Javítani kell a fogyasztóvédelmet a mobil telekommunikáció terén
Mint kifejtette, jelenleg körülbelül 12 millió SIM kártya van Magyarországon, ezért indokolt a mobil telekommunikációval kapcsolatos fogyasztóvédelmi ügyek áttekintése. Különös figyelmet érdemel a roamingolás, a mobil internet, a mobil internet roaming és az emelt díjas sms kérdése. Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője a bizottsági ülésen felhívta a figyelmet arra, hogy a GVH a szabad fogyasztói döntéshozatalt védi. A bizottsági elnök által említett 12 millió SIM kártya esetében pedig akár csak 10 százalék rossz fogyasztói döntés felérhet egy kartellel. A szolgáltatóknak megfelelő tájékoztatást kell tehát nyújtaniuk a fogyasztóknak, hiszen a mobil internettel, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatással a fogyasztók még kevésbé vannak tisztában, mint magával a telefonálással - hangsúlyozta az irodavezető.
Hozzátette: 2002 óta 42 versenyhatósági eljárás volt a mobil szektorban, ez viszonylag magas szám, de ebben a szektorban nagyon sok a reklám és folyamatosak a kampányok. A fogyasztási csomagok pedig olyan gyorsan változnak, hogy mire összehasonlíthatná a fogyasztó, melyik kedvezőbb a számára, a szolgáltatók már újabb csomaggal rukkolnak elő. Takács Péter hírközlési és médiabiztos - korábban a hírközlési fogyasztói jogok képviselője - arról számolt be, hogy a fogadott emelt díjas szolgáltatásoknál a fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy sokszor nem pusztán egy emelt díjas sms-ről van szó, hanem egy egész csomagról.
Kitért arra, hogy az európai roaming díjak folyamatosan csökkennek, ma már bizonyos honlapokon át lehet tekinteni, mely szolgáltatók a legolcsóbbak az adott országban. A mobil internet roamingból kiindulva a magyar mobil internet használatánál is hasznos lenne bizonyos limitek bevezetése. A mobil internet roaming limitet pedig minden külföldi szolgáltatóra ki kellene terjeszteni, nem csak az uniós országokban működőkre - hívta fel a figyelmet Takács Péter.
A hűségnyilatkozatok kérdésében már 2008-ban volt egy ágazati ajánlás, amely szinkronban van a tavalyi uniós elvárással. A hűségnyilatkozat lehetőség, kedvezmények fejében, a fő szempont, hogy ne utólag vegye észre a fogyasztó - tette hozzá Takács Péter. Balogh Virág a hűségnyilatkozatokról végzett versenyfelügyeleti eljárásokról szólva elmondta: a szolgáltatók nem jelezték minden esetben egyértelműen, hogy mit választ a fogyasztó, az időbeli hűség mellett például tarifahűséget is. A GVH 2007-2008-ban mindhárom telekommunikációs szolgáltató teljes kommunikációs tevékenységét vizsgálta, s mindhárom szolgáltatót megbírságolta, azóta a szolgáltatók már jobban figyelnek erre.
Szabó Zsolt (Fidesz), a fogyasztóvédelmi bizottság alelnöke szerint a hűségnyilatkozatokról elképzelhető, hogy az ajánlott kedvezmény nincs arányban, például, adott esetben egy mobiltelefon akciós vételára a kétéves hűségidővel. Ez nem csak mobilos probléma, néhány tízezer forintos kedvezmény miatt többéves hűségidő a televíziók esetében is tapasztalható - hívta fel a figyelmet.
Z. Kárpát Dániel (Jobbik) a fő problémát abban látja, hogy az elkövetett hiba a fogyasztóknak évekre kihat és akár százezer forintokra rúghat, míg a szolgáltató részéről nincs kártérítés, például a mobilinternet megszakadása miatt, bár nemzetközileg ez már ismert.
Boldog István (Fidesz) országgyűlési képviselő - mint mondta – telefonálni szeretne, az egész ország területén, az összes többi szolgáltatás csak plusz. Vannak az országnak területei, ahol a mai napig nem lehet a telefonálni - rótta fel.
Kövesi Gabriella a Magyar Telekom képviseletében elmondta: a mobil internet terén 5 milliárd forint alatt nemigen történik fejlesztés, s harmadik generációs frekvenciára is szükség van. A frekvenciapályázatokat a szolgáltatók nagyon várják, de nincs információjuk azokról.
A Telenor képviseletében Bánhidi Zoltán úgy vélte, alapvetően egyetértenek a Magyar Telekom képviselőjével. Az újabb csatornák nagyon lényegesek, a cég készen áll arra, hogy újabb technológiákat vezessen be a magyar piacra. A hűségszerződéseknél pedig szerinte arányban van a kedvezmény mértéke a hűségidővel.
Szintén a Telenortól Kiss Brigitta arra hívta fel a figyelmet, hogy az emelt díjas szolgáltatások külön számtartományban vehetők igénybe, a "normál" számok terén ugyanakkor rengeteg visszaéléssel küzd valamennyi szolgáltató, ennek kiküszöbölésére hatékonyabb szabályozásra volna szükség.
Babos Csaba, a Vodafone képviselője rámutatott: 10 milliárd forintos nagyságrendben fejleszti hálózatát a Vodafone Magyarország is, a Vodafone hálózatán belül a magyarországi az egyik legjobb. Szerinte az emelt díjas SMS szolgáltatással kapcsolatos esetleges visszaélésekért elsősorban nem a mobilszolgáltatók, hanem a tartalomszolgáltatók a felelősek; a mobilszolgáltatók szerepe itt ahhoz hasonlatos, mint a közlekedésben az autópálya-kezelőké: infrastruktúrát biztosítanak, ki kell tenniük a megfelelő jelzőtáblákat, de a kihágásokért alapvetően a gyorshajtók, a szabálytalanul közlekedők a felelősek. Ennek megfelelően a GVH megközelítésével értenek egyet a kérdés kezelésében, amely egyértelműen a tartalomszolgáltatók felelősségét vizsgálja az egyes visszaéléses esetekben.
Szerdai ülésén a fogyasztóvédelmi bizottság még általános vitára alkalmasnak szavazta meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényjavaslatot, továbbá az Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot.
Kapcsolódó cikkek
- mobilEST: teljes programkalauz mobilra
- T-Mobile 4G Dimenzió Kocka - Magyarország legnagyobb interaktív LED kockája az Erzsébet téren
- Tovább csökkenhetnek a külföldi telefonálás díjai
- Márciusban indul a Tesco Mobile
- Mobil Weekend: Ismét három napos verseny mobilfejlesztőknek
- A vak emberek sms-írását megkönnyítő okostelefon-alkalmazást fejlesztettek ki
- Mobiltelefonos szolgáltatás cukorbetegek számára
- Januárban csökkent a mobil-előfizetők száma hazánkban
- Jóváhagyta az Európai Parlament a frekvenciákat felszabadító uniós szabályokat
- Mobilfejlesztések a MultiSoftnál
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megérkeztek a HMD legújabb nyomógombos telefonjai
Ínycsiklandó tech csemegével készült a Human Mobile Devices (HMD), a vállalat ugyanis épp most mutatta be legújabb kreációját, egy különleges klasszikus telefonokból álló válogatást a Nokia 215 4G, a Nokia 225 4G és a Nokia 235 4G készülékekből. A három kis nyomógombos csoda a szivárvány színeiben érkezik, 23 990 Ft fogyasztó árról indulva.
A tíz gigabites 5.5G-t használó innovatív eszközöket mutatott be Budapesten a Huawei
Már világszerte tesztelik az 5G sebességének tízszeresére képes 5.5G mobilhálózatokat, az ezeket használó eszközök várhatóan még az idén megjelennek a kereskedelmi forgalomban.
Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól
A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.
A HONOR szállította a legtöbb okostelefonot a kínai piacra
Az IDC legújabb jelentése szerint 2024 első negyedévében a HONOR lett a vezető márka Kína okostelefonos piacán.