A Fujitsu mesterséges intelligenciája vigyázza a Nürburgring versenypálya biztonságát

forrás: Prím Online, 2021. július 17. 14:58

A Fujitsunak köszönhetően a Nürburgring versenypályán a jövőben fejlett mesterséges intelligenciával támogatott biztonsági funkciók lesznek elérhetők. A nagy felbontású kamerákat, valós idejű MI-elemzést és azonnali figyelmeztető rendszereket tartalmazó komplex megoldás révén mind a versenyközpont, mind pedig a pilóták azonnal értesülnek a – Sir Jackie Stewart Formula–1-es pilóta által csak „zöld pokolnak” titulált – kihívásokkal teli pályaszakaszon felmerülő problémákról. 

A legendás Nordschleife (északi hurok) a Nürburgring két versenypályája közül a híresebb. Ezen a 20,8 kilométeres pályán 73 kanyar található, köztük beláthatatlan kanyarok, lejtők, jelentős szintváltások, és ezért sokan a világ egyik legnehezebb versenypályájának tartják. Régebben, ha valamilyen incidens történt, például egy jármű elhagyta a pályát, a pályabírók rádiós kapcsolaton keresztül továbbították az információt a versenyközpont sportbírói felé a szükséges döntések meghozatalához. A Nagydíj pályájával ellentétben a Nordschleifét nem szerelték fel kamerákkal, és ezért nem volt látható a versenybírók számára. Emiatt gyakran nehéz volt gyorsan felmérni és kezelni a problémákat – pedig ha épp több száz jármű van egyszerre a pályán, nagy volt a tétje a pontos reagálásnak.

 

 

A rendszer bevezetése a Döttinger Höhe-i 2,8 km-es tesztszakaszon indult

Az ambiciózus pályadigitalizációs projekt szakaszos megvalósítási terve a „Döttinger Höhe” néven ismert, 2,8 km-es tesztszakaszon, nyolc nagy felbontású kamera telepítésével indult. A Nagydíj pályájának meglévő kamerainfrastruktúrája mellett, a teljes Nordschleife lefedéséhez további több mint 100 kamerára lesz szükség. Már a kamerák száma alapján is nyilvánvaló, hogy a pályát emberi erővel nem lehet megbízhatóan monitorozni. A Fujitsu megoldásának részeként a Nürbungringen telepített kamerákat üvegszálas optikai kábeleken keresztül összekapcsolják a versenyközpont infrastruktúrájával. A döntéshozási folyamat támogatására a Fujitsu olyan MI-rendszert fejleszt, amely mesterséges intelligencia segítségével, valós időben monitorozza az összes videós képfolyamot, megjelölve az észlelt potenciális veszélyeket. Probléma esetén a rendszer azonnal értesíti a versenyközpont pályabíróit és a releváns videós képfolyamokhoz kapcsol, miközben egyidejűleg annak a lehetőségét is biztosítja, hogy tájékoztassák a közeledő pilótákat a veszélyről, például a pálya mellett elhelyezett LED-es kijelzőkön keresztül. 

 

Joern Nitschmann, a Fujitsu közép-európai gyártó- és autóipari ügyfelekre szakosodott üzletágának vezetője szerint: „A Nürburgring méltán híres arról, milyen nehéz rajta vezetni. Így született a mondás, miszerint ‘amit a Nürburgringen teszteltek, garantáltan megállja a helyét’. A projektnek nyilvánvalóan megvoltak a maga kihívásai, például a folyamatos sávszélesség és tápellátás biztosítása az Eifel-hegység közepén. Ám a Nürburgring versenybiztonsági jártassága és a Fujitsu komplex MI-megoldások meghatározása, fejlesztése és telepítése terén szerzett tapasztalatai együtt tökéletesen megvalósított co-creation megoldást eredményeztek. A más iparágakban már bizonyított digitális átalakulási szakértelemre épülő együttműködés új alapokra helyezi a hírhedten nehéz versenypálya biztonságát.” 

 

Mirco Markfort, a Nürburgring ügyvezető igazgatója hozzátette: „Közel száz éve rendeznek versenyeket a Nürburgring Nordschleife pályáján, és az évek során komoly összegeket fordítottunk arra, hogy maradéktalanul biztosítsuk a képességeiket évről évre nálunk próbára tevő pilóták ezreinek biztonságát. A Fujitsuval folytatott együttműködésünknek köszönhetően a pilóták minden korábbinál nagyobb biztonságban versenyezhetnek. Most először sikerült láthatóvá tennünk a pálya bizonyos részeit, ráadásul a mesterséges intelligencia automatikus, valós idejű értesítéseket is generál számunkra. A pályainfrastruktúrát a legendás 24 órás versenyen, június elején teszteltük először élőben. Most adatokat gyűjtünk a tesztszektorból, és az új információk alapján továbbfejlesztjük a megoldást. A pálya többi részére is tervezzük a forradalmi technológia kiterjesztését.” 

 

A Fujitsu folytatja az MI-rendszer fejlesztését – betanítja a rendszert a járművek felismerésére, a pálya különböző részeinek és közvetlen környezetének (pl. kavicsos, füves részek és biztonsági kerítések) azonosítására. Az MI-t a pályán jelentkező rendellenességek (pl. olaj, egyéb szennyeződés vagy szemét) észlelésére, valamint az időjárási jelenségek (pl. eső, árnyék) kezelésére is felkészítik.

 

_________________

Ennél a megoldásnál a Fujitsu a helyszíni telepítés mellett döntött a rendszer minimális késleltetésének biztosítása érdekében, és az MI-módszerek kombinációját alkalmazza a Nürburgring speciális követelményeire. A szoftver MI-alapú objektumfelismerés segítségével azonosítja a pályán a járműveket és az embereket. A képszegmentáció révén meg tudja különböztetni egymástól a versenypályát, a kavicsos és füves felületeket, a terelő és biztonsági kerítéseket. Biztonsági probléma esetén a rendszer azonnal értesíti a pályabírókat, illetve jelzőlámpák és üzenetek segítségével közvetlenül a pilótákat is. A moduláris struktúrának köszönhetően a megoldás jól skálázható, és könnyen kiterjeszthető a pálya további részeire.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Vállalati adatokon tanított generatív AI: a jövő útja a cégeknek

A nyilvános adatokon tanított AI modellek esetében mára egyértelművé vált, hogy nemcsak segíteni képesek a vállalatokat, hanem használatuk számos kockázatot is jelenthet azokra nézve. Ennek elkerülése érdekében, valamint a produktivitás javítása, a költségek optimalizálása és a komplex információk megértése céljából egyre többen saját adataikat használva tanítják a generatív mesterséges intelligenciát – derül ki a Deloitte TMT Predictions 2024 kutatásából. 

2024. február 27. 18:59

Hogyan járul hozzá a digitalizáció az energiaköltségek csökkentéséhez?

A digitalizáció már elkerülhetetlen, legyen szó akár irodáról, akár oktatási intézményről. Az átállást erősen sürgeti az egyre inkább elterjedő környezettudatos trend, de nyomós érv mellette az energiaárak kiugróan magas megemelkedése is. Hogy milyen eszközökben érdemes gondolkodnunk és azok milyen megtérülést hozhatnak már néhány éven belül, abba Herczog Gábor, a Legamaster magyarországi forgalmazójának, a Stiefel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója és Urbán Tamás vizuáltechnika üzletágvezető nyújtott betekintést.

2024. február 27. 11:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI

2024. február 27. 20:28

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30