NHH-tükör a hírközlési szolgáltatások minőségi jellemzőiről

Kovács Attila, 2007. augusztus 1. 14:59

A hírközlési hatóság mai sajtótájékoztatóján Pataki Dániel, az NHH elnöke és Somodi Attila, az NHH központi piacfelügyeleti osztály vezetője adtak számot a hírközlési szolgáltatások (négy terület: helyhez kötött telefon, mobiltelefon, internet, kábeltelevízió) minőségi jellemzőinek visgálatáról.

Elöljáróban Pataki ismertette, hogy a 345/2004-es kormányrendelet alapján a hírközlési szolgáltatóknak az általános szerződési feltételekben szolgáltatásminőségi követelményeket kell vállalniuk. A vállalások teljesülését a szolgáltatóknak folyamatosan mérniük kell, és a következő év január 31-ig nyilatkozniuk kell arról, hogy az eredmények mennyiben feleltek meg a vállalásoknak. A jelentésnek elérhetőnek kell lennie a cég honlapján és ügyfélszolgálatán, de a jelentések, illetve a belőlük készült kimutatások megtalálhatóak az NHH honlapján, illetve itt.

A mobilszolgáltatók 2006. évi adatainak összehasonlítása: 16 minőségi jellemző adatainak átlagát adta meg a hatóság. A vizsgált időszakban az NHH a Pannon ellen 41, a T-Mobile ellen 54, a Vodafone ellen 91 hatósági vizsgálatot folytatott le, az elmarasztaló hatósági döntések száma: Pannon: 2, T-Mobile: 1, Vodafone: 37 volt. A 2006. 10. 21-i adaok szerint az ezer mobil-előfizetőre jutó panaszok száma így oszlott meg: Pannon 82,3 (számlázási rendszer átállása miatt), T-Mobile 22, Vodafone 10,3.

A kábeltelevíziós szolgáltatók hatósági vizsgálatából kiderültek a következők: A piacon 300-400 közötti a szolgáltatók száma. A 100 ezernél több előfizetővel rendelkezők közül az időszak folyamán az UPC ellen lefolytatott 42 vizsgálatból 3 végződött elmarasztaló hatósági döntéssel. A T-Kábelnél ez az arány 3 vizsgálat, 0 elmarasztalás, a Fibernetnél 100 vizsgálatból 0 elmarasztalás, a VidaNetnél nem volt vizsgálat. Az ezer előfizetőre jutó jogos panaszok számának megoszlása: UPC 137, 39, FiberNet 94,00, T-Kábel 34,96, VidaNet 27,00. A minőségi panasz elhárítási átlag ideje (óra): FiberNet 54, T-Kábel 26, UPC 56, VidaNet 19.

A helyhez kötött telefonszolgáltatás terén, a 10 ezer előfizetőnél nagyobb szolgáltatóknál jelentkező, ezer főre jutó számlapanaszok: Hungarotel 0,29, Invitel 1,00, Magyar Telekom 2,81, Tele2 3,89, Emitel 1,53, MTT 3,22, UPC 52,82 (a számlázási rendszr módosítása miatt).

322 internetszolgáltató 2006. év végi adatai alapján a szolgáltatók 1 százalékát kitevő, 100 ezer előfizetőnél többel rendelkezők az összelőfizető létszám 72 százalékával rendelkeznek. Az ezer előfizetőre jutó, az ügyintézés elleni panaszok száma így alakult: Magyar Telekom 0,6, Tele2 9,22, T-Online 4,00, UPC 1,64. Az előfizetői létszám/minőségi hibaelhárítási idő órákban így alakult: 100 ezer felettiek: 38,75, 10 ezer felettiek: 32,5, 5 ezer felettiek: 21,8, ezer-ötezer közöttiek: 23,08, ezer alattiak: 21,06.

Összehasonlítva a négy szolgáltatási területet: a mobilosok (10 millió előfizető) ellen 40 elmarasztaló hatósági döntés született a vizsgálatok nyomán; a helyhez kötött telefonszolgáltatók (3 millió felhasználó) ellen 51, az internetszolgáltatók (1 millió előfizető) ellen 48,  a ktv szolgáltatók (2,4 millió felhasználó) ellen pedig 69.

A vizsgált időszakban a minőségi panaszok átlagos hibaelhárítási ideje így alakult: mobil 10 óra, helyhez kötött telefon 19,85 óra, ktv 23,12 óra, internet 25,73 óra. A különböző szolgáltatások átlagos rendelkezésre állása, százalékban kifejezve,  így alakult: mobil 99,61, helyhez kötött telefon 99,09, ktv 97,82, internet 97,55.    

További, a sajtótájékoztatón elhangzott, illetve a Prím Online kérdésére elhangzott  információk:

  • már több 3 millióan keresték fel az NHH Tantusz szolgáltatását;
  • bár azonos módon nem vizsgálják az EU más országaiban a szolgáltatások minőségét, mégis az NHH készül rá, hogy a közeljövőben összehasonlítsa a kapott átlagos rendelkezésre állási és hibaelhárítási időket más országok szolgáltatóinak átlagaival;
  • esetleg jövőre a szolgáltatók/szolgáltatások minőségi jellemzőivel kiegészítik a Tantusz szolgáltatatást;
  • az NHH jelenlegi vizsgálati értékelésben azt tartotta elsőrendű fontosságúnak, hogy a piaci szolgáltatók egymáshoz képesti teljesítéséről legyenek összevethető adatok.

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megjelentek az első HMD okostelefonok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.

2024. április 25. 13:15

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt

A Rakuten Viber, a világ egyik vezető kommunikációs platformja, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos és privát kommunikációra, sikeresen teljesítette a Service Organization Control (SOC) 2 Type II tanúsítványt. A SOC 2 az American Institute of Certified Public Accounts (AICPA) által kidolgozott ellenőrzési szabvány. Szigorú keretrendszerét úgy alakították ki, hogy biztosítsa az ügyféladatok biztonságát, rendelkezésre állását, bizalmas jellegét és védelmét.

2024. április 24. 11:38

A magyar vásárlók közül választják a legtöbben környezettudatosságból a felújított mobilt

Nagyjából 300 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet a Rejoy és a három további piacon jelen lévő anyacége, a Flip Technologies – ez átszámítva 150 személyautó éves kibocsátásának felel meg. A piactér régiós ügyfélfelmérése szerint arányaiban a magyar vásárlók közül voksolnak a legtöbben a felújított készülékekre környezettudatossági szempontokból – ebben pedig a boomer és millenial korú ügyfelek a legaktívabbak.

2024. április 21. 16:50

Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

2024. április 19. 11:50

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50