Kémprogram az úttesten - avagy mennyire biztonságosak a járművek informatikai rendszerei?
Elkészült az első olyan felmérés, amely a napjaink gépjárműveiben általánossá vált elektromos rendszerek biztonságát vizsgálja. A beágyazott eszközök a járművek majdnem minden részletében használatosak, beleérte a légzsákokat, rádiókat, elektromos üléseket, blokkolásgátlókat, elektronikus érzékelőket (ESP), automatikus menetsebesség szabályozókat (ACC), kommunikációs rendszereket és a kommunikációs rendszereket is. A felmérés nyomán McAfee, a Wind River-rel és az eScrypt-tel együttműködve most közzétette a „Caution: Malware Ahead” (kb. „Figyelem! Kémprogram az úttesten!”) című jelentését a gépjárművek elektromos rendszereinek biztonságával kapcsolatban felmerülő kockázatokról.
Számos egyetem kutatói demonstrálták már, hogy egy jármű kritikus biztonsági komponensei feltörhetőek, ha van fizikai hozzáférés a jármű elektronikus részeihez. Mások kimutatták, hogy a járművek mozgása távolról is követhető, sőt, az utasok privátszférája is megsérthető az RFID címkék követésével, amelyek akár 40 méterről is leolvashatóak.
„Ahogy egyre több digitális technikát használnak a személygépkocsikban, a rosszindulatú szoftverek és a hardvermanipuláció veszélye is egyre növekszik” – mondta Stuart McClure, a McAfee szenior alelnöke és vezérigazgatója. „Számos példa létezik olyan részletes kutatásra alapozott betörésekre, amelyek jól jelzik a veszély realitását. Egy dolog, ha az embernek feltörik a laptopját, de az autója rendszerének „feltörése” akár a használó személyes biztonságát veszélyeztetheti.”
Az autóipar egyre több kényelmi és a vezetési élményt fokozó, személyessé tevő tulajdonsággal és felszereléssel látja el a gépjárműveket. A fogyasztók állandó kapcsolatban akarnak állni még az autóban is, ami arra motiválja a gyártókat, hogy minél magasabb szinten integrálják az autók rendszereit az okostelefonokkal és tabletgépekkel. A legtöbb esetben azonban a biztonságra kevéssé gondoltak, és a jelentés számos feltörhető, vagy már feltört rendszerről számol be.
A McAfee jelentés egyebek közt a következő lehetőségek kockázatait vizsgálja:
- az autó távoli kinyitása mobiltelefonnal
- az autó leállítása távirányítással
- a sofőr helyének, tevékenységeinek és rutinjainak megfigyelése
- személyes adatok ellopása Bluetooth rendszeren át
- a navigációs rendszer leállítása
- a vészasszisztencia rendszerek kikapcsolása
„Az autóipar a fogyasztói és ipari elektronikai rendszerek konvergenciáját tapasztalja. A fogyasztók egyre inkább elvárják ugyanazt a fokú konnektivitást az autókban, mint otthoni és mobileszközeik esetében. De ahogyan nő a konnektivitás, úgy nő a biztonsági veszélyek lehetősége is” - mondta Georg Doll, a Wind River autóipari megoldásokért felelős szenior igazgatója. „A jelentés nagyon is valós biztonsági problémákra hívja fel a figyelmet, és számos autóipari szereplő már a megoldásokon is dolgozik. Az autók fejlesztési periódusait figyelembe véve az iparág számára alapvetően fontos, hogy mihamarabb megkezdjék a megoldások fejlesztését, és összeálljanak azokkal a vállalatokkal, ahol megvan a megfelelő szoftver szakértelem.”
A teljes jelentés elérhető angol nyelven a www.mcafee.com/autoreport címen.
Kapcsolódó cikkek
- CES 2004 - Las Vegas
- Az Intel visszatér a fogyasztói elektronikába
- 200 milliós Intel-alap otthoni elektronikát gyártó kisvállalatoknak
- Prognózis: 2004-ben 6,5 százalékkal bővül a japán elektronikai ipari termelés
- Organikus alkotóelemek elektronikai alkatrészekben
- Rekordot döntött a Hongkongi Elektronikai Vásár
hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás
A mesterséges intelligencia térnyerése egyaránt kelt izgalmat és aggodalmat a cégvezetők körében. Vajon mekkora tudással rendelkeznek a mindent elsöprő technológiával kapcsolatban? Elkészült Magyarország átfogó AI&Leadership kutatása, hogy hiteles- és valós képet kapjanak egymásról is a vállalatirányítók.
Együttműködési megállapodást kötött a magyar kormány, a Yettel és a CETIN
A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd forint értékű mobil hálózatfejlesztési beruházást hajtanak végre.
Megérkeztek a HMD legújabb nyomógombos telefonjai
Ínycsiklandó tech csemegével készült a Human Mobile Devices (HMD), a vállalat ugyanis épp most mutatta be legújabb kreációját, egy különleges klasszikus telefonokból álló válogatást a Nokia 215 4G, a Nokia 225 4G és a Nokia 235 4G készülékekből. A három kis nyomógombos csoda a szivárvány színeiben érkezik, 23 990 Ft fogyasztó árról indulva.
Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst
A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi alkalmazás bár népszerűvé vált, de a várt áttörést nem érte el, ezért a csapat egy inkubációs programban kapott segítséget felhasználva fejlesztette ki a jelenlegi formában elérhető rendszert.
Nagy hatótáv, nagy lehetőségek
A GreenGo, Budapest máig egyetlen teljesen elektromos autómegosztója olyan, nagy hatótávú autókkal bővítette flottáját, amik még egy lépéssel közelebb visznek ahhoz, hogy búcsút mondhassunk a saját autónak.