Önmagát tanító videojáték-programot fejlesztett a Google

MTI Sajtóadatbank, 2015. március 1. 15:03

Emberi agy ihlette számítógépes algoritmust fejlesztett a Google, amely "önmagát tanítva" képes 49 különböző videojátékot magas szinten űzni - írja a BBC.

A program 49 klasszikus videojáték kezelését sajátította el, és az esetek több mint felében legalább olyan jó, vagy még jobb játékosnak bizonyult, mint egy professzionális emberi játékos.

A Google által 2014-ben megvásárolt DeepMind vállalat közlése szerint ez az első olyan rendszer, amely önmagát tanítva vált képessé összetett feladatok széles körének elvégzésére. A cég munkatársai a Nature folyóiratban tették közzé eredményeiket. Demis Hassabis, a DeepMind alelnöke elmondta, korábban az öntanuló rendszereket csak viszonylag egyszerű problémák megoldására használták, azonban az általuk fejlesztett program olyan feladatokat végez el, amelyek az ember számára is kihívást jelentenek.

Videojátékokat mesteri szinten űző algoritmus már korábban is létezett: az IBM vállalat Deep Blue elnevezésű számítógépe 1997-ben Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot is megverte a táblás játékban. A Deep Blue-t azonban előre beprogramozták egyfajta "útmutató" formájában a sakkhoz szükséges tudással.

A Google programját ezzel szemben "gyárilag" csupán a legfontosabb alapinformációkkal látták el, így kellett a videojátékokkal megbirkóznia.

"A rendszernek előre adott egyetlen információ a képernyőn látható nyers pixelek voltak, illetve az elképzelés, hogy sok pontot kell szereznie. Minden másra magától kellett rájönnie" - magyarázta Demis Hassabis. A DeepMind csapata 49 különböző videojátékra tesztelte a programot, köztük olyan klasszikusokra, mint a Space Invaders, a Pong, különböző boksz- és teniszjátékok, illetve a háromdimenziós, autóversenyzős Enduro. A 49 játék közül 29-nél a program vagy hozta az emberi tesztjátékosok teljesítményét, vagy túl is szárnyalta őket.

Demis Hassabis elmondta, első látásra talán triviálisnak tűnhet, hogy van egy program, amely képes a 80-as évek videojátékait kezelni.

"A jelentősége az, hogy van egy rendszer, amely képes a pixelekből, mint érzékelt bemeneteli jelekből megtanulni, mit kell tennie" - hangsúlyozta a kutató, hozzátéve, hogy a program néhány óra alatt képes beletanulni új játékok kezelésébe.

A DeepMind fejlesztése a legújabb előrelépés a "mélytanulás" kutatása terén. Tudósok világszerte olyan programokat fejlesztenek, amelyek az emberi agyhoz hasonlóan hatalmas mennyiségű adatot - képeket vagy hangokat is - képesek elemezni, majd intuitív módon kihámozni belőlük a használható információkat vagy mintázatokat.

A robotprogramok fejlődésével párhuzamosan egyesek attól félnek, az emberek eszén túljáró számítógépek veszélyesek lehetnek. Decemberben Stephen Hawking elméleti-fizikus úgy nyilatkozott, hogy a teljes mesterséges intelligencia megjelenése akár az emberiség végét is jelentheti.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon

A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok. 

2024. április 26. 19:40

Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre

17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.

2024. április 26. 17:56

Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól

A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.

2024. április 26. 16:19

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50