Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés

forrás: Prím Online, 2021. február 23. 13:17

Kiugróan sok gyermekpornográf tartalmat jelentettek, de az adathalász kísérletek és a hozzájárulás nélkül megosztott személyes adatok száma is nőtt 2020-ban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálata szerint. Az Internet Hotline (IH) az előző évhez képest több mint kétszer annyi, 1765 darab bejelentést kapott tavaly, aminek negyven százaléka gyermekpornográfia miatt érkezett.

A tavalyi évet a hotline számára is a koronavírus-járvány és a védelmi intézkedések következményei határozták meg: az iskolák, intézmények, közösségi terek bezárása miatt felnőttek és gyermekek is drasztikusan több időt töltöttek online, sokkal többet böngésztek, kommunikáltak, és így az online elszenvedhető sérelmek lehetősége is megnőtt. A szolgálathoz tavaly rekordszámú, 1765 darab bejelentéssel fordultak a netezők, 2019-ben 824 jelzés érkezett. A gyermekpornográf tartalmakról érkezett bejelentések aránya a 2019-es 33 százalékról 40 százalékra emelkedett. Közben az adathalász és a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom aránya az összes bejelentésen belül kevesebb lett, de számszerűen még így is több: előbbi a 2019-es 142 darabról 267-re, utóbbi 148-ról 243 darabra nőtt. Az adathalászatról szóló bejelentések között továbbra is jellemzőek a nagy szolgáltatók nevében kiküldött hamis számlaértesítők. A hozzájárulás nélkül közzétett tartalmak között gyakoriak az olyan intim képek, melyeket az érintettek korábbi partnerei tettek közzé.

 

A hotline-hoz érkező bejelentések jelentős hányada a nagy közösségimédia-felületeket érinti. A szolgálat kezében ezért fontos eszköz, hogy a legnagyobb platformoknál közvetlen kapcsolattal rendelkezik az oldalakhoz, ami az IH által megjelölt tartalmaknak kiemelt moderátori figyelmet biztosít. Ilyen például a YouTube Trusted Flagger programja, de hasonlóan közvetlen kérésekkel fordulhatnak a hotline elemzői a Facebook, Instagram, sőt néhány hete már a Tiktok adminjaihoz is.

 

Láthatóbbá vált a tűrhetetlen: gyermekpornográfia erősödőben

A leglátványosabb és legaggasztóbb fejlemény a gyermekpornográf tartalmak számának és arányának drámai növekedése a bejelentések között. Míg 2011-ben 8 százalék volt az ilyen bejelentések aránya (összesen 37 darab), 2020-ban már 40 százalék, azaz 709 bejelentés. A hotline elemzői a gyermekek szexuális kizsákmányolásaként azonosított tartalmakat a szokásos módon a Nemzeti Nyomozó Irodának küldték tovább.

 

Adataink szerint a járvány alatt intenzívebbé, láthatóbbá vált a gyermekekkel szembeni erőszakról készült felvételek megosztása. A potenciális elkövetők feltehetően az online térbe szorultak, így nőtt a veszélye a gyermekek online kizsákmányolásának. A bajba került gyermekeknek a jelen helyzetben viszont kevesebb esélyük van segítséget kérni, hiszen csökkent a személyes kapcsolattartás barátaikkal, tanáraikkal. 

 

A probléma láthatóbbá válásához, a feltárt esetek számának növekedéséhez hozzájárultak az egyre hatékonyabb speciális keresőmotorok is. Ilyen a kanadai Project Arachnid is, amely a gyermekek szexuális kizsákmányolását rögzítő felvételeket kutatja fel. 

 

Az IH a tájékoztató és segítségnyújtó szolgáltatása mellett a tájékoztatásban is jelentős szerepet vállalt 2020-ban. Márciusban az NMHH a hotline közreműködésével elindította szülőknek szóló tájékoztató weboldalát, a Gyerekaneten.hu-t. Az oldal rövid szócikkekben mutatja be azokat a netes jelenségeket, amelyeket a szülők kevésbé ismernek – pl. a groomingot, a szextinget, az adathalászatot. Működésének első évében a portál több mint 250 ezer látogatót vonzott.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ötödik a Samsung a Best Global Brands listáján

A Samsung 74,6 milliárd dolláros értékkel, az ötödik helyen szerepel az Interbrand száz céget bemutató Best Global Brands listáján. A vállalat a tavalyi, 2020-as eredményekhez képest 20 százalékos növekedést mutatott, így megerősítette pozícióját a világ legjobb 5 márkája között. 

2021. október 21. 20:15

Együttműködés a Mercedes-Benz, a Stellantis és a TotalEnergies között

A Stellantis, a TotalEnergies és a Mercedes-Benz megállapodást kötöttek arról, hogy a Mercedes-Benzt az Automotive Cells Company (ACC) új partnereként üdvözölhetik. A megállapodás célja, hogy megalkossák az elektromos autózás alappillérét jelentő, európai akkumulátort. A Mercedes-Benz belépése az ACC-be egyértelműen bizonyítja az iparág fejlődését. Emellett a belépést követően a partnerek vállalják, hogy 2030-ra legalább 120 GWh-ra növelik az ACC ipari kapacitását.

2021. október 21. 18:37

Még podcastot is többször hallgatunk, mint ahányszor online keresünk társat

A legtöbben 3-5 órát töltünk online naponta, 17 százalékunk viszont egész nap a neten van valamilyen formában. Bár egyre többet intézzük az ügyeinket online, úgy tűnik, az új normálisban is a régi az alap. A járvány tehát nem befolyásolta hosszú távon az internetezési szokásainkat, az online térbe vetett bizalmunkat viszont sokkal inkább. Többek között ez derült ki az Allianz Hungária Zrt. „Generációról generációra” című össztársadalmi kutatás-sorozatának harmadik, nem reprezentatív felméréséből.

2021. október 21. 17:11

Évi kétmillió mérés az NMHH független netsebességmérő oldalán

Ha az internetsebességünk rendszeresen elmarad a szolgáltató által garantált értékektől, érdemes a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)  mérőszolgálatához fordulnunk. A Szélessáv.net oldalon elérhető internetsebességmérő most megújult, pontosabban dokumentált mérési jegyzőkönyvvel segíti a fogyasztó védelmét. Az elmúlt évben a külső felhasználók több mint kétmillió mérést végeztek el a független hatósági felületen.

2021. október 21. 15:38

HR digitalizáció a pandémia után: globális toborzás és virtuális irodák

A pandémia előre nem látható ütemben változtatta meg a munka világának több aspektusát is: a távmunka térnyerésén túl létrejöttek az akár teljesen virtuális vállalatok, a munkaerő-toborzás lokálisból globális lett, a munkáltatók és a munkavállalók is tudatosabbá váltak a fenntarthatóság terén. Közben az újabb generációk erősebben keresik a virtuális élményeket – derül ki a Deloitte kutatásából.

2021. október 21. 14:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hosszabbít Az Év Honlapja Pályázat

2021. október 15. 18:12

Google: környezetbarát keresési funkciók érkeztek

2021. október 7. 17:13

Radikális változások jönnek a Google keresésben: itt a MUM!

2021. szeptember 30. 19:07

Megújul a Vodafone vezetékes internet és TV portfoliója

2021. szeptember 29. 11:20