Egyre inkább digitálisan intézi közművekkel kapcsolatos ügyeit a lakosság

forrás: Prím Online, 2020. június 17. 16:22

A COVID-19 járvány miatti korlátozások hatására a digitalizáció területén negyed év alatt másfél évnek megfelelő előrehaladást produkált a magyar társadalom. A változások a közműszektorban is jelentősen átalakították a fogyasztók magatartását. Az ügyfelek sokkal nyitottabbá váltak az online ügyintézésre és hajlandóak akár bonyolultabb ügyeket (pl. mérőóra átírás) is valamilyen digitális csatornán - elsősorban a szolgáltatók honlapján - keresztül intézni.

Vajon hogyan változtak a magyar lakosság jövedelmi viszonyai, vásárlási preferenciái, csatornahasználati szokásai a koronavírus válság hatására? Erre a kérdésre keresett választ a Deloitte Digital 2020 májusában készített 1000 fős reprezentatív ügyfélkutatása. „A lakosság 30 százalékának csökkent a jövedelme, a megkérdezettek 11 százaléka veszítette el a munkahelyét. A felmérésben részt vevők majdnem felének romlott a pénzügyi helyzete a válság miatt. Ennek hatására minden harmadik válaszadó csökkentette a kiadásait. Érdekes ugyanakkor, hogy ugyanennyien voltak azok is, akik költéseiket a járvány miatt kénytelenek voltak növelni” – foglalta össze a tanulmány egyik legfontosabb megállapítását Mező Csaba, a Deloitte Digital Magyarország partnere.

 

Mind a munkakörülményeket, mind a jövedelmi helyzetet illetően markáns eltérések mutatkoznak az ország különböző részei között. A fővárosban sokan dolgoztak otthonról a korlátozások idején, vidéken viszont inkább a csökkentett munkaidő volt jellemző. A munkájukat elvesztők egyébként a fővárosban arra számítanak, hogy hamarosan minden visszazökken a régi kerékvágásba, a vidéken élők ugyanakkor hosszabb idejű munkanélküliségtől tartanak. A gazdasági visszaesés is vidéken éreztette jobban a hatását, a válság elsősorban Kelet-Magyarországot érintette. A kiadásokat nézve pedig megállapítható, hogy a közepes jövedelemmel rendelkezők fogták vissza leginkább a költéseiket.

 

„A COVID-19 járvány hatására a válaszadók felének javult a digitális komfortérzete, azaz az emberek ma már szívesebben vásárolnak és intézik ügyeiket online, mint a járvány előtt. A legnagyobb átrendeződés ebben a tekintetben a közműveknél tapasztalható. A járvány előtti időkkel összehasonlítva 31 százalékkal nőtt a közművekkel kapcsolatos ügyeiket online intéző megkérdezettek aránya. Leginkább a számlafizetés, a mérőóra átírás és a szerződésmegszüntetés terelődött át az online csatornákra” – hívta fel a figyelmet Lukács Eszter, a Deloitte Digital Magyarország szenior menedzsere.

 

A Deloitte Digital kutatása arra is választ keresett, hogy a közművekkel kapcsolatos ügyeiket pontosan milyen felületen intézik a megkérdezettek. Jóllehet minden ügytípus esetében történt előrelépés a digitális csatornák irányába, a legmarkánsabb változás a közműszámlák befizetése terén látszik, még akkor is, ha már a járvány előtt is viszonylag sokan használták az online díjfizetést. Még azon ügyfelek is, akik általában csekken fizetnek, inkább online vagy a szolgáltató weboldalán keresztül rótták le tartozásukat. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek a közművekkel kapcsolatos egyszerűbb ügyeiket szívesen intézik digitális csatornákon, általában a szolgáltató weboldalán keresztül. A közműcégek mobilapplikációinak használatában is jelentős volt a növekedés, ám ez a honlaphoz képest, még mindig nem számottevő.

 

 

A Deloitte Digital Magyarország felmérése teljes terjedelmében itt olvasható.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Menedzserszövetség sokszínűségi kampánya

A Menedzserszövetség kiemelten fontos feladatának érzi, hogy felhívja a figyelmet a női vezetők szerepére, ezért 2021. március 8.-án az Instyle-al közösen kampányt indít “Legyen Divat a Női Vezető!” címmel.

2021. március 8. 14:58

A lakosság a legnagyobb energiafogyasztó

A világ teljes energiafogyasztásának egyharmadát Kína és az Amerikai Egyesült Államok adja, ha egyaránt figyelembe vesszük a lakossági és ipari felhasználást. Magyarországon viszont mindkét államénál nagyobb a lakosság energiafelhasználási aránya: míg hazánkban 32 százalék, addig az Egyesült Államokban csupán 18 százalék. Az Eurostat adatai szerint a legtöbb környező országénál is többet fogyaszt a magyar lakosság: Ausztriában 23, Csehországban 26, Szlovákiában pedig mindössze 20 százalék ez az arány. A számok alakulását az is befolyásolja, hogy hazánkban jóval alacsonyabb az ipari célú felhasználás, míg a cseheknél sokkal több az energiaintenzív ipari termelés.

2021. március 8. 12:22

Az ABB-t ismét a világ egyik leginnovatívabb vállalatának választották

2021-ben az ABB-t a világ egyik leginnovatívabb vállalatának minősítette a Clarivate, amely globális vezető szerepet tölt be a tudományos és akadémiai kutatási adatok, a szabadalmi információk, valamint a megfelelési előírások elemzése terén.  

2021. március 8. 10:04

Tippek a vállalati energiahatékonyság javítására

A március 6-ai Energiahatékonysági Világnap már több mint két évtizedes múltra tekint vissza, megünnepléséről egy 1998-as ausztriai konferencián született döntés. Az energiahatékonyság azóta az EU célkitűzéseiben is fontos szerepet kapott, az uniós direktívák az energiafogyasztás csökkentésére vonatkozóan egyre ambiciózusabb célokat tűznek ki. 

2021. március 7. 17:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától Budapest nagy részén elérhető a Vodafone 5G hálózata

2021. március 4. 16:27

Idén 20 éves az Adverticum

2021. február 8. 14:49

Kinőtte a határokat a Codecool

2021. február 1. 14:47

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59