SAP-vel pörgetik fel a körforgásos gazdaságot is
2023 júliusától teljesen átalakul a magyarországi hulladékgazdálkodási rendszer. A MOL illetékes leányvállalata az SAP rendszerét választotta a komplex szervezési, irányítási és elszámolási feladatok informatikai támogatására.
Nemcsak a lakossági kommunális szemét, hanem a szétválogatható és újrahasznosítható hulladékok, valamint a vállalati ügyfelek melléktermékeinek elszállítására és kezelésére is kiterjed az a koncesszió, amelyet tavaly nyert el a MOL Nyrt.
A koncesszió újragondolásának eredeti társadalmi küldetésével egybeesik a hulladékgazdálkodási rendszer digitalizációs támogatásának célja: minél kevesebb szemét kerüljön passzív lerakókba, illetve a lehető legtöbb anyag jusson el újrafeldolgozásba és újraértékesítésbe, ezáltal kerüljünk közelebb a körforgásos gazdaság megvalósulásához.
Az informatikai háttér meghatározó része az egész folyamatnak: jelen van a szállítások diszpécseri szolgáltatásától, a gyűjtőtartályokon át egészen a gépi szétválogatást végző berendezések programozásáig. Míg korábban széttöredezett, alacsonyabb színvonalú IT rendszerek álltak csak a hulladékszállítást és feldolgozást végző vállalatok rendelkezésére, mostantól a MOL kezelésében ez is meg fog változni. „Az informatika már nem egy olyan háttérrendszer, amire kényszerből kell áldozni, hanem kifejezetten az értékteremtés eszköze. Ezzel a hozzáállással építettük fel a vonatkozó informatikai stratégiát, és ehhez választottuk az SAP-t beszállító partnernek” – meséli Veres Jenő, a MOL Csoport körforgásos gazdasági területért felelős szenior IT szakértője.
A felhasználók, azaz a lakosság és a cégek is azt fogják tapasztalni, hogy a korábbi, több mint két tucat regionális szolgáltató helyett integrált, országosan egységes rendszer lép majd életbe, amely a nagyfokú automatizáltságnak és a korszerű informatikai támogatásnak köszönhetően kevert hulladékot is képes lesz szétválogatni és újrafeldolgozni. Sokkal rugalmasabb is lesz, hiszen akár a díjak, akár pedig a szolgáltatások tekintetében egy korszerűbb, a fenntarthatóságot szem előtt tartó rendszerrel fognak megismerkedni az ügyfelek. Az új megoldás jelentőségét jól jellemzik a várható volumenek irányadó számai: országosan megközelítőleg 5,5 millió ügyfél évi körülbelül 16-18 millió számláját kell kezelni.
„Egy ilyen volumenű közüzemi fejlesztés nekünk is megbecsült és értékes referencia. Nem csak a bevont erőforrások és az alkalmazott technológiák és eljárások tekintetében, hanem a társadalmi hasznossága okán is” – vélekedik Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.
Az SAP megoldás bevezetése során a Onespire Zrt. felelt a komplex projekt teljeskörű és sikeres leszállításáért. A magyar tulajdonú cég több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik jelentős méretű, hazai és külföldi piacvezető nagyvállalatok számára végzett közüzemi és egyéb ipari célú SAP rendszerek bevezetése terén.
A MOL több különböző területen használ már évtizedek óta SAP szoftvereket, így volt elképzelésük a feleknek, hogy mit várhatnak el egymástól, hiszen a digitalizáció támogatásában az SAP megoldásai korábban is hatékonyabbá tették a nagyvállalat működését, amely az iparág más szereplőire is pozitív hatással volt. Ugyanakkor újdonság, hogy ebben a projektben a RISE with SAP termék és szolgáltatás csomag keretein belül kezelték a fejlesztést, amelynek előnyei leginkább a felhő alapon történő működésben, továbbá a skálázhatóság és a rugalmasság terén mutatkoznak meg.
A mind földrajzi, mind funkcionális értelemben több lépésben kiépítendő IT-struktúrához ideális ez a megoldás. „Ennek köszönhetően a projekt során azt tapasztaltuk, hogy a felmerülő ügyféligényekre hatékonyan és teljeskörűen tudtunk reagálni, ami számunkra az egyik legfontosabb hozzáadott érték”, nyilatkozta Papp Bertalan, a Onespire Zrt. partnere. Ezt a RISE with SAP csomag az éles használat során is messzemenően elősegíti.
Az új rendszer bevezetése során plusz kihívásként merült fel, hogy számos ponton az állami szabályozás még tisztázatlan volt, – többek között a hulladéktörvény is időközben állt csak össze –, így olyan megoldást kellett kiépíteni, amelyet a végleges elvárásokhoz lehetett igazítani. A projekt kezdetétől a 2023. júliusi éles indulásig 21 hónap telik el, azonban néhány ponton a mai napig fennáll a változtatás lehetősége.
Ennek a kezeléséhez is ideális volt az implementáció során alkalmazott MVP megközelítés. Az MVP – azaz a minimum viable product – módszertan lényege, hogy az egyes mérföldkövek elérésénél az üzleti igényeket még éppen kielégítő célokat tűznek ki a fejlesztők, amelynek során prioritást élvez az, hogy ami elkészült, az megbízhatóan működjön alapszinten. Ez lehetővé teszi a következő mérföldkő irányába a kitűzött határidőn belüli továbblépés lehetőségét, egyúttal persze teret adva azzal párhuzamosan a további fejlesztéseknek és az elért eredmények megerősítésének. A júliusi indulást követően még hónapokon át folyik majd további rendszerelemeken a munka, így idővel a háttér megoldásokon túl az egyedi létesítmények üzemeltetése és a feldolgozott végtermékek értékesítése is teljeskörűen SAP- alapokra kerül.
Kapcsolódó cikkek
- Felgyorsítja stratégiai átalakulását a Maersk
- Ötéves digitális átalakítási program elindításáról állapodott meg a Diageo az SAP-val és az IBM-mel
- Akadálymentesítette a Coldplay karbonlábcsökkentő turnéapplikációját az SAP
- A mesterséges intelligencia korának üzleti megoldásait mutatta be az SAP
- Fesztiválélmény a digitális korban: hogyan segít az IT a felhőtlen szórakozásban?
- Komoly pénzeket adnak a régi számítógépekért
- Jelentős megtakarításokat hozhat a vállalkozásoknak az IT kiszervezése
- Új digitális lábakon áll a PEZ
- Ezek a diákok képviselik Magyarországot az idei informatikai diákolimpiákon
- A vásárlói lojalitás erősítésében segít a SAP
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az IoT az alapokkal kezdődik
Számos, egymást kiegészítő technológia fejlődésének köszönhetően az Internet of Things (IoT) egyre gyorsuló növekedési pályán halad. Az 5G megjelenése zökkenőmentesebb végfelhasználói élményt biztosít a nagyobb számú összekapcsolt eszköz számára, a blockchain megkönnyíti az IoT-eszközök nyomon követését, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás pedig könnyebben hozzáférhetővé és alkalmazhatóvá vált, ami az eszközfunkciók szélesebb körét teszi lehetővé az összekapcsolt ökoszisztémában.