NMHH-kutatás: a felhasználók közel kétharmada használja online hívásra is a netet
A magyar internetezők 64 százaléka használ valamilyen netes hang- vagy videóhívás-szolgáltatást, de a cégek is előszeretettel alkalmazzák a technikát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásai alapján. A 2020 második felében készült felmérések szerint nem feltétlenül telefonál kevesebbet mobilról az, aki online indít hívást.
Felhívlak videón! – lakossági használat
A 15 évesnél idősebb hazai internetezők 64 százaléka használ valamilyen hang- vagy videóhívást nyújtó szolgáltatást, szűk felük több ilyet is igénybe vesz. Legtöbben Messengert (47 százalék), Vibert és Skype-ot (19-19 százalék) használnak. A nők inkább a Messengert részesítik előnyben, míg a férfiaknál a Skype és a Teams népszerűbb az átlagnál. A szolgáltatások különösen elterjedtek a nők, a magasabb végzettségűek, a 30 év alattiak és a 60 év felettiek, valamint a budapestiek körében. A mobilinternetet használó online telefonálók 47 százaléka olyan csomagra fizet elő, amely korlátlan mobilinternetet tartalmaz, vagy a videóhívások nem fogyasztják a rendelkezésre álló adatkeretet.
Persze technikai jellegű fennakadások itt is előfordulhatnak. A felhasználók 44 százaléka tapasztalt gyenge térerőt vagy hiányos lefedettséget, harmaduknál akadozott vagy torzult a hang, 27 százalékuknak pedig az adatkeret kimerülése okozott bosszúságot. Talán ennek is köszönhető, hogy az online telefonálók 60 százalékánál nem csökkent a hagyományos mobiltelefon használata, sőt, 7 százalékuknál még nőtt is. Mindez egybecseng az NMHH mobilpiaci jelentésében publikált forgalmi adatokkal, melyek szerint az emberek 2020-ban – a jelentős arányú online telefonálás ellenére – 14 százalékkal többet beszéltek mobilon, mint 2019-ben. Ez részben annak a következménye, hogy a szolgáltatók leginkább a magasabb előfizetési díjú, de ingyenes beszélgetést lehetővé tevő, ún. „flat” tarifákat ajánlják ügyfeleiknek.
A videóértekezletek kora
A vállalatok is előszeretettel alkalmazzák az internetalapú hangmegoldásokat. A legalább tíz főt alkalmazó üzleti vállalkozások – kb. 38 ezer ilyen van – 36 százalékánál minimum egy alkalmazott használ a munkához online hang- vagy videótelefon-szolgáltatást a mobiltelefonján. A felhasználók aránya jelentősen magasabb a nagyobb, legalább 250 főt foglalkoztató cégeknél – 44 százalékuk használja –, valamint az egymilliárd forint feletti bevételű és a szolgáltatói szektorban tevékenykedő vállalatoknál.
A koronavírus miatt a vállalkozások 41 százaléka biztosította az otthoni munkavégzést a dolgozói legalább egy részének, emiatt pedig online platformra kerülhettek a megbeszélések, a konferenciák. Ahol a vállalat nagyobb része otthonról dolgozhatott, ott a munkatársak több mint fele telefonált online.
Az emberek jelentős többségben a Messengert használják magánügyekben online hang- vagy videóhívásra. Az üzleti célból, mobilkészüléken online telefonálók viszont közel azonos arányban veszik leggyakrabban igénybe a Skype-ot (27 százalék), a Vibert (25 százalék) és a Messengert (23 százalék), valamint sokan részesítik előnyben a Teamset (16 százalék).
A technológiát használó vállalkozások vezetőinek bő fele – 52 százalékuk – kifejezetten támogatja a netes hang- és videóhívások használatát, és csupán 4 százalékuk ellenzi azt. Viszont csak a harmaduk gondolja, hogy e szolgáltatások teljesen megfelelnek a vállalati igényeknek. Az online telefonálás hatására a vállalkozások 37 százalékánál csökkentek a céges mobilkiadások, és 8 százalék tapasztalt nagyon jelentős, 25 százalék feletti kiadáscsökkenést.
A kutatás háttere
Az NMHH országos reprezentatív felméréseinek célja, hogy jobban megismerje és megértse az elektronikus hírközlési szektor helyzetét. Az összeállítás a 2020-ra vonatkozó lakossági, háztartási és üzleti felmérések, valamint a szintén tavalyi, szolgáltatói adatok felhasználásával megjelent Mobilpiaci jelentés alapján készült. A felméréseket az Ariosz Kft. és a Bellresearch Kft. készítette el az NMHH számára, a mobilpiaci jelentés a hatóság saját összeállítása. Jelen sajtóközlemény a teljes kutatások egy szeletét, az online hang- és videóhívásokra vonatkozó részét dolgozza fel.
Kapcsolódó cikkek
- Négy rádiós pályázaton hirdetett nyerteseket a Médiatanács
- NMHH: Még mindig nem tért vissza a reklámpiac a járvány előtti szinthez
- Az okostelefon tudatos használata közelebb hozhatja egymáshoz a generációkat
- NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?
- Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés
- A brexit nem feltétlenül jelenti a hazai áron igénybe vehető roaming megszűnését
- Tovább növekszik a telefonos mobilnetet használók száma
- Többet telefonáltunk és interneteztünk a koronavírus hatására
- NMHH-felmérés: csökken a hagyományos média fogyasztóinak aránya az internethez képest
- Az NMHH öt tanácsa internetezőknek koronavírus idején
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Díjmentes roadshow-konferencia az Közép-Dunántúl Régió kkv-döntéshozóinak
A PP Konferenciaközpont a székesfehérvári Pénz, de honnan? roadshow-konferenciáján most is, mint 22 év óta minden évben összegyűjti a hazai kkv-k számára rendelkezésre álló kedvezményes, támogatott pénzforrásokat és a hatékonyságot növelő új módszereket.
Új tagokkal bővült a G-Shock női karóráinak választéka
A Casio bemutatta a G-Shock márka legújabb ütésálló karóráit. A kompakt, analóg-digitális számlappal rendelkező karórák a nőiességet ünneplik és rózsaarany (ú.n. rose gold) színben tündökölnek. Mint ismeretes ez az árnyalat eredetileg az ékszereknél jelent meg, de ma már a karórákon is hódít.
20 éves jubileumát ünnepli a Budapest Design Week
Idén 20. alkalommal rendezik meg 2023. október 5. és 15. között a Budapest Design Weeket (BDW), amelyre jubileumi programsorozattal készül a Magyar Formatervezési Tanács. A fesztivál fókuszában a BDW elmúlt 20 évének legkiemelkedőbb szereplői, alkotásai és eseményei állnak, emellett számos izgalmas programmal, köztük kerekasztal-beszélgetésekkel, szakértői előadásokkal és neves hazai designvállalkozások bemutatásával ünnepelnek. A visszatekintés mellett kiemelt szerepet kap a jövőtervezés is.
Karrierváltás: 600 ezerhez közelít a junior informatikusok átlagbére
A recesszió ellenére is keresettek a hazai munkaerőpiacon az informatikusok: egy jellemzően 5-6 hónapos képzés után egy éven belül átlagosan havi bruttó 596 ezer forintot vihetnek haza azok, akik a karrierváltás mellett döntenek.