Interneten is kutathatók lettek a középkori oklevelek
Hiller István oktatási és kulturális miniszter töltötte fel az eddig digitalizált dokumentumok utolsó nagy tömegét Magyar Országos Levéltárban hétfőn. A miniszter "a magyar kultúra és tudomány ünnepének" nevezte az adatbázis létrejöttét.
A www.mol.arcanum.hu-ról Hiller István elmondta: a projektet nemcsak Magyarország, hanem európai méretekben is kiemelkedő szakmai munka előzte meg. "Messze túllép az eredmény egy szakma, egy tudomány határán" - tette hozzá a miniszter, ugyanakkor emlékeztetett: a technika fejlődése nem írhatja felül a klasszikus tudást, az "olvasás művészetének" ismerete nélkül a 108 ezer 372 dokumentum csak egy "interneten megjeleníthető kép" marad.
A miniszter méltatta a levéltár szakmai vezetését, kiemelve a leköszönt főigazgató, Gecsényi Lajos munkáját, aki "akarta és támogatta" a kor színvonalához méltó fejlesztést. Hiller István szerint az adatbázis létrejötte példaértékű lehet a más korok kutatóinak is.
A Magyar Országos Levéltár három év alatt digitalizálta középkori okleveleit. A munka a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával kezdődött; a szervezet négy részletben összesen 41 millió forinttal támogatta a fejlesztést, a befejezéshez azonban az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a miniszter támogatására is szükség volt.
Mint Rácz György főosztályvezető, a projekt szervezője kiemelte: a levéltár a saját anyagai mellett más, középkori iratokat őrző intézmények dokumentumainak digitalizálásában is szerepet vállalt. Jelenleg a Heves, a Győr-Moson-Sopron, a Vas, a Veszprém és Zala Megyei Levéltár, a győri Egyházmegyei Levéltár, a Veszprémi Érseki Levéltár és a Magyar Mezőgazdasági Múzeum csatlakozott a vállalkozáshoz, de mint a főosztályvezető elmondta, még az idén további 20-30 intézmény - köztük határon túli levéltárak - közreműködésére számítanak.
Kiemelte: a 12 ezer dokumentummal bővült oklevélgyűjtemény nemcsak a középkori Magyarország, hanem a környező országok történelméhez is fontos adatokat nyújt. A honlapot ismertetve kifejtette: az a hagyományos adattartalom és az oklevelek képi megjelenése mellett a fellelhető regesztákat (tartalmi kivonatokat) is hozzáférhetővé teszi. Mint mondta, a szkennelésben a dokumentumok hátlapját vagy akár az üresen maradt oldalakat sem hagyták ki, mert a történészek számára azok is fontos információt hordozhatnak.
Rácz György ugyanakkor úgy vélte: az, hogy akár egy "álmatlan éjszaka, otthonról" is tanulmányozhatják a kutatók az okleveleket, csak részben tehermentesíti a levéltárosokat. Szerinte számos feladat vár még a szakmára, itt többek között a különféle adatbázisok összekapcsolását, tartalmi kivonatok, átiratok készítését említette. Rácz György szerint az adatbázis létrejötte a levéltárosi szakma szemléletváltását is jelzi, amely már nemcsak a források megőrzésére, hanem azok mindenki által való hozzáférésére is figyelmet fordít.
Kapcsolódó cikkek
- NFÜ: kiépülnek az önkormányzati e-szolgáltató központok a régiókban
- Hét regionális központja lesz az e-önkormányzati szolgáltatásoknak
- 12 külhoni szervezet eMagyar/eRégió pontjai nyertek támogatást
- Nyár közepén indul az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer
- Elrendelte a kormány az NDK megvalósítását
- Kétezer nyílt forráskódú alkalmazás a közszektor számára
- Kiemelkedő digitalizálási munka a Zala Megyei Levéltárban
- Huszonkétmillió "eltűnt" e-mailt kutattak fel a Bush-kormány idejéből
- Elkészült a Természetvédelmi Információs Rendszer
- Cél a hatékony és ügyfélbarát közigazgatási szolgáltatás
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.