Az e-business új generációja

Kovács Attila, 2000. április 19. 19:36
Amikor 1995 őszén a Comdexen az IBM meghirdette e-business vízióját, senki sem gondolta volna, hogy alig négy évvel később már az elektronikus üzletvitel újabb generációját körvonalazhatják a cég vezetői. Április 10-11-én Bécsben valószínűleg az év legrangosabb szoftverkonferenciáját tartotta az európai régióban az IBM. A rendezvény jelszava - "Soul of e-business" - is azt mutatta, hogy az új generációs e-business technológiát új üzleti modellekre kívánják alkalmazni.
A közel ezer résztvevővel megtartott rendezvényen Peter Tarrant, az IBM e-business marketingért felelős alelnöke kiemelte a három "i" jelentőségét, vagyis azt, hogy az innováció, az integráció és az infrastruktúra az új generációs e-business hajtóereje. John Thompson, az IBM szoftverfőnöke előadásában hangsúlyozta, hogy az üzleti modell innovációja főleg az e-marketplace (elektronikus vásártér), a virtuális vállalatok és szakértői szervezetek formájában jelenik meg. Thompson négy olyan képességet tart fontosnak, amely a szervezeteket az e-business irányába segíti: az üzleti folyamatok web alapúvá alakítása és a meglévő IT-rendszerekkel való integrálása; képesség az információk csatasorba állítására a nagyon gyors stratégiai döntéshozatal számára; olyan technológia alkalmazása, amellyel az alkalmazotti szakértelem és innováció learatható; végül a kiterjedt, komplex IT-rendszerek és hálózatok biztonságos menedzselésének képessége.

Tarrant az IBM legfőbb erejét abban jelölte meg, hogy létezik egy alkalmazási keret az e-business előnyeinek kihasználásához. "Az új generációs elektronikus üzletvitel megteremti az e-piacokat, erőteljesen növekszik az úgynevezett business-to-business, valamint a ".com" internet alapú számítástechnika - jelentette ki Tarrant, aki szerint az IBM által támogatott négy legfontosabb e-business platform a HTML, az XML, a Java és a Linux.

A konferencia második napján Janet Perna, az IBM adatmenedzsment-megoldások vezérigazgatója nemzetközi sajtótájékoztatón jelentette be DB2 Universal Database programtermékének új - Version 7 - változatát. Az új verzió messzemenően támogatja az elektronikus üzletvitelt, mind a "business-to-business", mind a "business-to-consumer" alkalmazásokat. Az IBM szerint a DB2 V7.1 alkalmazási csomagok internetes telepítése feleannyi idő alatt történhet, mint a relációs adatbázis-kezelőkkel, az internetes keresési folyamat sebessége pedig több mint tízszeresére nő a hagyományos RDBMS search engine-ekhez képest. A főbb technológiai jellemzők a következők: a DB2 V7.1 (jelenleg béta, 2000. júniustól termék) az iparág egyetlen adatbázis-kezelője, amely teljesen integrálja az e-businesst, az üzletiintelligencia- és tartalommenedzsment-képességeket. Nagyfokú XML-integrálás, skálázható integrált adattárház- és adatanalízis-funkciók jellemzik, Windows2000-integráció, Java-támogatás, térbeli adatok integrált támogatása, Oracle, Microsoft, Sybase és Informix adatbázis-kezelőkről DB2-re való migrációhoz a szükséges alkalmazásfejlesztést támogató SQL tárolt eljárás leírónyelv stb. írható a javára.

A 7.1 verzió várhatóan ez év nyarától folyamatosan Unixra (IBM, HP, Sun), OS/390-re, OS/400-ra, Windowsra, OS/2-re, Linuxra és NUMA-Q-ra lesz elérhető.

Az újradefiniált adatmenedzsmentet képviselő IBM DB2 V7.1 a DB-világ több mint 300 ezer vállalata 40 milliónál is több felhasználójának jelentheti a teljes körű e-business megoldást.

A DB2 Universal DataBase adatbázis-kezelő az IBM harminc éve az adatbázisszektorban működő vállalati felhasználói közül több mint 40 milliónak - akik 300 ezer cégnél is többet képviselnek - segíti javítani az ügyfélkapcsolatokat és a pontos döntések meghozatalát. Ezt Janet Perna mondta, aki a DB2 V7 bejelentése során azt is megemlítette, hogy az új DB2-re egyszerűsödött a konkurens adatbázis-kezelőkről való áttérés. A termékben végrehajtott javítások a fejlesztést maximálisan 40%-kal gyorsíthatják, annak következtében is, hogy a standard SQL tárolt procedúranyelv-támogatást elsőként itt alkalmazták. Perna azt is hangsúlyozta, hogy a felsorolt új jellemzők mellett a DB2 ára a konkurens adatbázis-kezelők árának töredéke, így ez is biztosítja a termék vezető pozícióját.

A 13 milliárd dolláros árbevételű IBM-szoftverüzletág Bécsben előadó vezetői nem felejtették el hangsúlyozni, mely területeken vezető a "kék óriás". A Fortune 100-as cégek közül 100%, a Fortune 500-ban szereplő vállalatok 80%-a használ IBM adatbázis-kezelőt. Az IBM MQSeries programtermékcsalád a Wintergreen Research előrejelző cég szerint 65%-os piaci részesedéssel rendelkezik. A világ legnagyobb ismert kereskedelmi adatbázisai mind DB2 alapúak. Az IBM jelenleg 210 adatbázis-szabadalommal rendelkezik, többel, mint bármelyik más szállító a világon. A Standish Group szerint az IBM a missziókritikus intelligenciaszoftverek piacvezetője, e téren a forgalom 2000-re eléri a 4,2 milliárd dollárt, a teljes piac 39%-át. A felsorolás csak néhány példát tartalmaz, amely igazolja, milyen hatással is volt az IBM különböző szoftverkategóriáinak árbevétel-növekedése (adatbázistermékek: 56%, webes alkalmazási szerverek: 59%, üzleti integrációs szoftverek: 96%) 1999-ben.

Kulcsszavak: IBM e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14