Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
Kiközösítés, befeketítés, személyiséglopás és szexting. Csak néhány fogalom a zaklatás főbb típusai közül. Az online zaklatás egy olyan jelenség, ami hatalmas sebeket ejthet bárkin, fő elszenvedői mégis a gyerekek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a zaklatás történhet otthon, a munkahelyen vagy az iskolában (bullying), de az internethasználat elterjedésével az online zaklatás is a mindennapok részévé vált.
Az online zaklatás jellemzően bántó, megalázó üzenetek, hozzászólások küldése az interneten keresztül, de ide soroljuk a kínos képek engedély nélküli közzétételét és a kiskorú felhasználóknak címzett szexuális tartalmú üzeneteket is. A bántalmazási forma legfőbb veszélye, hogy az áldozatokra gyakorolt negatív hatása kevéssé észrevehető, annak fizikai jelei sok esetben nincsenek, vagy már csak megkésve, akár önkárosításon keresztül érzékelhetők. A zaklatás során a zaklató és az áldozat között gyakran egyenlőtlen erőviszony áll fenn a zaklató javára, amely megnyilvánulhat az áldozatról megszerzett bántó információkban, jobb kommunikációs képességekben, de akár munkahelyi vagy iskolai függőségi helyzetben is. Gyakori eset, hogy a zaklató népszerűbb, jobbak a társadalmi kapcsolatai vagy egyszerűen csak hangosabb az online térben.
Az online zaklatás egyedisége, hogy akár egyetlen cselekedettel, de folyamatos üzenetküldéssel is maradandó károkat eredményez. Az online térben egy bántó videó vagy kép posztolása is okozhat áldozattá válást, így akár egy közösségi médiás továbbosztás és/vagy kommentelés is minősülhet zaklató magatartásnak, ha az az áldozat magánéletének, nyugodt életvitelének sérelmét okozza.
Gyakran előfordul, hogy az online zaklatásnak kitett kiskorú vagy felnőtt nem tudja élni a mindennapi megszokott életét, mert a zaklatás hatására megszakadnak szociális kapcsolatai, kiközösítik vagy éppen iskolaváltásra kényszerül. Az elzártság érzése akár súlyos mentális problémákhoz, sőt öngyilkosság elkövetéséhez is vezethet, valamint megnehezítheti az áldozat részéről a segítségkérést is. Pedig van segítség.
Az Internet Hotline-hoz online zaklatás esetén is lehet fordulni
Az Internet Hotline mint tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat az „Online zaklatás” kategóriában érkező bejelentések esetén elsősorban technikai segítséggel és általános tanácsokkal támogatja a bejelentőket. 2021-ben a bejelentések 2,6 százaléka érkezett ebben a kategóriában – míg ugyanez az adat 2022 első félévében már 4,4 százalék volt. Az NMHH adatai szerint a bejelentők nagy része feltételezhetően nagykorú volt a vizsgált időszakokban, de az online zaklatáson belül érkezett bejelentések több problémakört is érintettek, így például a kortárs online megfélemlítést (cyberbullying), a feltört közösségimédia-profilokat és az álprofilokat is. Az Internet Hotline munkakapcsolatban áll a nagyobb közösségimédia-platformokkal, mint például a Facebook, az Instagram, a Youtube, a TikTok és a Google munkatársaival is. Az említett szolgáltatók prioritásként kezelik a hotline munkatársaitól érkezett bejelentéseket.
Amit egyszer feltöltünk az internetre, az ott is marad
Általánosságban elmondható, hogy amit egyszer feltöltenek az internetre, az ott is marad (például a sértő képek, videók). A sértő tartalmakkal találkozva az áldozat pedig újból és újból átéli az online zaklatást. Az online kommunikáció során gyakran nincs idő átgondolni a történteket, illetve az áldozatnak nincs ideje kilépni a bántalmazó helyzetből. Egy 2020-ban publikált hazai kutatás alapján az általános iskolások 68,9 százaléka, illetve a középiskolások 72,4 százaléka volt már online zaklatás áldozata.
Az online zaklatás komoly pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okoz. Az elektronikus kommunikáció miatt a zaklatók nem látják az áldozatok érzelmi reakcióit, ezért könnyebb az adott cselekményt elkövetni a bűntudat érzése nélkül. A zaklatók az internet „távolító hatása” miatt gyakran nem realizálják tettük negatív hatásait az áldozatra nézve, mert azt gondolhatják, hogy egy viszonylag ártalmatlan „csínyben” vesznek csak részt. Pedig az online zaklatásnak súlyos következményei lehetnek az áldozatokra nézve, mint például önbizalom-csökkenés, depresszió, később tudatmódosító szerek fogyasztása vagy agresszió. Szélsőséges esetben a tartós depresszió – megfelelő segítség hiányában – öngyilkossághoz is vezethet. Az online zaklatás áldozatává válás későbbi devianciákhoz, így kriminalitáshoz is vezethet. Sőt, akár az áldozat maga is bántalmazóvá válhat.
Mit tehet az, akit zaklatnak?
Az Internet Hotline a zaklató személlyel fennálló kapcsolat megszakítását, valamint a sérelmezett üzenetekről vagy bejegyzésekről képernyőfotók készítését javasolja a bejelentőknek. A bejelentőnek lehetősége van feljelentést is tenni a lakóhelye szerint illetékes rendőrkapitányságon, amely során fontos, hogy a bizonyítékul szolgáló képernyőfotókat, képernyőmentéseket is magával vigye. A feltételezhetően kiskorú bejelentőket minden esetben arra bátorítják az Internet Hotline munkatársai, hogy beszélgessenek problémájukról egy olyan felnőttel, akiben megbíznak, ám ha erre még nem állnak készen, akkor hívják bátran a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt a 116-111-es, ingyenesen és anonim módon hívható telefonszámon.
Kapcsolódó cikkek
- 7 hasznos tanács, amit a szülő megtaníthat a gyermeknek az online világról
- A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
- A Safer Internet Day kapcsán indít kampányt az NMHH
- Évi kétmillió mérés az NMHH független netsebességmérő oldalán
- NMHH-kutatás: a felhasználók közel kétharmada használja online hívásra is a netet
- NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?
- Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés
- Tovább növekszik a telefonos mobilnetet használók száma
- Többet telefonáltunk és interneteztünk a koronavírus hatására
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jelentős forgalomnövekedés a Candy Hoover Hungary-nél
Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover Hungary Kft. 2022-es évet összefoglaló előzetes számaiból. Még nincsenek meg a végleges adatok, ám az bizonyos, hogy a vállalat tavaly százalékban kifejezve kétszámjegyű árbevétel-növekedést ért el.
2023-ban tovább zöldíti gépjárműflottáját a vállalat
A fenntarthatóság és környezettudatosság jegyében idén újabb 122 belsőégésű motorral ellátott autóját cseréli le plug-in hibrid és 100%-ban elektromos gépjárművekre a Vodafone Magyarország. A vállalat 2021 szeptemberében kezdte meg a közel 400 autóból álló járműparkjának cseréjét, ezáltal is közelebb kerülve azon vállalásához, hogy 2025-re teljes gépjárműflottája elektromos autóból álljon. A most bejelentett intézkedéssel a Vodafone gépjárműinek közel 80%-a lesz zöld rendszámos és környezetbarát.
Keresztféléves felvételi 2023: vonzóak a fiatalok körében a Széchenyi-egyetem minőségi képzései
Az Oktatási Hivatal közzétette a keresztféléves felvételi eljárás ponthatárait, melyek értelmében több mint kétszáz hallgató kezdheti meg tanulmányait februártól a győri Széchenyi István Egyetemen. A technológiai képzési területeken az intézmény vonzereje továbbra is kiemelkedő. Az elsőéveseket a minőségi oktatás mellett európai színvonalú hallgatói szolgáltatások és modern infrastruktúra várja.
Kiszivárogtak az orosz Yandex keresőmotor forráskódjai
Egy korábbi alkalmazott kiszivárogtatta a világ 4. legnagyobb keresőmotorjának forráskódjait, köztük annak 1922 rangsorolási tényezőjét. Feltételezések szerint politikai indokok vezethették a kiszivárogtatót.
Történetének legnagyobb árbevételét érte el az LG Electronics 2022-ben
Az LG Electronics (LG) 2022-ben az egy évvel korábbit 12,9 százalékkal meghaladó, 83,5 ezer milliárd von konszolidált árbevétel mellett 3,6 ezer milliárd von üzemi nyereséget ért el.