E-kereskedelem: félelem a hitelkártyás visszaélésektől

MTI Sajtóadatbank, 2000. augusztus 3. 09:36
A vonali kereskedelem, az "e-commerce" terjedését komolyan akadályozza, hogy a fogyasztók, a vásárlók nem bíznak az internet biztonságában - ez derült ki a brit fogyasztóvédelmi tanács (NCC) szerdán kiadott jelentéséből.
A vásárlók nem szívesen közlik vonalon hitelkártyaadataikat és személyes adataikat, és azt sem szeretik, hogy nem nézhetik meg a vásárlandó árut a maga fizikai valóságában - írták az elemzők. Figyelemre méltó, hogy a felmérés szerint főleg azok az emberek vonakodnak az elektronikus vásárlástól, akik már használják az internetet, míg a lakosság többi részének álláspontja semlegesebb arra a kérdésre, hogy akar-e a jövőben elektronikusan vásárolni - mondta az NCC igazgatója, Anna Bradley szerdán. A reprezentatív felmérés egészében a megkérdezetteknek a 40 százaléka tartotta az internetes bevásárlás nagy hátrányának a hitelkártyaadatok közlését. Az internetet már használók csoportjában több mint 50 százalékos volt ez az arány.

Az NCC szerint további intézkedéseket kell tenni az internetes kereskedelem biztonságának növelésére. A vonakodók közérzetét azonban nyilván tovább rontják olyan esetek, mint amilyen hétfőn a Barclays Bank vonali bankszolgáltatásában történt. Az újonnan bevezetett, legkorszerűbb szoftver lehetővé tett egy furcsa véletlent: a véletlenül egyszerre bejelentkező ügyfelek bepillanthattak egymás számláiba. Egy napig tartott, míg a hibát kijavították, addig állt a vonali bankszolgáltatás a világ egyik legnagyobb kereskedelmi bankjánál.

Az internetes vásárlás mellett tulajdonképpen csak egyvalami szól: még mindig valószínűbb, hogy a vásárlót a való világban lopják meg, mint a virtuális térben. Veszélyesebb egy valódi boltban hitelkártyával vásárolni, mint az interneten böngészni. A hitelkártya-társaságok jelentései szerint a hitelkártyák adatainak ellopása gyorsan terjed az idén a brit boltokban, éttermekben, postai utánküldő szolgálatoknál. Tavaly Nagy-Britanniában 29,5 millió fontot vettek ki a vásárlók zsebéből bűnözők úgy, hogy visszaéltek áldozataik önként, szóban, telefonon, faxon közölt hitelkártyaadataival. A hitelkártya-hamisítással együtt - vagyis amikor az eladók, pincérek manipulált gépen húzzák le a hitelkártyát és az így nyert adatok alapján hamis kártyát készítenek - már 54 millió fontot tett ki a vásárlók hagyományos, "régi gazdasági" meglopása. Az összes hitelkártya-visszaélés - benne a jogos tulajdonosok ügyleteivel - tavaly 189 millió font kárt okozott Nagy-Britanniában, kétszer annyit, mint 1998-ban, és hasonló arányú növekedés várható az idén is.

A bankok lassacskán chipkártyákkal akarják felváltani a Nagy-Britanniában forgalomban lévő 120 millió hitelkártyát, de szakértők szerint a bűnözők ezen is kifognak majd.

Kulcsszavak: trend security e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14