Négy európai ország legnépszerűbb tabletes applikáció
Négy ország kutatói – köztük Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője – több szempont szerint vizsgálták a legnépszerűbb gyerekeknek készült tabletes applikációkat. Eredményeiket a Journal of Early Childhood Literacy folyóiratban tették közzé.
A szakemberek a gyerekeknek szóló tabletes applikációk piacát hasonlították össze négy gazdaságilag eltérő európai országban: Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon. A kutatók a nyolc éven aluliak számára készült, a Google Play-ből és az iTunes App Store-ból letölthető legnépszerűbb applikácókat vették górcső alá.
Mivel a gyerekek körében is rohamosan nő a mobileszközökkel töltött idő, ezért ezek az appok fontos szerepet tölthetnek be a kicsik fejlődésében.
A kutatók éppen ezért voltak kíváncsiak a programok oktató jellegére, valamint arra, hogy mennyire igazodnak a helyi kultúrához és nyelvhez az alkalmazások azokban az országokban, ahol nem az angol az anyanyelv.
Az eredmények azt mutatták, hogy a legkedveltebb gyerekeknek szóló applikációk között nagy átfedés van a vizsgált négy országban, tipikusan nemzetközi fejlesztők alkalmazásai szerepelnek javarészt a toplistákon (például Toca Boca, Dr. Panda, Sago Mini, Disney). A legkelendőbb appok közül ennek megfelelően meglehetősen kevés tartalmaz szóbeli beszédet (kevesebb, mint a fele), és ezeknek is csak töredéke érhető el anyanyelven.
Hazánk ebben a tekintetben sereghajtó, ugyanis a népszerű appok csupán tíz százaléka volt elérhető magyarul. Ez a trend a szakértők szerint veszélyes lehet a gyerekek nyelvi fejlődésére, figyelembe véve a növekvő tablethasználatot.
A kutatók az eredményekkel az appfejlesztők figyelmét szeretnék felhívni erre a problémára.
Ami az oktató tartalmat illeti, a kutatás arra is rávilágított, hogy a legközkedveltebb applikációk körülbelül egyharmadában található a nyelvi készségekhez, az írás-olvasáshoz, a matematikához és a természettudományokhoz köthető tartalom. Ezek nagy része az írás-olvasás technikai készségeit tanítja, így bár többségében a kisebbek számára hirdetik őket, mégis inkább az iskoláskorúaknak valók. A kutatók az anyanyelven elérhető és az írás-olvasás készségeket játékosan előkészítő, például mesekönyvappok fejlesztését szorgalmazzák az óvodáskorúak számára.
Kapcsolódó cikkek
- Rendeljen Főtaxit a megújult aplikációval
- Útvonaltervező segíti a kerekesszékesek és a babakocsit toló szülők közlekedését
- Egyszerűbb foglalás és felhasználóbarát beszállókártya az új Wizz applikációban
- Mistory városi kalandjáték Egerben
- Bajbajutott cégek gyors segítsége a „Dawn Raid” nevű alkalmazás
- Egyre népszerűbb a CIB Bank mobilalkalmazása
- Futóknak nyújt kedvezményeket a hazai fejlesztésű runaddict
- Hamarosan a Balaton körül is navigálhatunk a McDonald’s mobilos applikációjával
- Eredményes első félévet zárt hazánkban a Taxify
- 8 részes folytatásos kalandjáték sorozat Budapesten
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
„Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa
A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra.
Magasabb ponthatárok mellett több mint 4400 elsőéves jutott be a Széchenyi-egyetem minőségi képzéseire
Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben. A ponthatárok a szakok jelentős részén emelkedtek a tavalyihoz képest, van olyan, amelyre 487 ponttal lehetett csak bejutni. Mindez azt mutatja, hogy felkészült hallgatók érkeznek az intézmény magas színvonalú képzéseire.
A HONOR 200 Pro és a mesteri fotózás: fejlődés a Studio Harcourt hagyatékával
Rengeteg ikonikus személyiség mögött ott rejlik egy olyan portré, amely nemcsak a személy lényegét ragadja meg, hanem az örökségét is megörökíti. A hírességektől a politikusokig a portrék alakították a történeteket és magáról az emberiségről alkotott képünket.