Hogyan készülhetnek fel a munkaadók a koronavírus második hullámára?

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 29. 11:20

„Itt a második hullám. Hogyan készülhetnek fel a munkaadók? Tanulniuk kell az elmúlt fél évből!” – ezzel a felütéssel rendezte meg online konferenciáját a Profession.hu. A legfontosabb tapasztalat, hogy a magyar cégek és munkavállalók kölcsönös lojalitásukról tettek tanúbizonyságot a koronavírus első hulláma alatt: a szolidaritás és a megoldáskeresés jellemezte az együttműködést ebben az időszakban. A kezdeti bizonytalanság és kényszerintézkedések után júniustól erős konszolidáció volt megfigyelhető, a tendencia a régi rend visszaállása felé mutatott: a home office-ból sokan visszaülhettek az irodába, a korábban csökkentett fizetések pedig elkezdtek visszaállni az eredeti állapotukba – a helyzetről, és a jövő kilátásairól releváns iparágak HR vezetői beszéltek az ország vezető állásportáljának online konferenciáján.

Magyarországon június végére nem maradt olyan vállalat, amelyet ne érintett volna a koronavírus-járvány okozta válság kisebb-nagyobb mértékben. Ennek ellenére 80 százalékuk képes volt kisebb mértékű megszorításokkal ugyan, de tovább működni. „A válságkezelésben a munkavállalók lojalitása az esetleges vállalati döntések, így például a fizetéscsökkentés elfogadásában mutatkozott meg, a munkáltatóké pedig abban, hogy a megszorítások esetén csak a legvégső esetben nyúltak az elbocsátás lehetőségéhez” – foglalta össze a Profession.hu munkaadók helyzetét vizsgáló felmérésének egyik legfontosabb konklúzióját Zsédely Krisztián, az állásportál értékesítési vezetője.  

 

Várakozások és következmények

A márciust a bizonytalanság és a várakozás jellemezte: ekkor még a vállalatok nagyjából felére nem volt semmilyen érezhető hatással a járvány. Áprilisban viszont komoly megszorításokat voltak kénytelenek alkalmazni a munkáltatók, 32 százalékuk jelentős hatásokról számolt be. A kép június végére már jóval kedvezőbb volt: a vállalatok mindössze 17 százalékánál volt szükség nagy mértékű korlátozásokra. 

 

Ezzel párhuzamosan az álláskeresési piac rekord aktivitást mutatott: egyrészről az álláskeresők száma ugrott meg, másrészről pedig a vállalatok kezdtek intenzív toborzásba júniusban. Ugyanebben az időszakban erős konszolidáció mutatkozott a munkahelyeken is: a home office-ban dolgozók aránya 66-ról 53 százalékra csökkent, a fizetéscsökkentés gyakorisága pedig 21-ről mindössze 9 százalékra változott – derült ki a felmérésből. 

 

Szélsőséges mutatók, nehéz döntések

A kiskereskedelemben a menedzseri döntéseket a szélsőséges forgalomingadozások nehezítették meg. Gigler Anita, a Rossmann HR, Employer branding és CSR menedzsere elmondta, hogy a lojalitás ebben a speciális helyzetben, rivális cégek között is megmutatkozott: egy kiskereskedelmi cég például kapcsolatba lépett a Rossmann-nal munkaerő-átcsoportosítás szándékával. 

 

Az ingadozó kereslet ellenére végül a vállalat kétszámjegyű forgalomnövekedéssel zárta ezt az időszakot, és a logisztikában szintén előre tudott lépni. „Webshopunk forgalma nagy mértékben növekedett. A járvány előtt nagyjából két-háromszáz csomagot küldtünk ki naponta, ez a szám tavasszal a napi kétezret is elérte, így előfordult, hogy nap közben le kellett zárnunk a rendszert, hogy teljesíteni tudjuk a beérkezett rendeléseket” – fogalmazott Gigler Anita. 

 

Segítség a családos kollégáknak

A gyorséttermek esetében több tényező is nehezítette az adaptálódást a helyzethez: a vírus miatt több üzletet be kellett zárni, a nyitva maradt helyeken pedig a dolgozók és fogyasztók egészségét is védeni kellett. További problémát okozott, hogy az iskolabezárások után a családos munkavállalók sok esetben kénytelenek voltak otthon maradni a gyermekeikkel. A helyzet kezelésére a McDonald’s 50 százalékos fizetéscsökkentés ellenében biztosította igény szerint az otthonmaradás lehetőségét a dolgozóinak. 

 

A döntéshozóknak a legnagyobb problémát az állandó bizonytalanság jelentette, beláthatatlan volt, hogy az adott stratégiát milyen időtávra tudják bevezetni. Ugyanakkor a gyorsétteremlánc esetében is volt pozitív hozadéka a járványnak: „A járványügyi korlátozások teret adtak az online értékesítési rendszer kiterjesztésének” – mondta el Horváth Andrea, a McDonald’s HR vezetője.

 

Kritikusan érintett ágazatok

A légiközlekedés egyike a járvány a legradikálisabban érintett iparágaknak. A korlátozások miatt a nemzetközi turizmus gyakorlatilag megszűnt, a cégek pedig csökkentették az üzleti utak számát. Az ilyen jelentősen érintett iparágakban mutatkozott meg igazán a dolgozói lojalitás szerepe: „A munkavállalóink lojalitásában és elfogadásában bíztunk, amit meg is kaptunk tőlük, ugyanis külső támogatás hiányában a fizetésekhez voltunk kénytelenek nyúlni” – mondta el Telek Szonja, az Air France-KLM HR Business partnere. A nehéz helyzetben egyedül az áruszállításra támaszkodhatott a cég, ami a korábban megszokott ütemben tudott működni, illetve kis mértékben növekedni.

 

A rendezvények szervezésére szakosodott vállalkozások hasonlóan hatalmas kárt szenvedtek el: „Száguldasz ezerrel egy autópályán és egyszer csak elfogy az út” – élt hasonlattal a helyzet kapcsán Végh Tamás, a Bo - Live Branding rendezvényszervező ügynökség operatív vezetője. A megváltozott helyzethez online rendezvények szervezésével igyekeztek adaptálódni, de ez korántsem jelentett megoldást. Mint KKV, rövid időn belül kénytelenek voltak leépíteni vagy fizetés nélküli szabadságra küldeni a munkavállalók egy részét. „Most kezdünk magunkhoz térni a tűzoltás után, és hosszú távon újradefiniálni magunkat iparági szinten” – mondta Végh Tamás. 

 

Rendszeres, nyílt kommunikáció

A telekommunikáció piacára kevésbé volt hatással a járvány, viszont a Telekom jelenleg Magyarország legnagyobb irodájával rendelkezik, amely járványügyi szempontból hátrányos. A home office-ból dolgozó munkatársakat rendszeresen informálták egy havi menedzseri fórum formájában, ahol a vezetők prezentálták, hogyan látják a vállalat helyzetét a továbbiakban az aktuális fejlemények tükrében. „A transzparens, belső kommunikációval – amire a felmérések alapján nagy igény volt - és társadalmi felelősségvállalással a munkavállalói elköteleződés nagyban nőtt a vírus alatt, de ez egyéb aktivitás hiányában csak rövidtávon maradna így” – fogalmazott Hinterstein Anikó, a Magyar Telekom Talent Experience COE vezetője. 

 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a munkavállalóknak minden eddiginél nagyobb igényük van a rendszeres és transzparens kommunikációra a munkáltató részéről. Az együtt dolgozók személyes kapcsolata sok esetben teljesen megszakadt, erre a HR szakemberek igyekeztek megoldást találni, így jött el például a közös online főzés, borkóstoló vagy éppen jótékonysági kezdeményezés ideje. A vírus egy új, eddig ismeretlen helyzetet jelentett mindenki számára, de pont ez a bizonytalanság volt az, ami teljesen más szempontból tudta intenzíven erősíteni a cégen belüli összetartást és a vállalat iránti elköteleződést. Ennek megtartása a következő időszak egyik nagy feladata lesz a cégek számára.

 

____________

A felmérésről

A Koronavírus 2020 - A munkaadók helyzete című felmérést kérdőíves adatfelvételi módszerrel végeztük, a Profession.hu ügyfeleinek körében. 1. felmérés: 2020. március, 107 válaszadó cég 2. felmérés: 2020. április, 343 válaszadó cég 3. felmérés: 2020. június, 758 válaszadó cég. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Magyar technológiai vállalkozókat jelöltek az EIT 2020. évi innovációs díjára

Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) Európa-szerte 28 vállalkozót ünnepel – közülük kettő magyar –, akiket az EIT 2020. évi díjára jelöltek. A kiváló innovátorokat kitartásuk és kreativitásuk miatt jelölték, elismeréssel adózva úttörő termékeik és szolgáltatásaik előtt, amelyek felgyorsítják Európa átállását a zöldebb, egészségesebb és digitálisabb jövő felé.

2020. október 20. 14:57

40 százalékkal többen jelentkeznek egy állásra most, mint tavaly ilyenkor

Magyarország piacvezető állásportálján a meghirdetett pozíciókra átlagosan 40 százalékkal többen jelentkeztek 2020 harmadik negyedévében, mint egy évvel korábban. A legnagyobb érdeklődés a szakmunka, az értékesítés, a fizikai munka és az adminisztrációs állások iránt volt, míg a meghirdetett állások számában a cégvezetői, az építőipari és az egészségügyi munkák területén volt növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest – derül ki a Profession.hu harmadik negyedéves jelentéséből.

2020. október 20. 13:46

Népszerű alkalmazásoknak álcázza magát az új, Androidon terjedő kémprogram

Egy androidos kémprogram új verzióját kezdték vizsgálni az ESET kutatói, amely mögött az APT-C-23 nevű, 2017 óta főként a Közel-Keleten aktív, hírhedten veszélyes bűnözői csoport áll. Az ESET által észlelt Android/SpyC23.A nevű új kémprogram a korábbi verziókat fejleszti tovább, kiszélesített kémtevékenységgel, új lopakodó funkciókkal és megújított C&C kommunikációval. Egyik terjeszkedési útvonala az Android hamisított alkalmazásáruházán keresztül vezet: a felhasználók átverése érdekében olyan jól ismert üzenetküldő appoknak álcázza magát, mint a Threema vagy a Telegram.

2020. október 20. 12:22

Fejlesztőközpontot hozott létre Magyarországon a Huawei

Egy kutatás-fejlesztési központtal bővíti tovább magyarországi beruházásait a Huawei Technologies – jelentették be a vállalat 15 éves magyarországi és 20 éves európai jelenlétének évfordulóján rendezett ünnepségen. Az új K+F központ fókuszában a mesterséges intelligencia, a képfeldolgozási és jeltovábbítási technológiák, valamint a rendkívül nagyméretű elosztórendszerek állnak. Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, a Huawei az első kínai vállalat, amellyel Magyarország stratégiai megállapodást kötött hét évvel ezelőtt, a beruházásokban eddig is aktív Huawei infrastruktúrájára pedig nagymértékben támaszkodnak a magyar telekommunikációs piac szereplői. 

2020. október 20. 11:00

Egyedülálló programot indít a Telekom HR szakembereknek

A hazai telekommunikációs szektor legvonzóbb munkahelyének választott*  Magyar Telekom HR szakembereinek vezetésével, valamint a HRFEST-tel partnerségben indul november végén a Telekom egyedülálló programja. A Power of People elnevezésű, több hónapon keresztül tartó, a HR szakma minden szegmensét felölelő workshop-sorozatra november 9-ig lehet jelentkezni.

2020. október 20. 09:45

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Van még idő jelentkezni az „Az Év Honlapja” pályázatra!

2020. október 15. 12:15

EasyBID – Header Bidding megoldás az Adverticumtól

2020. október 8. 15:45

A Bosch új koronavírus tesztje 39 perc alatt ad megbízható eredményt

2020. szeptember 30. 14:58

A vírusveszély miatt idén online rendezik meg a cégvezetők csúcskonferenciáját

2020. szeptember 21. 10:11
online sportfogadás