Iskolakezdés 2020: tavaly még kérdés volt, hogy kell-e a kütyü a tanuláshoz, idén már nem

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 12. 11:36

A koronavírus második hullámának elején, minden iskolás korú szülőt izgat a kérdés, hogy vajon miként alakul majd az őszi félév? Lesz újra digitális oktatás? Tanszerre vagy inkább új számítógépre költsünk? Egyáltalán jó a gyereknek a digitális oktatás? A GKI Digital augusztus végén készült lakossági kutatása ezt a témát járta körbe.

Jó lenne, ha az őszi félév „normális” mederben menne

A számok azt mutatják, hogy noha a legtöbb szülő számára a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben mégis a digitális oktatás visszatérésére számítanak. Annak ellenére, hogy a jelenlegi tanév már elindult, a válaszadó, iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48%-a a digitális oktatás rövid időn belüli visszatérésére számít, 22%-a pedig a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek.

 

A digitális oktatást preferálók nagyon kevesen vannak, és a szülők 56%-a egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak.

 

 

Hogy ment a digitális oktatás tavasszal?

A megkérdezett szülők 60%-a szerint ugyanis náluk nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ezen felül 46%-uk nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatás mértékét se. Azzal kapcsolatban azonban jelentősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen mértékű plusz munkát kellett a családoknak magukra vállalniuk. A szülők 41%-a úgy vélte, hogy a tananyag megtanítása a digitális oktatás révén, tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is. Természetesen ez még inkább hangsúlyos az alsó tagozatosok esetében, hiszen őket az önálló tanulás még kevésbé jellemzi. A szociális közegtől való távolság azonban korosztálytól függetlenül negatívan érintette a legtöbb gyermeket. Garancia pedig továbbra sincs arra, hogy a tanév mindenhol, végig a tantermekben zajlik majd.

 

 

Mit vegyünk a gyereknek?

Az iskoláskorú gyereket nevelő szülők fele úgy indult neki az iskolakezdéshez kapcsolódó bevásárlásnak, mint korábban. A vásárlás helyéül a megkérdezett szülők 36%-a a hipermarket és diszkont láncokat jelölte meg, 63% viszont ezek mellett vásárolt az iskolakezdéshez köthetően online áruházakban is. A papír-írószerek, ruházati cikkek esetében továbbra is az offline vásárlás a jellemző, míg a műszaki cikkeket szeretjük online összehasonlítani, kiválasztani és megvásárolni. 

 

Idén a tavaszi távoktatás miatt a vártnál kevesebb tanszerre volt szükség és az iskolai felszerelés se használódott el teljesen. Így az iskolakezdésre, összességében csak az általános iskola alsós osztályaiban költenek a szülők jelentősen többet az előző évhez képest. Ennek oka, hogy esetükben is hangsúlyosabb lett a műszaki eszközök szerepe, miközben ez a korosztály korábban még kevésbé volt ellátott. 

 

A felsősök és a középiskolások esetében viszont sok családnál még akár csökkenhetett is a tanévkezdéssel járó kiadások sora. Ennél a korosztálynál jellemzően számítástechnikai eszközök is rendelkezésre állnak, vagy beszerzésre kerültek a tavasz folyamán.

 

2020-ban a beiskolázás során a szülők már az általános iskola alsóbb osztályaiban is egyre kevesebbet költenek papír-írószerre, ruházatra, és többet a különböző műszaki cikkekre. A felsőbb tagozatban ennél kisebb a mozgás a tavalyi évhez képest, de itt is jellemző, hogy műszaki cikkre többet költenek, mint tavaly, papír-írószerre és ruházatra kevesebbet. A középiskolában ellenben már viszonylag kevesebbet költenek a műszaki cikkre, míg papír-írószerre és ruházatra kissé többet, de nagyjából csak az áremelkedés mértékét követve. Az általános iskola alsó osztályában 45 ezer Ft, a felsőben 34 ezer Ft, míg középiskolában 28,5 ezer Ft a jellemző költség az idei iskolakezdéshez kapcsolódóan.

 

 

Okos eszközök és laptopok is segítik a tanulást

A műszaki cikkek, számítástechnikai- és okos eszközök, hazánkban eddig jellemzően nem tartoztak bele az iskolafelszerelésbe, ám ez a trend évről évre fordulni látszik, és ennek a vírus még nagyobb lökést adott. 

 

2020-ban a műszaki cikkek iránti kereslet jelentősen megnőtt főleg azok körében, akiknek általános iskola alsó tagozatos gyermeke van. A digitális oktatás márciusi bevezetésekor is megfigyelhető volt a megnövekedett vásárlási igény: a szülők 34%-a vásárolt valamilyen műszaki cikket kifejezetten a vírus hatására tavasszal, a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont. 

 

A digitális oktatás megjelenése nagy szerepet játszik abban, hogy a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt az iskoláskorú gyermekek eszközellátottsága.

 

A legtöbb szülő a laptopot, asztali számítógépet jelölte meg a leginkább elengedhetetlen eszköznek a tanuláshoz, készségfejlesztéshez. A tapasztalatok is azt mutatják, hogy ezeket használták a legtöbb esetben a gyerekek. Ez az erősorrend már a vírus kitörése előtt is kialakult, mindazonáltal a volumen tekintetében jelentős növekedés látható.

 

 

Digitális oktatás

Az egyre fiatalabb korosztályt jellemző nagyobb eszközellátottság, a számítástechnikai eszközök fokozott használata számos lehetőséget és veszélyt is magában rejt. A szülők 95%-ának fontos, hogy iskolába járó gyermeke magabiztosan és biztonságosan mozogjon az online térben, és közülük 40% tudatosan is foglalkozik azzal, hogy az internet veszélyeit elmagyarázza gyermekének. 

 

 

Az elektronikus eszközök segíthetik és hátráltathatják is a tanulást, a szülő felelőssége, hogy a gyereket kontrollálja és utat mutasson a helyes használathoz – a szülők 84%-a egyetért ezzel az állítással, míg 39% gondolja, hogy ez az iskola felelőssége (is).

 

A szülők egyetértenek abban, hogy a mai világban mindenkinek szüksége van alapvető digitális készségekre, és csupán 29% állítja, hogy jobban örülne olyan hagyományos oktatásnak, aminek értelmében egyáltalán nem kellene elektronikai eszközöket használni a gyermeknek a tanuláshoz, hanem egyszerűen a könyvekre hagyatkoznának. A szülők 70%-a szerint inkább segítik az elektronikus eszközök a tanulást.

 

A digitális oktatásban rengeteg lehetőség rejlik, hogy fejlessze azokat a készségeket, amelyeket a szülők a mai világban fontosnak tartanak. A legtöbben az internet biztonságos használatát, az információ megszerzésének készségét tartják nélkülözhetetlennek. Emellett a kommunikációs és másokkal való együttműködés képességét emelik ki, amelyek fejlődésében jelentős lökést adhat, hogy mindezeket egy új környezetben kell elsajátítaniuk. 

 

A digitális oktatás bevezetése hirtelen jött, kevés felkészülési időt hagyva ezzel az iskoláknak, tanároknak, szülőknek és gyerekeknek. Olyan úton indította el az oktatási rendszert, amely a kihívások által számos kreatív megoldásnak is teret adott.

 

Módszertan

A cikkben szereplő adatok a GKI Digital CAWI módszertannal készített lakossági kutatásából származnak. Az adatfelvétel 2020. augusztus végén zajlott. A minta mérete: 1100 fő. A kutatás az aktívan internetező és online is vásárló, felnőtt lakosság 3,35 millió fős sokaságára reprezentatív nem, kor és lakóhely típusa szerint.

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újabb hazai egyetemmel bővíti oktatási együttműködéseit a Huawei

Közös, akkreditált, infokommunikációs és távközlési kurzusok indításáról írt alá megállapodást az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies Hungary. Az új együttműködés része az egyetem és a világ egyik legnagyobb technológiai cége között 2018 óta fennálló stratégiai megállapodásnak. 

2020. november 25. 13:34

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hazánkban elsőként továbbított röntgenfelvételt egy diák 5G-n keresztül

2020. november 24. 12:01

A virtuális térben is nagyszabású startup találkozót szervezett a Hiventures

2020. november 21. 10:18

Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom

2020. november 12. 15:52

EasyBID – a hirdetési bevételek növelése automatikusan

2020. november 2. 10:45
online sportfogadás