Van megoldás! Gamer–kézikönyv szülőknek, hogy legyenek helyes kérdések és válaszok
A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést azonban nem könnyű feladat. Ebben kíván segíteni a szülőknek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyve, amely a Biztonságos Internet Napján (Safer Internet Day) jelenik meg.
Már óvódáskorban megismerkednek a videójátékokkal a gyerekek – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) 2022 októberében végzett kutatásából. A kutatás szerint azok az óvódások, akik hozzáférnek az asztali számítógéphez, általában játszanak is rajta. Kisiskolásként, 7–9 évesen veszik kezükbe az első játékkonzolokat. Ebben a korban már megjelennek az online játékok is, de még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A 6–11 évesek mindennapjaiban a gyermekfilmek és vicces videók mellett egyre nagyobb mértékben jelen vannak az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos, gondoskodásra épülők, a fiúknál pedig a Minecraft. A 10–15 évesek között a Minecraft mellett a legnépszerűbb játék a Fortnite.
Az internethasználatra alkalmas eszközök a mai óvodás gyereket nevelő családokban nagyobb arányban vannak jelen, mint az alsós vagy felsős gyerekek családjainál, így várhatóan az online szórakozás – így a videójátékok szerepe is – tovább erősödik a következő években.
A gyors változás a szülőket is kihívás elé állítja: érdemes mielőbb megismerkedniük a videójátékok kultúrájával, hogy ne az előítéletek mentén, hanem az átfogó kép ismeretében tudják támogatni gyermekeiket, kihasználva a játék nyújtotta lehetőségeket.
Az NMHH elkötelezett a gyermekek védelme iránt, ezért a videójátékozással kapcsolatos beszélgetésekben is támogatni kívánja a szülőket. A GameStar magazin szerkesztőségével együttműködve a hatóság rövid kiadványt készített, amelyben összefoglalja mindazt, amit egy videójátékokkal játszó gyermek szüleinek tudni érdemes a korhatár-ajánlásoktól a képernyőidőn át egészen a streamerekig vagy a játék közben felmerülő rejtett költségekig.
A kiadvány a https://gyerekaneten.hu/tema/Annyi_mindenben_mellette_alltal_mar linken olvasható.
Az NMHH nemcsak a videójátékozással kapcsolatos kérdésekben nyújt segítséget a szülőknek a gyermekek digitális szokásainak megértéséhez, illetve a gyermekek tudatos médiahasználatának elősegítéséhez. A 2014 óta működő Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központokban az odalátogató 9–16 éves diákok csoportjai élményszerű, kreatív foglalkozások keretében ismerkednek meg a média működésével, tudatos fogyasztásával kapcsolatos ismeretekkel, a 2020-ban elindított https://gyerekaneten.hu/ szülőknek szóló tájékoztató oldalon pedig szócikkek, szakértői írások foglalják össze a gyerekek digitális világának jelenségeit, szereplőit és kifejezéseit.
A hatóság az ismeretterjesztés mellett gyakorlati segítséget kínál az online sérelmet elszenvedőknek, ennek keretében több mint egy évtizede működteti Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatát, amelyhez bárki fordulhat, akinek képeivel, adataival visszaéltek, vagy akik jogsértő, illetve a gyermekek fejlődésére káros tartalomba ütköznek az interneten.
Képek: nmhh.hu
Kapcsolódó cikkek
- Nem téma otthon a gyerekek online élete, pedig beszélni kellene róla
- A gyerekeknek idő- és tartalomkorlátokra van szükségük
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
- Aggasztó a helyzet: már tízévesen több órát „tiktokoznak” a gyerekek
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
- 7 hasznos tanács, amit a szülő megtaníthat a gyermeknek az online világról
- A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Értékes nyereményeket vehettek át a pályázók a Digitális Témahét ünnepélyes záróeseményén
Hazánk legnagyobb digitális pedagógiai eseményének, a Digitális Témahétnek ünnepélyes záró rendezvényén hirdette ki különdíjasait a Vodafone Magyarország Alapítvány. A programsorozathoz évek óta számos aktivitással kapcsolódó Alapítvány idén egy digitális kalandjáték-készítő versenyt hirdetett meg, amellyel a pedagógusok és diákok digitális kompetenciáinak fejlesztését segítette. A Vodafone Alapítvány három kategóriában díjazta a különdíjas verseny résztvevőit.
A Leadec megvásárolja a FISS Automatika Kft.-t
A Leadec, a világ vezető globális szolgáltatási szakértője 2023.05.31. napjával felvásárolta a FISS Automatika Kft.-t. A Leadec az akvizícióval tovább bővíti magyarországi jelenlétét, valamint erősíti kompetenciáit az elektrotechnika és az automatizálás területén.
Jelentős mérföldkő a hazai autóiparban
Idén ünnepli 30. születésnapját a Continental Veszprémben. Az elmúlt évtizedek fejlesztéseinek köszönhetően mára a technológiai vállalat telephelye globális piacokra dolgozik. Presztízs ügyfelek számára fejleszt, tesztel és gyárt különböző szenzorokat gépjármű-menetbiztonsági rendszerekhez, akkumulátorokhoz és az utazási kényelem növeléséhez.
Fenntartható ötlet nyert a Samsung és az EdisonKids versenyén
Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók mérték össze projektjeiket a közösség, a fenntarthatóság és a jövő oktatása kategóriákban. A nyolc döntős csapat közül a NUT (Napkor’s Upcycler Team) csapat elképzelése, a chipses zacskók hőálló szatyorrá alakítása bizonyult a legjobbnak. Második helyezést ért el a modulárisan építhető oktatórobot, a dobogó harmadik fokára pedig a tücsökfarm tervezői léphettek. Az első három helyezett 6 millió forint összértékben választhat Samsung eszközöket, saját maguk, felkészítőtanáruk és iskolájuk számára.
Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Aki napjainkban autóval végighalad egy európai belváros utcáin, azonnal számos nyomát láthatja a forgalmi trendek változásának. A külön kerékpáros sávok, az elektromos buszok, az elektromos töltőállomások és a szédült ütemben emelkedő parkolási díjak mind-mind azt jelzik, hogy a személyautók, főleg a belső égésű motorral felszereltek, már nem szívesen látott vendégek a sűrűn beépült belső kerületekben. A jövő az alternatív közlekedési eszközöké és a kibocsátásmentes erőforrásoké. A Fidelity piaci megfigyelőinek előrejelzései szerint az éghajlatkímélő meghajtási módok versenyét az elektromos autók fogják megnyerni, melyek idővel teljesen kiszorítják majd a levegőszennyező belső égésű motorokkal gyártott társaikat1.