A valóságshow-k valóságát tanulmányozta az NMHH új kiadványa
A VV10 – Egy valóságshow valósága címmel jelent meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézetének új kiadványa. Szadai Károly szerkesztésében készült tanulmánykötet azt elemezte, hogy a valóságshow-k és az azzal rokon hibrid műfajok népszerűség 20 év alatt mennyit változott. Talán nem is olyan meglepő, hogy a legnépszerűbb televíziós műsorok még napjainkban is azok, amelyek a mindennapi élettel, a hétköznapok világával, a „valósággal” foglalkoznak.
A klasszikus hír és infotainment műsorok mellett a délutáni és az esti műsorsávban már szinte megkerülhetetlenné váltak a különböző realityk és doku-realityk vagy az ugyancsak a valóság és a hétköznapi élet világából építkező tehetségkutató műsorok. Az Egy valóságshow valósága című kötet öt különböző nézőpontból vizsgálja a valóságshow-kat, illetve annak magyarországi formátumát. Az aktualitása ma is megvan, hiszen hamarosan indul a ValóVilág 11. évada.
Megjelent a multimediális jelleg
„Sok változást vehetünk észre a kezdetektől. Az egyik legszembetűnőbb, hogy ma már multimediális, multiscreen jellege van a ValóVilágnak. Kezdetben a műsor egy lineáris televíziós adás volt. Ma már az epizódok visszanézhetőek online, készülnek kizárólag webes tartalmak, elsősorban a különböző közösségimédia-felületekre optimalizálva, sőt telefonos applikáció van hozzá, amivel a nézők érdemben is bele tudnak szólni a műsor alakulásába, véleményt nyilváníthatnak róla” – mondta Szadai Károly a kötet szerkesztője.
Az NMHH Médiatanácsának tagja kiemelte, hogy a Médiatanács feladatai közé tartozik, hogy ne csak szabályozói oldalról, hanem médiatudományi szempontból közelítsenek olyan médiatartalmakhoz, melyeket nagy érdeklődés övez, vitákat vált ki.
„A szabályzói, hatósági feladatokon túl szeretnénk a nézőknek segítséget nyújtani a médiatartalmak mélyebb üzeneteinek dekódolásában. Mindannyian tanúi vagyunk annak, ahogy a média világa folyamatosan változik, ezzel nemcsak a hatóságnak, de a nézőknek is érdemes lépést tartani. Egy olyan műsor, ami ismert, nézett és sok vitát váltott ki, alkalmas arra, hogy górcső alá vegyük. Ebben a kötetben főleg az értékviszonyokat tükröző kérdéseket vizsgáltuk, így megnéztük azt is, hogy a műsor milyen mintákat közvetít a kiskorúak, gyermekek számára” – tette hozzá Szadai Károly.
Válaszkeresés fontos társadalmi kérdésekre is
A kötetben szereplő első tanulmány Valóságshow-k a jog tükrében címmel abból a megállapításból indul ki, hogy a reality műsorok magyarországi megjelenése óta eltelt 20 év joggyakorlati tapasztalatai megfelelő alapot szolgáltatnak a műfajra vonatkozó szabályozás, valamint a konkrét műsorok jogi megítélésének áttekintésére. A második írás a Nielsen Közönségmérés adataira támaszkodva, a tanulmány a ValóVilág szériáinak és kísérő műsorainak nézettségi adatait tekinti át 2002 és 2021 között. A harmadik tanulmány Jöttek, láttak… úgy maradtak – A ValóVilág powered by Big Brother 10 című műsorszám és a BeleValóVilág médiaszövegeinek elemzése című írás a VV10 és kísérő műsorának elemzésével foglalkozik. Kitér továbbá a televízió kulturális szerepének értelmezésére, a nézettségi adatok és az etikai problémák ismertetése mellett érinti az elmúlt évtizedek sztárkutatásait is. A gyűjteményben szereplő negyedik tanulmány elsősorban arra kereste a választ, hogy a valóságshow-kkal kapcsolatban milyen pozitív vagy negatív vélemények fogalmazódnak meg a nézők körében. Az ötödik tanulmány célja a férfi és a női szereplők karakterének mélyelemzése, a műsorban látható viselkedésjegyek, viselkedésminták nemek szerinti feltérképezése volt.
A Médiatudományi Könyvtár sorozat eddig megjelent kötetei között találunk olyat, ami a modern szerzői jogról, az építészet, a fotóművészet és az alkalmazott művészetek jogi szabályozásáról vagy éppen a média gazdaságtanáról szólt. A VV10 – Egy valóságshow valósága című kiadvány a Médiatudományi Könyvtár 45. kötete.
Kapcsolódó cikkek
- Fenntartható lesz-e a metaverzum?
- Körzeti rádió szerződéses kötelezettségeinek teljesítését vizsgálta a Médiatanács
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- A végtelen tanterem: online tanulás mindenkinek
- Médiatanács: sikeres volt a Tilos Kulturális Alapítvány pályázata
- A Médiatanács pályázati nyilvántartásba vette a Tilos Kulturális Alapítványt
- Már ötvenezren váltottak korszerű mobiltelefonra az NMHH készülékcsere programjában
- Mindig van segítség! – szeptember 10-e az öngyilkosság-megelőzés világnapja
- Médiatanács: 12 éven aluliaknak nem ajánlott a Jurassic World
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Magyarországra jön a NASCAR?
Tavaly a floridai Daytona Beach-en, a NASCAR bölcsőjében rendezték a magyar-amerikai szakmai kapcsolatok egyik legnagyobb rendezvényét, a Hungarian Summitot, akkor Jordan Jiloty, a NASCAR ügyvezető igazgatója üdvözölte a konferencia résztvevőit, de úgy tűnik ez nem egy egyszeri alkalom volt. Jordan Jiloty az idén a budapesti Hungarian Summit-ra is ellátogat június 8-án.
Környezetvédelmi díjat kaptak az LG 2023-as OLED evo tévéi
Az LG Electronics (LG) 2023-as OLED evo tévéi megkapták a Carbon Trust*** CO2 kibocsátás csökkentéséről* és CO2 méréséről** szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a Société Générale de Surveillance SA (SGS) környezetvédelmi címkét**** is magáénak tudhatja. Az elismerésekkel az LG folyamatos ESG-erőfeszítéseit díjazták, amelyeket a gyártás során keletkező műanyaghulladék csökkentése érdekében tesz.
Új okosóra a Huawei magyarországi kínálatában
Új okosórával bővül június 1-jétől a Huawei magyarországi kínálata: a HUAWEI WATCH GT 3 SE a sorozat eddigi legkisebb súlyú készüléke, amely sport- és fitnesz funkciók széles választékát nyújtja, és akár két hetes folyamatos használatot tesz lehetővé. Az okosóra kompatibilis Android és iOS-készülékekkel, a felhasználók egyszerűen indíthatnak és fogadhatnak hívást az eszközzel, amely gyorstöltéssel is tölthető.
Új technológiák forradalmasíthatják a fizetési ökoszisztémát
Az elmúlt években számos új technológia jelent meg a pénzügyi szektorban, amelyek forradalmasíthatják a fizetési ökoszisztémát. Az AFR 2.0 és a szupertárcák a legújabb innovációknak tekinthetők ezen a területen, amelyek azt ígérik, hogy alapjaiban változtatják meg a fizetés jövőjét. Segítségükkel az ügyfelek egységes és kényelmes fizetési élményben részesülnek, míg a pénzügyi szolgáltatók számára lehetőség nyílik újfajta üzleti modellek kialakítására.
Zöld gasztroreformot hirdet a magyar startup
Mintegy 550 millió forintot fordíthat növekedésére a Greenstic Europe Kft. (Greenstic) az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures befektetésének köszönhetően. A környezetbarát, egyszer használatos éttermi eszközöket forgalmazó vállalkozás regionális szinten bővíti tevékenységét, miközben célul tűzte ki a gasztroszektor környezettudatossá tételét, és a körforgásos gazdasági modell alkalmazását is.