Önmagát tanító videojáték-programot fejlesztett a Google

MTI Sajtóadatbank, 2015. március 1. 15:03

Emberi agy ihlette számítógépes algoritmust fejlesztett a Google, amely "önmagát tanítva" képes 49 különböző videojátékot magas szinten űzni - írja a BBC.

A program 49 klasszikus videojáték kezelését sajátította el, és az esetek több mint felében legalább olyan jó, vagy még jobb játékosnak bizonyult, mint egy professzionális emberi játékos.

A Google által 2014-ben megvásárolt DeepMind vállalat közlése szerint ez az első olyan rendszer, amely önmagát tanítva vált képessé összetett feladatok széles körének elvégzésére. A cég munkatársai a Nature folyóiratban tették közzé eredményeiket. Demis Hassabis, a DeepMind alelnöke elmondta, korábban az öntanuló rendszereket csak viszonylag egyszerű problémák megoldására használták, azonban az általuk fejlesztett program olyan feladatokat végez el, amelyek az ember számára is kihívást jelentenek.

Videojátékokat mesteri szinten űző algoritmus már korábban is létezett: az IBM vállalat Deep Blue elnevezésű számítógépe 1997-ben Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot is megverte a táblás játékban. A Deep Blue-t azonban előre beprogramozták egyfajta "útmutató" formájában a sakkhoz szükséges tudással.

A Google programját ezzel szemben "gyárilag" csupán a legfontosabb alapinformációkkal látták el, így kellett a videojátékokkal megbirkóznia.

"A rendszernek előre adott egyetlen információ a képernyőn látható nyers pixelek voltak, illetve az elképzelés, hogy sok pontot kell szereznie. Minden másra magától kellett rájönnie" - magyarázta Demis Hassabis. A DeepMind csapata 49 különböző videojátékra tesztelte a programot, köztük olyan klasszikusokra, mint a Space Invaders, a Pong, különböző boksz- és teniszjátékok, illetve a háromdimenziós, autóversenyzős Enduro. A 49 játék közül 29-nél a program vagy hozta az emberi tesztjátékosok teljesítményét, vagy túl is szárnyalta őket.

Demis Hassabis elmondta, első látásra talán triviálisnak tűnhet, hogy van egy program, amely képes a 80-as évek videojátékait kezelni.

"A jelentősége az, hogy van egy rendszer, amely képes a pixelekből, mint érzékelt bemeneteli jelekből megtanulni, mit kell tennie" - hangsúlyozta a kutató, hozzátéve, hogy a program néhány óra alatt képes beletanulni új játékok kezelésébe.

A DeepMind fejlesztése a legújabb előrelépés a "mélytanulás" kutatása terén. Tudósok világszerte olyan programokat fejlesztenek, amelyek az emberi agyhoz hasonlóan hatalmas mennyiségű adatot - képeket vagy hangokat is - képesek elemezni, majd intuitív módon kihámozni belőlük a használható információkat vagy mintázatokat.

A robotprogramok fejlődésével párhuzamosan egyesek attól félnek, az emberek eszén túljáró számítógépek veszélyesek lehetnek. Decemberben Stephen Hawking elméleti-fizikus úgy nyilatkozott, hogy a teljes mesterséges intelligencia megjelenése akár az emberiség végét is jelentheti.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyedülálló 8 TB-os SSD-t mutatott be a Samsung

A Samsung bemutatja második generációs QLC flash meghajtóját, a 870 QVO SATA SSD-t, amely új szintre emeli a nagy kapacitású, felhasználói adattárolók teljesítményét. Az iparági szinten is kiemelkedő, akár 8 terabájtos (TB)  SSD-re egyaránt jellemző a szupergyors sebesség, a nagy tárolókapacitás és a megbízhatóság.

2020. július 9. 13:15

Mostantól háromszor annyi adat jár az autók okosórájához

Februárban vezette be a Telenor az autósoknak szóló Drivey szolgáltatást, amely segítségével a „felokosított” autókban könnyen követhetővé válik számos, a jármű helyzetével, mozgásával és műszaki állapotával kapcsolatos információ, megismerhetőek a sofőr autóhasználati szokásai, a megtett útvonalak és akár wifi hotspotként is használható autóban. Újdonság, hogy a gondtalan autós wifizés érdekében a Telenor a Drivey 4 tarifacsomagba foglalt 5 GB-os adatkeretet július 2-ától háromszorosára, 15 GB-ra emeli minden új és meglévő ügyfelének egyaránt.

2020. július 9. 11:59

Újra szólhat Székesfehérváron a Vörösmarty Rádió

A Fehérvár Médiacentrum Kft. lett a Székesfehérvár 99,2 MHz frekvenciára kiírt pályázati eljárás nyertese a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának e heti döntése szerint. A testület több mint 63 millió forinttal támogatja közösségi szolgáltatók működési és üzemeltetési költségeit és burkolt reklám miatt megbírságolta a TV2 szolgáltatóját. A grémium elfogadott két tanulmányt is, amelyekből többek között kiderül, hogy a koronavírus-helyzetről leginkább a közmédiából tájékozódtak az emberek, és hogy egyre kevesebb nem magyar nyelvű film kerül a tévékbe.

2020. július 9. 10:51

25 millió embert képez át informatikussá a Microsoft

A COVID-járvány következtében kialakult gazdasági válság és munkanélküliség enyhítéséhez járul hozzá a Microsoft június 25-én induló programja, amely világszerte 25 millió ember átképzését fogja támogatni. A Microsoft, a LinkedIn és a GitHub együtt biztosítanak ingyenes tananyagot, segítik az álláskeresőket a képesítések megszerzésében és az elhelyezkedésben.

2020. július 9. 09:40

Támogatja a kreatívipart a Sony

A Sony bejelentése alapján szolgáltatásai és pénzügyi támogatásai egy részét a globális kreatívipar számára biztosítja, mindezt a COVID-19 Sony globális segélyalapjának részeként.

2020. július 8. 18:38

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15
online sportfogadás