félúton van, ugyanis éppen ezek a világcégek értették meg először, hogy a piacon maradás feltétele már középtávon is az, hogy úttörőként foglalkozzanak a digitális kamerák fejlesztésével.

Megváltozott a hazai fényképezőgép-kínálat összetétele is, egyre több digitális kamera tűnik fel a szaküzletek kirakataiban és a nagy bevásárlóközpontok műszaki részlegeinek polcain, és jó néhány, kifejezetten a papírmentes fotózásra szakosodott számítástechnikai bolt is megnyílt. A képrögzítési technológia változása abból is érezhető, hogy a filmelőhívással és papírkép-kidolgozással foglalkozó vállalkozások közül egyre többen veszik fel profiljukba a képdigitalizálást, illetve a CD-írást.

A választék ma már a hazai piacon is közel akkora, mint mondjuk a New York-i Broadwayen, a különbség csupán abban áll, hogy amíg nálunk az említett szaküzletekben és az erre szakosodott számítástechnikai boltokban kapható a "digicam", addig a tengerentúlon és Nyugat-Európában szinte minden sarkon hatalmas kínálattal találkozik az érdeklődő.

Választási szempontok

Választani persze nem könnyű, hiszen nemcsak árban és minőségben kell megtalálni az ideális készüléket, hanem lehetőség szerint a korábban már használt eszközöket is át kell menteni a digitális világba.

Azoknak a műkedvelő vagy profi fotósoknak, akiknek már van valamilyen objektívkészletük, érdemes az optika "mögé" választaniuk a digitális fotóapparátust: például a Kodak vagy a Nikon már eleve úgy fejlesztette ki digitális masináit, hogy azokra felhelyezhető a korábban vásárolt objektív.

A döntéshez szokás szerint elsőként azt kell minél pontosabban megfogalmazni: mire is kívánjuk majd használni a készüléket? Az első váltó előtt azt kell eldöntenünk: csakis a számítógép monitorján (esetleg a televízión) kívánjuk-e majd megnézni az elkészült képeket, és webes publikációinkhoz szeretnénk illusztrációkat készíteni, vagy a későbbiekben jó minőségben ki is akarjuk nyomtatni a felvételeket.

Mindegyik digitális kamera árának egyik legfontosabb összetevője a készülék "szeme", a CCD (Charged Coupled Device) egység. Mivel az érzékelhető képpontok számával exponenciálisan arányos a szenzor ára, ezért a felbontás szoftveres növelésére többnyire olyan "alkímikus" megoldásokat is alkalmaznak, mint a például az interpoláció. Az eljárás azon alapszik, hogy a CCD egyes mezői által érzékelt pixelekből kiszámítja a köztes pixel jellemzőit, és ezzel a megoldással végeredményben jelentősen csökkenthető a kamera előállítási költsége. A megtakarításnak azonban "ára van", ennek következménye, hogy a lencsék (a másik fontos ármeghatározó tényező) különösen fontos szerepet játszanak a kiváló képminőség elérésében. A CCD szenzor fizikai mérete ugyanis minden esetben kisebb, mint a hagyományos, 35 milliméteres film egy kockájának mérete, ezért az objektíveknek a szokásosnál kontrasztosabb, torzításmentesebb, finomabb képet kell közvetíteniük az érzékelő felé. Ezért az igényesebb gyártók (mint például az Olympus és a Nikon) különösen nagy figyelmet szentelnek a lencserendszer összeállításának.

Felbontások, formátumok

A két kulcsfontosságú építőelemet, a CCD-t és a speciális lencséket folyamatosan fejlesztik, ugyanakkor egyre nagyobb mennyiségben gyártják, és a tömegtermelés ebben az esetben is meghozta áldásos eredményét. Amíg tavaly az átlagosan 1,3 megapixeles kamerák ára 1000 dollár körül mozgott, ma ugyanezeket a készülékeket 400 dollárért kínálják - természetesen annak következtében, hogy időközben a "pixelstandard" 2 millió képpont fölé emelkedett, az ilyen kamerák ára ismét 1000 dollár környékére állt be. (Tegyük hozzá, a felbontás növekedése az általánosan használt monitorok méreteihez igazodik: a 15 inches megjelenítőhöz fölösleges lett volna erőltetni a 1024x768-as felbontás fölötti értéket, amióta azonban a 17 és a 19 inches monitorok egyre elterjedtebbé váltak, ismét lépni kellett, így ma az 1280x960 vagy 1280x1024, sőt az 1600x1200 pixeles felbontás nevezhető átlagosnak.)

Mint már említettük, a készülék kiválasztásánál döntő szempont lehet az is, hogy a későbbiekben szeretnénk-e kinyomtatni a képeket, vagy kizárólag a monitor (televízió) képernyőjén kívánjuk megtekinteni a felvételeket. Ha ugyanis nyomtatásra is szánjuk (főként, ha nyomdai úton előállított kiadványokban történő megjelentetésre készítjük) a fotókat, olyan digitális fényképezőgépet kell választani, amely minél nagyobb felbontású (legalább 2 millió képpont), lehetőleg tömörítés nélküli képformátumú fotó készítésére alkalmas.

Fontos szempont lehet tehát a tömörítés mértéke és a képfájl mérete is. A digitális fényképek tárolására két formátum használatos: a JPEG (Joint Photographic Experts Group) és a TIFF (Tagged Image File Format). Az előbbi többféle tömörítési aránnyal dolgozó eljárásokat alkalmaz, ezért kisebb fájlméret érhető el, ugyanakkor információveszteséggel dolgozik - az utóbbi formátum a teljes képi információt tartalmazza, ennek következtében jóval nagyobb méretű (bár ennek is van tömörített változata).

Mint táblázatunkban is látható, a legtöbb digitális kamera lehetővé teszi, hogy különböző minőségű JPG-képeket készítsünk; ezt általában SQ, HQ és SHQ rövidítésekkel jelölik, amivel tulajdonképpen a tömörítés mértékét állíthatjuk be, érthetően a kis "zsugorítás" nagyobb fájlméretet, a nagyobb tömörítés információvesztéssel ugyan, de kisebb méretet ad. A legtöbb kamera finom tömörítése (F) 1:4 arányú "préselést" tesz lehetővé (ami azt jelenti, hogy a szoftver 4x4 képpontos mezőkre osztja az adott képet, és a pixelek jellemzőinek interpolált értékét tárolja), a normál (N) tömörítésnél 8 pixelenként, a legnagyobb (H) tömörítésnél pedig 16 pixeles mintákkal dolgozik.

Ebből következik, hogy amennyiben nagyméretű nyomtatásra szánjuk a tárolt képeket, akkor a tömörítés nélküli TIFF formátumban a legjobb minőséget kell beállítnunk, ha viszont csak a képernyőn, jelentősebb nagyítás nélkül szeretnénk megtekinteni a karácsonyi, szilveszteri emlékeket, akkor használhatjuk a JPEG valamely tömörítési változatát.

Az újabb modelleknél a gyártó már nemcsak megadja, hogy képeinket milyen érzékenységű virtuális filmre készíthetjük, hanem ugyanúgy be is állíthatjuk az ISO szabvány szerinti értéket, mint a hagyományos fényképezőgépek esetében. Ugyanígy beállíthatjuk a rekesznyílást is, amelynek előre megadott értéke a legtöbb kameránál f2,8-tól f5,6-ig vagy f8-tól f11-ig terjed.

A mechanikus kamerákhoz képest a legnagyobb áttörés a zársebesség beállíthatóságában történt, akár 1/10000 másodperces időt is választhatunk, de az átlagosan használt intervallum 1/2-1/15 secundum. A beépített vaku is többféleképpen működtethető, dolgozhatunk elővillantással, beállíthatjuk, hogy akkor is villanjon, ha a fénymérő nem indokolja, és természetesen le is tilthatjuk a vaku működését.

A digitális kamerák többségét használhatjuk automata beállításokkal - ami az amatőrkészülékekhez hasonlóan az exponálásra szűkíti le teendőink sorát -, ebben az esetben csak a "zoom" gombbal kell foglalkoznunk. A manuális beállítások sokrétűsége miatt az automatika kikapcsolása utáni lehetőségeket röviden úgy lehet egyetlen szóval öszszefoglalni, hogy "tapasztalj". Nincs ugyanis az a precíz használati útmutató, amely pótolja az első felvételek megtekintése utáni felismeréseket.

Vigasztalhat mindenkit, hogy a képek ingyenesen ismételhetők, tehát "költségmentes" betanulási időszakkal számolhatunk (szemben a hagyományos fényképezési eljárásokkal), és minden felvételünket azonnal ellenőrizhetjük, tévedéseink azonnal kitörölhetők a digitális fényképezőgép memóriájából vagy a tárolóból.

Sajnos azonban a pillanat a digitális kamerák esetében is elillan, és a karácsonyfa alatt mosolygó gyerek vagy a szilveszteri pezsgőnyitás utáni hangulat nem ismételhető.

Kiegészítő eszközök

Nagy fejlődésen estek át a kamerák működtetéséhez szükséges akkumulátorok is. Ma már a tárolóeszközök két-három fényképezési ciklusát is kibírják az újratölthető telepek, felelőtlenség kihagyni az 1600-2000 mAh kapacitású akkumulátorok és a hozzájuk tartozó töltő megvásárlását - a legígéretesebb hosszú élettartamú elemek is többszörösét emésztik fel az első közelítésben drágának tűnő kiegészítőknek.

Hihetetlen sebességgel fejlődnek a képrögzítéshez használatos eszközök is: egy évvel ezelőtt a 16 megabájtos SmartCard is kihasználhatatlan raktárnak tűnt, ma ennek négyszeresét kínálják a gyártók. A Compact Flash kártyák jelenleg 192 MB-os kapacitásnál tartanak, a másik szabványt alkalmazó SmartCard már 64 megabájtos kapacitást kínál (természetesen a mindenkori high-tech eszközökre jellemző csillagászati árakon), amelyre felbontástól, képminőségtől és fájlformátumtól függően akár több száz képet is rögzíthetünk. (Táblázatunkban CF rövidítéssel jelöltük a Compact Flash kártyát, SM-mel pedig a SmartCardot használó készülékeket.)

A digitális kamerák kiválasztásánál nem elsődleges szempont, de mégis fontos, milyen módon "hívhatjuk elő" a képeket: a számítógépbe párhuzamos vagy soros porton, SCSI-csatlakozással másolhatjuk át a fájlokat, vagy újabban USB-portos olvasóeszközöket is használhatunk, de a legtöbb készülékhez televíziós csatlakozást biztosító kábelt is mellékelnek, ilyenkor az LCD-kijelző helyett a képernyőn jelenik meg a kép.

Bár a választást általában csak másodsorban befolyásolja, ne feledkezzünk meg a képfeldolgozó szoftverekről sem. Minden kamerához csomagolnak valamilyen képmanipuláló programot, amelynek segítségével tökéletesíthetjük vagy éppenséggel céljaink szerint megváltoztathatjuk a képek minőségét, esetleg tartalmát, a programok szolgáltatásai azonban nagyon különbözőek. Aki komoly változtatásokat szeretne elérni a képeken, előzetesen tanulmányozza a szoftverek jellemzőit, ellenkező esetben előfordulhat, hogy éppen a számára később szükséges szolgáltatásokat felkínáló szoftverek megvásárlásával veszti el azt az árelőnyt, amelyet a digitális kamera beszerzésekor szerzett, ugyanis a szolgáltatásokban gazdag képfeldolgozó szoftverek aránytalanul drágák, ha önállóan vásároljuk meg azokat.

Végezetül a szokásos dilemma: a táblázatunkban most szereplő digitális kamerák jövő karácsony táján fél áron vagy annál olcsóbban tűnnek fel a kirakatokban. Akkor valószínűleg a 3-3,5 millió pixeles és még több szolgáltatást felkínáló fényképezőgépek árcéduláján szerepel majd a bűvös határt jelentő 1000 dollár. Vásárolni tehát sohasem lehet tökéletesen, de aki vonzódik a digitális képfeldolgozáshoz, annak előbb-utóbb határoznia kell.

A döntést valószínűleg megkönnyíti, ha arra gondolunk, milyen érzés lesz kifizetni az év végén elkészített két-három (öt-tíz) tekercs film előhívásának és a képek kidolgozásának árát.

Kulcsszavak: trend kamera

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

E hét végéig még kedvezményes áron lehet hozzájutni a közelgő XX. E-kereskedelmi konferencia belépőjegyeihez, amelynek helyszíne az esztergomi Grand Hotel, időpontja pedig 2024. június 6-7.

2024. május 17. 14:23

A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?

Az utóbbi időben a pénzügyi bűnözés elleni küzdelem jövőbeli keretrendszerének alapjaként, az információ-vezérelt kockázatkezelés kiemelten fontossá vált. A hagyományos kockázatkezelési módszerek elavultak, nem megfelelő eredményt hoznak és így komoly kockázatokat jelentenek a szervezeteknek – állapítja meg a Deloitte friss tanulmánya.

2024. május 17. 13:10

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Június 11-én ismét megérkezik Magyarországra a Startup Safari Budapest

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 21:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59