A coworking irodák a kreativitás, a tudásmegosztás és a közösségépítés színterei
„A legjobb ötletek a konyhában születnek”
Egyes szakértők szerint 2020-ra a munkaerő 40 százalékát szabadúszók, egyéni vállalkozók és független tanácsadók teszik majd ki. A gazdasági és a demográfiai változások folyamatosan alakítják a munkavállalás különböző formáit, melynek egyik legdinamikusabban fejlődő ága a coworking mozgalom.
óA magánkezdeményezésből induló, mára világszerte népszerűvé vált irodai modell potenciáljáról és trendjeiről „Coworking Magyarországon – kihívások és lehetőségek” címmel tartottak kétnapos konferenciát a közösségi munkamodell hazai meghonosítója, a Loffice szervezésében.
Az elmúlt évtizedben egy újfajta munkahely lépett színre: a coworking iroda. Míg 2007-ben csupán 75 közösségi iroda működött a világon, mára ez a szám 13.800-ra nőtt, ami tíz év alatt száznyolcvannégyszeres növekedést jelent. Évente körülbelül 1 millió 200 ezer ember fordul meg ezeken a helyeken – osztotta meg a berlini székhelyű Deskmag alapítója, Carsten Foertsch éves felmérésük eredményeit. Ezzel párhuzamosan a koncepció is tovább fejlődött, ma már az irodák sokkal inkább tér-, tudás- és kapcsolatmegosztáson alapuló közösségként működnek. Ezek az együttműködésre ösztönző közösségi terek lehetőséget adnak arra, hogy a rajtuk keresztül a társadalom új igényeit és lehetőségeit is megismerjük. Emellett olyan pályázatok és programok elindítói, amelyek hozzájárulnak a fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedéséhez, ösztönözve a vállalkozóvá válás folyamatát.
Magyarország első közösségi irodája, a Loffice, 2015 nyara óta működik közre az Erasmus+ European Coworking Network projektjében. Ez az innovatív kooperáció Európa határain átívelve támogatói programmal igyekszik növelni a fiatalok vállalkozási kedvét, tudással és kapcsolatrendszerrel ellátva őket. A projekt keretében megvalósuló konferencián hazai és nemzetközi példák, kutatások tanulságait tárták az érdeklődők elé, bemutatva a közösségi irodák alapításában rejlő lehetőségeket, valamint a fiatalok első kézből, a legmenőbb irodák vezetőitől kaptak gyakorlati tippeket a befektetési és támogatásszerzési lehetőségekről és a coworking szcéna aktuális trendjeiről.
A coworking irodák alapítása mögött számlatan cél állhat. Leggyakrabban for- vagy non-profit magánszervezetek vágnak bele a projektbe, de a helyi önkormányzatok és más állami szervezetek is kezdik felismerni a területben rejlő lehetőségeket. A tapasztalatokból kiderül, ma már nem elég, ha egy közösségi iroda egyedi térrel várja a munkaállomást keresőket, egyre jobban számít, hogy milyen kiegészítő szolgáltatást tud nyújtani a coworkereknek. „Minél többet adsz, annál többet kapsz. Olyan szolgáltatási csomagot kell összeállítani, ami a vállalkozók minden problémáját megoldja, és választ ad a legváratlanabb helyzetekre.” – emelte ki előadásában Klementz Kata, a Loffice egyik alapítója.
Ezt az igényt jól mutatja egy, a coworkerek körében végzett felmérés, amely szerint csupán 57 százalékuk tekinti fontosnak az iroda nyújtotta infrastruktúrát, míg az interakció lehetőségét 74 százalékuk, a közösséget 72 százalékuk jelölte meg. Miért döntenek tehát úgy a szabadúszók, hogy kávézó vagy lakás helyett közösségi irodában dolgozzanak? Azért, hogy egy térben legyenek hozzájuk hasonló gondolkodású emberekkel, akik ugyanazokkal a problémákkal néznek szembe, mint ők. Emellett az irodákban történő találkozások lehetőséget teremtenek a tudásmegosztásra, a random felfedezésekre, az új ötletek születésére is. A legjobb ötletek pedig a konyhában vagy informális találkozások közben születnek, ezért fontos, hogy a közösségi irodákban legyen olyan hely, ahol a tagok spontán találkozhatnak, beszélgethetnek.
A coworking irodák – melyek ma már egy munkastílust is jelentenek – a tehetséges és magabiztos embereket támogatják, lehetőséget teremtve az induló kisvállalkozásoknak a kezdeti költségek csökkentéséhez, valamint segítenek leküzdeni a szabadúszók és vállalkozók között tapasztalható elszigeteltség-érzést. Hozzásegítik a neonomádokat, hogy Európa szerte megtalálják a megfelelő és megfizethető munkakörülményeket, növelik a vállalkozói kedvet, valamint kreatív gondolkodásra és az innováció előmozdítására ösztönözik a fiatalokat. Így nemcsak a tudásalapú gazdaság új trendjének tekinthetők, hanem jelentős szerepet vállalnak a fiatalok körében tapasztalható munkanélküliség felszámolásában is.
Kapcsolódó cikkek
- Jövő héten Hacktivity
- Még nem késő! Csatlakozz a magyar delegációhoz!
- Januárban jön a IV. Magyar Marketing Fesztivál
- SUSECon: fókuszban a jövő
- A működő biztonság a fejlesztéssel kezdődik
- Elindult az NHIT Online Akadémia!
- Kihirdették a „Digitális Esély 2016” pályázat nyerteseit
- Az Ultra HD-ban rejlik a versenyelőny
- Infotér Konferencia a digitális fejlesztések előremozdításáért
- Az okos városok fejlődése megállíthatatlan
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.