Fókuszban a jövő szoftverei

Lotus Magyarország: 30-35 százalékos növekedés

Guttray László Guttray László, 2000. március 22. 14:40
Március 1-jével Rácz György személyében új igazgatót neveztek ki a Lotus Magyarország élére. A 31 évével még az informatikai menedzserek között is fiatalnak számító vezető több mint két éve dolgozik a cégnél, de eddig talán sohasem volt annyira elfoglalt, mint a kinevezése utáni napokban. Úgy kezdett, mint a százméteres síkfutásban szokás: maximális erőbedobással - ami után már "csak" fokozni kell a tempót.
Az első napokban Londonban és Dublinban találkozott a Lotus európai menedzsmentjével, majd Bécsbe szólították feladatai - ez idő alatt közvetlen munkatársai segítették abban, hogy mindenre legyen ideje. Például az alábbi interjúra, amelyből kiderül: Rácz György meggyőződése, hogy a jövő a teljes körű kommunikációs szolgáltatásokat felkínáló Lotus-termékeké.

- Milyen feladatokat sorolt a legfontosabbak közé az első napokban?

- A külföldi tárgyalások közötti időben és azt követően arra törekedtem, hogy találkozhassak a Lotus legfontosabb hazai partnereinek képviselőivel, és a lehető leggyorsabban kialakítsuk további együttműködésünk jövőjét. Erős kezdésre van szükség, de tudom, hogy a későbbiekben is olyan feladataim lesznek, amelyekhez magas "fordulatszám" kell - egyébként sohasem szerettem a lábam lógatni, a családi indíttatás és az iskola is arra sarkallt, hogy a lehető legjobb hatásfok és időkihasználás elérésére törekedjek.

- A mostani erős munkatempó titka a gyökerekben rejlik?

- Mindenképpen köze van hozzá. Tanulmányaim nagy részét Erdélyben folytattam, az ott megszokott munkaintenzitás sok tekintetben meghatározónak bizonyult.

- Milyen képzést kapott, mennyire volt magas az informatikai oktatás színvonala?

- Középiskoláimat a Kolozsvári Báthory Gimnáziumban, matematika-fizika szakirányon végeztem - ez Erdély talán legnevesebb, legmagasabb színvonalú magyar nyelvű középiskolája. A képzési rendszer igen erős elméleti alapokat adott, a nagyon szigorú, többlépcsős gimnáziumi felvételi rendszer is folyamatos tanulásra késztetett. Az orosz nyelv helyett angolt tanultunk, ennek fontosságát azóta is érzem. Az informatika abban az időben gyerekcipőben járt, tulajdonképpen ma már akár szerencsének is tarthatom, hogy a kolozsvári informatikai kutatóintézetbe járhattam szakmai gyakorlatra, ahol annak idején egy saját fejlesztésű, Z-80 alapú számítógép kifejlesztésén dolgoztak. A részleg vezetője Patrubány Miklós volt, aki ma a Magyarok Világszövetségének alelnöke. Az egyetemet a Kolozsvári Műszaki Egyetem Számítógép és Automatizálás Karán kezdtem, majd már Magyarországon, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola számítógép rendszertechnika szakán fejeztem be.

- Mikor került kapcsolatba a Lotus termékeivel? Érezte-e akkor, hogy egy ígéretes szoftvercsaláddal találkozik?

- Előző munkahelyemen egy projekt kapcsán találkoztam először a Lotusszal. Korábban a Microsoft és a Novell termékeivel, azon belül főként a Netware-rel foglalkoztam leginkább, így sok mindent megtanultam a szoftverek "lelkivilágáról". Mint minden elkötelezett szakembernek, nekem is nagyon fontos volt, hogy meggyőződéssel hirdessem, hirdethessem: amivel dolgozom, az kiváló termék, és minden tekintetben megfelel azoknak a felhasználói igényeknek, amelyekre tervezték. Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy a szoftvereket lehet szeretni, és lehet gyűlölni, amiből az is következik, hogy a szoftvereknek olyan belső karakterük van, amely erősen befolyásolja a velük dolgozók gondolkodását, vizualitását és analitikus képességeit. Ma talán "hízelgésnek" tűnhet, de valójában már az első pillanattól kezdve éreztem, hogy a Lotus-szoftvercsalád tervezői és felhasználói az évtizedes tapasztalat mellé komoly adag megszállottságot és elkötelezettséget is csomagolnak - és nem tagadom, hogy ez a kezdetektől megfogott.

- Milyen feladatokkal bízták meg azt követően, hogy a Lotus Magyarországhoz szerződött?

- 1998 januárjában vezető tanácsadóként azt a feladatot kaptam a Lotus Magyarországnál, hogy - gyakorlatilag a nulláról indítva - hozzam létre a Lotus szolgáltatási üzletágát, a Lotus Professional Servicest. Az első időkben főként külföldi projekteken dolgoztam, így többek között a bukaresti Pénzügyi Minisztérium Lotus Notes rendszerének bevezetését irányítottam. Már akkor is fontosnak tartottam a helyi csapat szakmai képzését és fejlesztését, erre a jövőben is nagy hangsúlyt szeretnék fektetni.

- Milyen "hagyatékot" vett át kinevezésekor?

- A Lotus Magyarország a 2000. év küszöbét már új környezetben, az IBM Magyarország Infoparkban lévő irodaházában lépte át, és bízom abban, hogy a hely szelleme hosszabb távon is meghatározó lesz, a környezet, a vezető informatikai cégek és egyetemek koncentrációja egy "mini Szilícium-völgyet" sejtet a Duna mellett. Ezt mindenképpen jó előjelnek tartom, és figyelembe véve az IT-iparban megfigyelhető trendeket, úgy érzem, egy érdekes és kihívásokkal teli időszakban kaptam meg annak lehetőségét, hogy egy Magyarországon eddig fókuszon kívüli szoftverfejlesztési irányzatra tereljem a figyelmet. Mindez valódi meggyőződésből fakad, hiszek a Lotus stratégiájának sikerében.

- Melyek azok az egyedülálló szolgáltatások, amelyekkel a Lotus programjai kiemelkednek a versenytársak hasonló szoftvercsomagjai közül?

- Úgy látom, hogy az IT-ipar mindinkább eltávolodik gyökereitől, és összefonódik a telekommunikációval. Ma már az kerül előtérbe, hogy végső soron az IT van a felhasználókért, és nem fordítva. A kliensoldali, erőforrás- és szaktudásigényes alkalmazások irányából a szolgáltatásként, egyszerű célgépekkel, illetve mobileszközökkel elérhető rendszerek irányába mutat az út. A hatalmas mennyiségű információ mind mennyiségi, mind minőségi aspektusában egyre inkább kezelhetetlen lenne tudás- és információmenedzsment nélkül. Ilyen körülmények között igen előnyös pozícióból indul egy olyan szoftverfejlesztő vállalat, amely kommunikációs programcsaládot gyárt, azon belül is olyat, amelyet fejlesztői már felkészítettek a hang- és képátvitelre, valamint egyik stratégiai fejlesztési iránya a tudásmenedzsment. A Lotus Notes, illetve Domino Magyarországon is piacvezető a maga szegmensében, de ez a szegmens, a csoportmunka és kommunikáció hatalmas "boom" előtt áll. Feladatomnak érzem, hogy tudassam a magyar piaccal: a Lotus Notes és a Domino amellett, hogy egyrészt kiváló levelezőrendszer, leginkább eszköznek tekinthető egyéb - dokumentummenedzsment, grafikus workflow, alkalmazás-keretrendszer és webszerver - funkciói és alkalmazásai biztosítása és kiszolgálása érdekében.

- Kinevezésekor kapott-e olyan "diktátumokat" a Lotus Developmenttől, hogy bizonyos időn belül előre meghatározott értékesítési eredményeket kell elérni?

- Természetesen, mint az a profitorientált vállalatoknál szokás, közvetlen vezetőim és a Lotus csúcsmenedzsmentje is komoly hangsúlyt helyez az üzleti sikerekre. Az európai eredményeket nézve a szolgáltatási üzletág komoly részesedéssel bír a teljes Lotus-bevételből, és ez a trend a kelet-közép-európai régióba is begyűrűzik, amire fel vagyunk készülve. A Lotus magyarországi képviselete jogilag az IBM Magyarországi Kft. részeként működik, ezáltal komoly szakmai és értékesítési háttérrel rendelkezünk. Az IBM e-business stratégiájában a Lotus kulcsfontosságú szerepet játszik, ennek eredményeként egyetlen forrásból lehet komplett e-business megoldásokat rendelni. Nagyon fontosnak tartom a megfelelő jelenlétet a felsőoktatásban, ennek elérésére már tavaly speciális konstrukciókat dolgoztunk ki, amit ez évben is folytatunk. Idén megjelenő termékeink, amelyek a rendszerfüggetlenség és a mobilitás jegyében születtek, jól időzítve érkeznek a piacra - a 2000 második felében megjelenő tudáskezelő és tudásportál-alkalmazás, a Raven egyedülálló lesz a maga nemében. Mindent összevetve úgy hiszem, tartható az utóbbi években elért 30-35 százalékos növekedési ütem.

Állomások

Rácz György (31) 1990-től él Magyarországon, 1991 és 95 között, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán folytatott tanulmányai idején a Magyar Posta Budapest Vidéki Igazgatóságán, majd a Mannesmann-Tally magyarországi képviseletén, a Kvint-R Kft.-nél dolgozott, ezt követően az AT&T műszaki vezetőjeként tevékenykedett. Számos speciális képzésben vett részt, professzionális szinten sajátította el a Microsoft Windows NT Workstationnel és Serverrel kapcsolatos ismereteket, több Lotus-kurzuson, így a Lotus Consulting Akadémián és a George Washington University Project Management tanfolyamán szerzett oklevelet.

A magyar mellett románul és angolul beszél. A Lotus Magyarország első embere nős, hobbija a hifi, a high-end audio- és házimozirendszerek, valamint a zenehallgatás.

Kulcsszavak: Lotus-hu +céginfo

Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.

2024. május 3. 14:41

A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését

A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban. 

2024. május 3. 13:04

Továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A testület legutóbbi ülésén azt is megállapította, hogy a Balázsék című műsorszám ismét törvényt sértett, amikor a rasszizmusból táplálkozó humorizálásra építette a január 15-i műsor.

2024. május 3. 11:39

Mennyire vannak biztonságban a jelszóval védett adataink?

Manapság egyre több és egyre nagyobb volumenűek az adatlopások, ráadásul az adatszivárgások egyre többe is kerülnek a szervezetek számára. A technológiai újításoknak köszönhetően a kibertámadások napról napra kifinomultabbak, és a legerősebb jelszót is feltörik. Ennek ellenére továbbra is ez a vállalatok által leggyakrabban használt biztonsági módszer világszerte.

2024. május 3. 09:54

Reprezentatív kutatás a magyarok klímavásárlási szokásairól

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 20:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14