NMHH-kutatás: egyre fiatalabban kezdenek netezni a magyar gyerekek

forrás: Prím Online, 2021. november 10. 20:19

Közel kétszer annyi 7-8 éves gyereknek volt tavaly mobiltelefonja, mint 2017-ben – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) reprezentatív kérdőíves kutatásából. Ártalmakkal is hamar találkoznak a neten, de a felmérés biztató eredménye, hogy a szülők aktív érdeklődése gyerekeik online tevékenysége iránt mérhetően csökkenti a fiatalokra leselkedő online kockázatokat. A médiahatóság a kutatás nyomán megújította szülőknek szóló információs oldalát, a Gyerekaneten.hu-t, az oldal népszerűsítésére pedig kampányt indított. 

A NMHH megbízásából 2017 után tavaly újra elkészítette a Psyma közvéleménykutató cég a kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatását a gyerekek médiahasználati szokásairól. A reprezentatív minta kétezer, 7 és 16 év közötti gyermekből és szüleikből állt. A kutatás eredménye szerint a gyerekek egyre hamarabb lépnek fel a netre, és egyre hamarabb szereznek tapasztalatokat a közösségi médiában. Három év alatt a 7-8 évesek körében közel duplájára nőtt a telefonnal rendelkezők aránya: 14 százalékról 24 százalékra emelkedett. A felmérés szerint a magyar tízévesek többségének ma már van mobiltelefonja és ez az eszköz egyre inkább okostelefon, amelyhez havidíjas és mobilnet-előfizetés is tartozik.

 

A közösségi médiában jelen lévő tízévesek száma 3 év alatt több mint háromszorosára, 3-ról 10 százalékra emelkedett.

 

A kutatás kedvező tendenciákat is feltárt: bár az internetet egyre hamarabb kezdik használni a gyerekek, de óvatosabban, tudatosabban bánnak az adataikkal, mint korábban. 2017-ben a közösségi médiaprofillal rendelkezőknek még a 66 százaléka osztott meg magáról fényképet, 2020-ban ez az arány 58 százalékra csökkent. E-mail-címét, iskolája nevét vagy telefonszámát is egyre kisebb hányaduk teszi nyilvánosan megismerhetővé.

 

A kutatás által feltárt veszélyek, kockázatok és a szülői stratégiák

A kutatási eredmények szerint a 11 és 16 évesek között három év alatt a duplájára nőtt azoknak az eseteknek az aránya, amikor egy idegen igyekezett kapcsolatba lépni velük: 9 százalékról 18 százalékra. Minden tizedik gyermek visszajelöli az őt bejelölő idegent, a 13-14 évesek negyede, a 15-16 évesek közel harmada tart kapcsolatot olyan „ismerősökkel”, akiket személyesen sohasem látott. Az ismeretlenek által megkeresett gyerekek fele szembesül online ártalommal, negyedük pedig konkrét jogsértéssel.

 

 

A magyar szülők nagyjából harmada választ passzív stratégiát a gyermeke digitális életében, vagyis nem tilt, nem korlátoz, nem ellenőriz és nem is beszélget a netes tapasztalatokról. Pedig a kutatás szerint az aktív stratégiát alkalmazó szülők gyermekei jóval tudatosabb döntéseket hoznak a neten, mint a passzív viselkedést mutatók.

 

A kutatás egyértelmű és biztató eredménye, hogy a szülők bármilyen, a gyermek online térben való jelenlétével kapcsolatos aktivitása, érdeklődése mérhetően csökkenti az ott, a gyerekre leselkedő kockázatokat. A Psyma teljes kutatása és a legfontosabb eredményeket kiemelő rövidebb prezentáció is elérhető a hatóság honlapján.

 

Felfrissült a Gyerekaneten.hu

Az NMHH egy szülőknek szóló – a gyerekek online életéhez kapcsolódó – tanácsadó, információs oldalt üzemeltet: a Gyerekaneten.hu-t. A site 2021 őszére megújult, új struktúrája már a témákat kifejtő szakértői cikkeket helyezi előtérbe, és a szócikkeken, kvízeken túl elmélyültebb ismeretszerzésre is hív. A szerkesztők ehhez frissítették és bővítették az oldal tartalmait, az új, Ellenőrző lista című írások pedig rövid, pontokba szedett tanácsokat adnak a szülőknek egyes aktuális online jelenségek megértéséhez, kezeléséhez. A tanácsadó listákat az NMHH Bűvösvölgy médiaértésoktató-központjaiban oktató szakemberek írják hónapról hónapra. Havonta várhatók a külső szakértők cikkei is a digitális gyermeknevelés kényes és fontos témáiról. Az elsőként kiemelt írás a behálózás problémáját járja körül, a digitális térben mozgó rosszindulatú idegenek tevékenységére, az ezzel kapcsolatos megelőzésre hívja fel a szülők figyelmét.

 

A médiahatóság a behálózás témáját fókuszba helyezve novemberben kampányt is indított a Gyerekaneten.hu ismertségének növelésére: országosan közterületen city-light plakátokkal, budapesti villamosokon elhelyezett reklámokkal, valamint online és közösségi médiás hirdetésekkel szólítja meg a szülőket. A hirdetések központi gondolata az, hogy a szülők feltételezik, hogy olyan bizalmas kapcsolatban állnak gyermekükkel, amely kizárólagos és amely védelmet biztosít. A neten azonban a gyerekeket rosszindulatú idegenek is elérhetik, a bizalmukba férkőzhetnek, ez pedig komoly veszélyeket rejthet. A kockázatos események csökkentéséért a gyermekek biztonságáért lehet és kell tenni. Ehhez a Gyerekaneten.hu oldal érdemi segítséget ad. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Klímaberendezéseket adományozott a Panasonic a Semmelweis Egyetem gyermek-tüdőgyógyászatának

A Panasonic Heating and Cooling Solutions üzletágának hazai képviselete Etherea nanoe X technológiával felszerelt levegő-levegő hőszivattyú rendszerek adományozásával és telepítésével támogatja a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának pulmonológiai-allergológiai szakrendelését, ahol légúti betegségben szenvedő gyermekeket kezelnek.

2022. január 17. 12:29

Együtt az egészséges egyetemi és főiskolai e-sportért

A hétvégén zárult 22. EDUCATIO Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon jelentette be a MEFS és a HUNESZ a felsőoktatás jövőbeni elektronikus sportéletét meghatározó kooperációt. 

2022. január 17. 11:18

Virtuális látogatás az ABB Distribution Solutions brnói gyárában

A virtuális gyárlátogatás betekintést enged a világ legnagyobb, IEC szabvány szerinti középfeszültségű mérőváltóit és szenzorait előállító gyárába, és azokba a gyártócsarnokokba, ahol a középfeszültségű lég- és gázszigetelt, valamint kisfeszültségű kapcsolóberendezések készülnek. 

2022. január 17. 09:59

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Philips

Az MMD – a Philips monitors márkalicencpartnere – megszerezte a 9. generációs TCO Certified tanúsítványt számos fenntartható terméke számára. A tanúsítást elsőkként megszerző gyártók egyikeként a Philips monitors rekordszámú (64) tanúsítvánnyal rendelkező kijelzővel rendelkezik azon a napon, amikor a TCO Certified tanúsítás 9. generációját bemutatták a nyilvánosságnak decemberben. Az előző generációkhoz képest a TCO Certified 9. generációja szigorúbb és átfogóbb kritériumokat határoz meg a termék teljes életciklusára vonatkozóan, és lehetővé teszi a kritikus lépések megtételét a fenntartható IT-termékek fejlesztése tekintetében.

2022. január 16. 16:49

Oscar-jelölt mesterek is dolgoztak az új grandiózus szabadulószobán

2022 január 30-án nyit Budapest legújabb és eddigi legnagyobb beruházással készült szabadulószobája a VII. kerületben. Az Azték sírkamra kialakításán több mint száz külföldi és magyar szakember dolgozott egy éven át. A játékosoknak igazi azték és maja indiánok adják a segítséget eredeti nyelven, az azték és maja őshazában felvéve. A felvételeket ősi maja áldozó barlangban, maja templomokban, áldozati helyszíneken, dzsungelben és romvárosokban rögzítették. Minden érzékszervre ható fordulatos, agytornáztató kalandra számíthatnak a játékosok.

2022. január 16. 14:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Jön Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi konferenciája

2022. január 12. 15:07

Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára

2022. január 7. 13:58

Átszámítva közel 40 millió forintot fizettek a világ első SMS üzenetéért

2021. december 21. 17:35

Digitális műtárgyként árverezi el a Vodafone a világ első SMS-ét

2021. december 14. 15:32